2008-04-14, 16:45
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Finns en grupp på facebook som heter "anders eklund" hoppas det blir många som går med i den så de blir lite press från svenskar på att han får ett ordentligt straff och inte bara blir stämplad som psykfall, och in på behandling!
Det är väl på gång att psykiskt sjuka ska kunna dömas till fängelse?
Citera
2008-04-14, 16:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Finns en grupp på facebook som heter "anders eklund" hoppas det blir många som går med i den så de blir lite press från svenskar på att han får ett ordentligt straff och inte bara blir stämplad som psykfall, och in på behandling!
JA! Svenska domstolar har ju en benägenhet att utreda tvångsvård med hjälp av Facebook som numera är en maktfaktor i rättssamhället. Suck!
Citera
2008-04-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
OT:
Enligt vad förre utredningschefen Jan Trygg säger till SvD togs det DNA-prov på 700 personer "bara under den tid som jag var utredningschef".

Tyckte att jag såg siffran 900 någonstans alldeles nyss, men hittar inte länken. Har dom topsat samma personer om och om igen?
Citera
2008-04-14, 16:47
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
De kan ju såklart anmäla dem för tjänstefel, det står fritt för alla medborgare att göra.

Det hände ju t.ex. i Rödebyhärvan.

Jag hade fan gått på enskilt åtal på varje medlem i spaningsledningen.
Deras ursäkt att det är en resursbrist är ju nästan så äcklig att man spyr.
Det går för sig att ställa sig framför en kamera i Efterlyst och snacka. Men när det kommer in ett tips från samma program, skiter man totalt i att kolla upp personen i fråga. Det här gränsar nog till den värsta skandalen vi haft inom vårt polisväsen.
Citera
2008-04-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parvix
Tyckte att jag såg siffran 900 någonstans alldeles nyss, men hittar inte länken. Har dom topsat samma personer om och om igen?

Här hittar man den siffran bl.a: http://www.gt.se/nyheter/1.1122008/han-kunde-ha-gripits-redan-2006
Citera
2008-04-14, 16:48
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det går för sig att ställa sig framför en kamera i Efterlyst och snacka. Men när det kommer in ett tips från samma program, skiter man totalt i att kolla upp personen i fråga. Det här gränsar nog till den västa skandalen vi haft inom vårt polisväsen.
Håller med, och skandalerna hopar sig...
Citera
2008-04-14, 16:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Ett annat inlägg gjorde gällande att det tagits 700 dna test i Pernilla fallet,
det är fel, det togs ca 100. Att gm inte testades då kan bero på att ett tips inte är tillräckliga skäl för att få dna testa någon i Sveriga.

I ett tidigare inlägg funderade jag också över vad som krävs för att få topsa någon. Svaret finns i en artikel i DN:

"Kunde ni ha tagit ett DNA-prov på så lösa grunder som ett anonymt tips?
- Ja, om det hade visat sig att han också hade liknat vittnesbeskrivningen och därmed gjort honom skäligen misstänkt."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=760738
Citera
2008-04-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Såvida inte pressen gjort ett fel-citat så kan inte "utanför Gästrikegränsen" tolkas efter något som helst perspektiv. Hade det stått "utanför gränsen" så hade det varit en sak men citatet lyder "utanför Gästrikegränsen" och det kan inte tolkas annat än på ett mycket långsökt sätt.

Nej, men om du kombinerar det med att det står "i Gästrikland" i ett flertal artiklar, och att den som uttalade sig jobbar för polisen i dalarna, så är det inte så svårt att tolka vad dom säger.

Fast vi får väl se, Tuesday sade sig ha mer info om fyndplatsen men han har inte postat någon info, så vi får väl vänta på att polisen går ut med mer information.
Citera
2008-04-14, 16:50
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag håller med dig. Men galenskap i allmänhetens ögon är inte samma sak som den medicinska eller juridiska definitionen av allvarlig psykisk störning. Men det har jag börjat tröttna på att påpeka nu..

Edit: Mods, det är nåt fel på quote-funktionen, ser ut som jag quotar mig själv hela tiden..
Nej sant, men med facit i hand så vet i fan om inte man skulle gå på allmänhetens definition istället.

Tips: förhandsgranska och flytta quote-klamrarna så det blir rätt.
Citera
2008-04-14, 16:52
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det går för sig att ställa sig framför en kamera i Efterlyst och snacka. Men när det kommer in ett tips från samma program, skiter man totalt i att kolla upp personen i fråga. Det här gränsar nog till den värsta skandalen vi haft inom vårt polisväsen.
Tyvärr är det väldigt svårt att få enskilda polier fällda i domstol. De har nästan en slag immunitet.
Citera
2008-04-14, 16:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Jag ogillar skarp att Kyrö går ut i media och påstar att det inte var ett sexbrott, vad fan vet han om det ?

Det kan bli ännu en chock för Englas familj om detta påstående senare visar sig vara fel.
Citera
2008-04-14, 16:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake

Sen notera att Dalapolisens självanmälan omfattar inte bara tjänstefel utan även om brott begåtts i utredningen.
Denna självanmälan kom blixtsnabbt och man undrar vad som kommit fram som man inte går ut med offentligt.

Det låter underligt, har du någon källa till att de ska undersöka om brott har begåtts i utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in