2008-04-14, 20:46
Bannlyst
Jag kan inte få in i skallen att polisen kan ha missat ta DNA på denna mannen innan. Då hade Engla levt idag och svinet suttit bakom lås och bom.
Citera
2008-04-14, 20:50
Medlem
brianmolkos avatar
Hoppas han är skyldig till Stjärnhov, Falun, och Avesta, Göteborg, Mariestad som de har teorier om, kanske också i Norge ?
isåfall har de en seriemördare bakom lås, skönt det.
Citera
2008-04-14, 20:52
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Eller också var thailändskan inte nog. Hon kanske var för villig? Han kanske har impotensproblem. Hon fick ruska lillen ordentligt? Det händer ingenting. Det är väl inte riktigt i det läget att han säger ledsen gumman, jag har haft det lite jobbigt, vi kan väl kela lite istället.
Killen är frustrerad, skyller allt på kvinnor! Thailänskan var 20år, liten tjej, då passar väl Engla bra. Liten och mörk, ensam på en cykel......

Skulle tippa att han hade lite problem med att få till det vid vanlig vaniljsex. Hans sätt att ha sex stämmer nog inte med hur de flesta kvinnor vill ha det.

Jag tror inte ett dugg på att han inte gick hem hos kvinnorna för att han är "ful". Det finns många fulare än han som lever i lyckliga förhållanden. Det är helt klart något i hans beteende som gör att kvinnorna inte fastnar för honom.
Citera
2008-04-14, 20:53
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Sånt där är inte bara att skriva över om du tror det. Det avgörs isåfall i en domstol. Du snackar skit om pappan till Engla utan ha det minsta aning om hur det ligger till. Så sluta upp med det.
Om pappan är med på att mamman ska ha ensam vårdnad behövs ingen domstol.
Citera
2008-04-14, 20:53
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av classebanan
Okey grabbar och tjejer kl 21.00 tänder vi ett stearinljus och ställer i fönstret
det minsta man kan göra för att hedra Engla
classebanan e med!!

Ursäkta mig men vem bryr sig? Sluta spamma en massa skit!

Någon som vet när Silbersky ska ta över fallet? Eller har man ändrat planerna?
Citera
2008-04-14, 20:55
Medlem
Bodås e Torsåker...??

Alltså, har det inte slunkit ut än exakt vart det hände ? Ni från trakten måste ju veta...
Citera
2008-04-14, 20:56
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Det var rakryggat sagt av dig, för i dina tidigare inlägg har vi bara fått läsa om Sveriges rutinerade o ofelbara poliskår.
Vad föranleder denna plötsliga helomvändning? Kan det vara det faktum att polisen tom själv inser att dom schabblat o indirekt kan lastas för mordet på Engla?

Håller med dig om att vi alla måste arbeta för att något liknande inte upprepas. Mord kommer att fortsätta att begås, men med rätt arbetssätt och någon sorts checklista att följa kanske liknande fadäser inte behöver upprepas. Inte min mening att lasta någon enskild polis, utan för att vi alla ska ta vårt ansvar och arbeta för ett bättre samhälle.
I ett utopiskt sådant hade AE fått vård o hjälp för många år sedan och flera brott kunnat undvikas, med allt vad lidande det har inneburit

Det är faktiskt inte frågan om en "helomvändning". Jag tror nog att ni kunnat läsa lite mellan raderna i mina tidigare inlägg. Däremot så utgår man alltid från sig själv i diskussioner som tar upp erfarenhet, metod, angreppssätt osv. Därmed inte på något sätt sagt att jag skulle vara mer kompetent än någon annan, men, Pernilla-uppgifterna fick den då tjänstgörande polismannen rakt i handen. Dock hände ingenting.

Det är anmärkningsvärt och bör (enligt mig) föranleda en självrannsakan inom i alla fall den polismyndigheten som går utöver det vanliga.
Citera
2008-04-14, 20:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Vet du något hur vårdnadsförfarandet funkar mellan en mamma och pappa som inte är gifta eller sambo? Tvivlar starkt på det.
Pappan söker delad vårdnad hos familjerätten. Mamman kan själv besluta hurvida pappan ska få gemensam vårdnad om ett barn.

