2008-04-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Jag undrar faktiskt också om uttrycket "delaktighet". Varför säger dom så om dom inte misstänker fler gm?

Dels så tror jag bara att det är ett allmänt ord som används i sådana här sammanhang och att man inte skall läsa in så mycket i det.

Det kan också vara så att man använder sig utav det nu eftersom det enda man vet egentligen är att Engla har blivit bortförd, vad som hänt sedan har man ju varken brottsrubricering eller misstänkt gärningsman för just nu.

Därav att man endast misstänker honom för delaktighet i flickans försvinnande då det är det enda man har att gå på på mannen just nu.

Jag spekulerar bara...
Citera
2008-04-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Det är i sammanhanget väl värt att notera att AE inte heller har fällts för mordet på Benazir Bhutto.

För övrigt undrar jag om någon känner till vetenskaplig statistik om hur många sexförbrytare mot barn som också förgripit sig på vuxna, och tvärtom.

Relevant statistik är ju t ex hur många procent av alla anmälda sexbrott som polisen klarar upp? Säg att polisen klarar upp 20%. Har AE fällts för 2 sexbrott (plus en misshandel), så kan han statistiskt sett alltså begått 10st sexbrott, varav alltså 8st är ouppklarade.

Sexlusten är liksom inget som försvinner, åtminstone så länge man inte är i ett stadigt förhållande.

Och som lastbilschaffis har han rört sig över stora områden, eventuellt även utomlands. Så brott kan ha begåtts precis var som helst.
Senast redigerad av Cornucopia 2008-04-08 kl. 19:54.
Citera
2008-04-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vadå vem som helst? En pensionerad engelsk överste som sitter förlamad i rullstol? Ett spädbarn i en övergiven barnvagn? En tam chimpans?

För det första ska man inte ta allt vad ECPAT säger som vetenskaplig sanning. Men för det andra använder inte EPCAT alls termen för att beskriva någon som urskillningslöst sätter på vad som kommer i deras väg om de kan. Med "tillfällighetsförövare" avses människor som inte har någon tydlig sexuell preferens för barn, men likafullt kan ha sex med barn i vissa sammanhang, vanligen när de är långt från de vanliga samhälleliga och sexella referensramarna, som vid utlandsresor.

Termen är inte tillämplig alls i AE:s fall. Han är ju dömd flera gånger för olika sexualbrott. Han är alltså ingen tillfällesförövare, utan en preferensförövare - men någon med andra sexuella preferenser än barn.
Jag tycker visst att den passar in. Han har försökt våldta eller ofreda först vuxna kvinnor och sedan tonåringar, utan att lyckas, då är det logiska att han ger sig på någon som är svagare och inte kan försvara sig - om han är en tillfällighetsförövare alltså.
Citera
2008-04-08, 19:53
Bannlyst
jag kan inte förstå vilken sport han skulle vara känd inom? det finns ju en med samma namn, men har är 51 och bor inte i torsåker iaf....

Ne, tror nog att "känd idrottsman" är lit eöverdrivet.
Citera
2008-04-08, 19:55
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimsonite
jag kan inte förstå vilken sport han skulle vara känd inom? det finns ju en med samma namn, men har är 51 och bor inte i torsåker iaf....

Samma namn som en känd boxare?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Dels så tror jag bara att det är ett allmänt ord som används i sådana här sammanhang och att man inte skall läsa in så mycket i det.

Det kan också vara så att man använder sig utav det nu eftersom det enda man vet egentligen är att Engla har blivit bortförd, vad som hänt sedan har man ju varken brottsrubricering eller misstänkt gärningsman för just nu.

Därav att man endast misstänker honom för delaktighet i flickans försvinnande då det är det enda man har att gå på på mannen just nu.

Jag spekulerar bara...
En mycket bra och korrekt spekulation. Man vet/misstänker endast att ett människorov skett. AE:s bil misstänks ha varit på platsen. Mer vet man inte. AE kan ju ha lämpat av Engla oskadd på någon avsides plats eller skjutit upp henne med en väderballong.
Det enda rimliga då är att anhålla AE som skäligen misstänkt för delaktighet i människorov.
Citera
Medlem
Stormis84s avatar
Finns det nån bild på gm, Skicka gärna via pm om det finnes
Citera
2008-04-08, 19:56
Medlem
Citat:

Men är du över huvud taget läskunnig?

Vem har hävdat att Lillen och Lillrunken är samma person?
Citera
2008-04-08, 19:56
Medlem
Citat:

Den nu misstänkte mannen är absolut inte känd inom någon idrott, det finns dock en känd fd idrottsman med samma namn.
Citera
2008-04-08, 19:57
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:

Jag tycker nog hans namne är rätt känd. Och även han brukar hålla till i Torsåker när de har Bluegrass-festival.
Citera
2008-04-08, 19:58
Medlem
Laktostolerants avatar
Enligt SVT:s Rapport ska 42-åringens DNA även jämföras med DNA-fynd funna i Falun för åtta år sedan. Det handlar om det här fallet:

http://www.efterlyst.tv3.se/default.asp?menuItem=43&subMenuItem=9&contentItem= 339
Citera
2008-04-08, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Men är du över huvud taget läskunnig?

Vem har hävdat att Lillen och Lillrunken är samma person?

ingen har hävdat det, men om du hade läst mitt inlägg Noga, så hade du upptäckt att jag gjorde en liknelse, inte ett påstående.

Sen undrade jag om Lillrunken verkligen är så känd inom ngn idrott..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in