2008-04-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Det lutar nog mer att han åtalas för dråp på Engla.

Fast jag tycker nog att man kan ignorera advokatens spekulationsresonemang så här tidigt (han tänkte nog bara högt där). Mord, ev med likgiltighetsuppsåt, känns nog mer troligt än dråp, om inte något oväntat dyker upp i utredningen. Och den har ju knappt börjat.
Citera
2008-04-14, 12:24
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Rätta mig nu om jag har fel. Kan inte mycket om detta, men brukar det inte heta mord om det är planerat och dråp om det inte är det? Jag kan ju ha fel.
Ja, och jag undrar vidare hur lång en "stund", som i stundens ingivelse, är? Låt oss säga att han ser henne av en slump, vill döda och stannar och väntar in henne. Är det för kort för "planerat"?
Citera
2008-04-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Får väl se vad de kommer upp med:

- Han har uppenbarligen lurpassat på henne med bilen i någon form, dvs att ta henne var planerat

- Antagligen har han strypt henne, knappast så att man inte är medveten om vad som sker när man stryper en människa

"Det var inte meningen". Nja. Försvaret kommer förstås bara köra "vållande till annans död", hävda att han körde in på vägen för att pissa och råkade köra på flickan, fick panik och dumpade kroppen. Eller någon annan rövarhistoria.

Har oxå funderat på det med lurpassning. Han kan ju ha haft sikte på ett offer redan vid fotbollsplanen. Såg Engla när hon cyklade därifrån och följde efter. Samtidigt när man ser bilden på Engla ser man inte om bilen är efter henne. Det borde ju nästan killen med kameran sett!
Citera
2008-04-14, 12:25
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, och jag undrar vidare hur lång en "stund", som i stundens ingivelse, är? Låt oss säga att han ser henne av en slump, vill döda och stannar och väntar in henne. Är det för kort för "planerat"?
Han hade kanske inte för avsikt att döda henne utan ville kanske bara förgripa sig sexuellt på henne.
Citera
2008-04-14, 12:26
Bannlyst
Jag tror inte ett skit på att motivet inte var sex från början! En sexfixerad pervers typ som han? Hur många gånger har man inte läst och hört att typer som han inte lyckats få upp den och då i totalt anfall av raseri dödat sitt offer? Det är skitbra om flickan inte är våldtagen men det ska knappast vara till nån fördel för honom. Hans 21 centimetare svek honom av någon anledning och det är jag glad för. Tror knappast han dödade henne av någon annan anledning. Han KAN ha blivit avbruten eller blivit skrämd av något också. Men motivet var sex, det sätter jag vad som helst på.
Citera
2008-04-14, 12:27
Medlem
Citat:
Rätta mig nu om jag har fel. Kan inte mycket om detta, men brukar det inte heta mord om det är planerat och dråp om det inte är det? Jag kan ju ha fel.

Från Wikipedia:

Citat:
I svensk rätt definieras dråp enligt tredje kapitlets andra paragraf i brottsbalken som den lindrigare formen av mord. För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod, gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog.

Att följa efter henne och hoppa på henne känns som planering nog. Det är ju inte direkt så att hon provocerat honom, i alla fall inte i lagens mening.
Citera
Medlem
metamorf242gnus avatar
Kan det inte vara så att de väntar med att kalla det för mord innan de gjort den tekniska undersökningen? Han hade ju i förhören igår bara sagt att han dödat henne, men inte hur.
Citera
Medlem
]CraP}s avatar
[quote=Chandler Bing]
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
– Det ska stötas och blötas vilka rubriceringar det blir. I Pernilla-fallet kommer det att handla om mord, när det gäller Engla är det osäkert, säger Jan Kyrö.

(AB)

Ja vad säger man...[/QUOT

Kan det ha varit en olycka???? Han har kört på Engla och fått panik? Måste gömma cykel och kropp snabbt? Han erkänner inte mord utan att han "bragt henne om livet"

Intressant, det brukar gå fort på dom små grusvägarna i skogarna, speciellt om han har kört rally som det stod tidigare i tråden. Kanske inte den mest logiska förklaringen, men ändå inte helt omöjligt.
Citera
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Dråp:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%A5p
Mord:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mord

Så du har mer eller mindre rätt, men jag tror i alla fall att han torskar på mord. Det finns inget som helst belägg att han faktiskt bara "råkat" döda henne. Men det spelar väl ingen större roll heller, han kommer att få sitta livstid oavsett pga Pernillamordet. Och om min magkänsla stämmer så kommer det att komma fram mer skit på den här Anders...

Ang om att han kört på henne;
Det märker vi snart. I så fall så kommer det att synas rätt bra på kroppen. Man smäller inte med en späd 10-åring i 100 blås utan att bryta ett antal ben. Man kan ju nästan hoppas att det faktiskt gick till så, då hon inte borde vart vid medvetande speciellt länge efter en sådan krock...
Uscha, det känns kukigt att vara såhär rationell i sådana här fall...

För att skriva något jag har tänkt ett tag;
Engla, jag hoppas att du har det bra var du än är. Min mor blev mördad för ett år sedan, och hennes mördare går fri i brist på bevis. Jag hoppas att ni kanske kan träffa varandra och utbyta ett par ord och en kram.
Vila i frid Engla!
Senast redigerad av Gravity2 2008-04-14 kl. 12:32.
Citera
Medlem
Citat:
Han hade kanske inte för avsikt att döda henne utan ville kanske bara förgripa sig sexuellt på henne.

Har jag blandat ihop med Pernilla-mordet, men hittades inte Englas kropp naken? Inget sexualmord, tjena, fick bara för sig att klä av henne.
Citera
2008-04-14, 12:28
Medlem
Ingen som har den hela bilden på både Engla och den röda saaben? Inte den inzoomad på Engla utan hela?
Citera
2008-04-14, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Har jag blandat ihop med Pernilla-mordet, men hittades inte Englas kropp naken? Inget sexualmord, tjena, fick bara för sig att klä av henne.

hon hittades inte naken,.vad har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in