Jag vet absolut ingenting om familjerätt.

I detta fall levde föräldrarna ihop och fick både ett och två barn. Sedan valde pappan att lämna Sverige. Punkt.

On topic. Ser att både dansk och norsk polis begär ut DNA från Dalarna nu. Har inte hängt med i tråden sedan ett tag. Ni har säkert diskuterat detta. Särskilt mordet på 12-åriga Kristin Juel Johannessen minns jag och berördes mycket av.
Citera
2008-04-14, 20:58
Medlem
attackks avatar
Om man ska generalisera lite så finns det två olika typer av seriemördare, den ena är mycket metodisk och den andra är bara korkad och klumpig. Anders Eklund är ett exempel på den sistnämnda.

Den klumpiga seriemördaren är väldigt impulsiv och oplanerad, han kan få för sig att utföra ett dåd av stundens ingivelse och gör det oftast ganska klumpigt.
Det verkar som om det är med ett sådant förfarande han mördade Engla, han såg henne på vägen och bestämde sig för att köra efter, den metodiska seriemördaren hade redan haft koll på flera veckor innan att hon skulle åka där och vet vilken skola hon går i, lalala.

Vad som händer sen när han väl gett sig på henne vet vi inte men antagligen utsatte han henne inte för något sexuellt, däremot är mordet sexuellt betingat och är således ett sexualmord.

Varför han mördade henne är svårt att säga men det är möjligt att hans galenskap eskalerat och att han har funderat på att göra det under en tid.
Citera
2008-04-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
On topic. Ser att både dansk och norsk polis begär ut DNA från Dalarna nu. Har inte hängt med i tråden sedan ett tag. Ni har säkert diskuterat detta. Särskilt mordet på 12-åriga Kristin Juel Johannessen minns jag och berördes mycket av.

Osäker på om tråden tagit upp det, men det påstods någonstans att han kört en del på Norge, och ev. också på Danmark. Särskilt norrmännen kan nog hitta någonting när dom börjar gräva.

(Och när vi ändå har dig på tråden, hur var det med fyndplatsen? Du hade fått en beskrivning av den tidigare idag, eller minns jag fel? Några ledtrådar om var den är, ungefär, eller är det för tidigt för att gå ut med det?)
Citera
2008-04-14, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag vet absolut ingenting om familjerätt.

I detta fall levde föräldrarna ihop och fick både ett och två barn. Sedan valde pappan att lämna Sverige. Punkt.

Vad då valde att lämna vad vet du om det? Mamman kanske gjorde slut, du snackar ju bara massa gojja som du inte har en aning om. Hör att du inte är förälder iallafall.
Citera
2008-04-14, 21:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Det är så hjärtskärande sorgligt detta. Jag har undvikit att posta i tråden senaste tiden eftersom jag visste att ett erkännande skulle delges allmänheten. I den outsägliga sorg som Englas familj nu känner hoppas jag att man inom polismakten rakryggat tar sitt ansvar. Att man från politikerhåll verkligen arbetar aktivt i riksdag och utskott för att svensk polis ska tilldelas medel och möjligheter så att en sån här sak aldrig någonsin upprepas.

Engla borde inte ha dött. I snart sagt varje annat land hade hon levt idag. Mycket bitterhet i mitt inlägg men det finns fog för det.

Skulle du kunna förklara varför SKL på mer än en vecka inte har fått fram en fullständig analys av bilspåren? För mig är det obegripligt. Vad är det som tar tid?

Skulle du också kunna förklara varför polisen inte direkt åkte till AE när de fick fotona på bilen lördag kväll och enom registerslagning måste ha insett att han var en känd sexförbrytare? Snabba åtgärder är väl det väsentligaste när det gäller bortrövanden? Även om polisen inte hade kunnat ta in honom kunde de kanske ha fått någon information som hade varit till nytta. Enligt presskonferensen i morse så hade polisen inte mycket mer information på måndag när de tog honom än vad de hade lördag kväll. Är problemet att erfarna poliser var helglediga?

Hoppas du inte tar det här som en anklagelse, men du verkar vara den i tråden som har mest kunskap om polisarbete. Jag skulle gärna vilja ha förklaringar till ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in