• 1
  • 2
2008-04-01, 08:20
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
En nioårig autistisk pojke försvann spårlöst i Örnsköldsvik på måndagskvällen. Polisen letade hela natten, men har fortfarande inte funnit honom.

På tisdagsmorgonen ska polisen använda sig av en helikopter i letandet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=756730

Vad kan ha hänt honom? Oroväckande att pojken har varit borta så länge. Det var runt noll grader där uppe i natt väl? Gått vilse i skogen och råkat ut för en olycka, eller ligger det ett brott bakom? Föräldrarna? Ja, det är tankar som far genom huvudet efter Bobby m fl.

Jag hoppas verkligen att det här är fel forumdel.

edit: signalement:
Citat:
Pojken är smal och 140-150 cm lång. Senast han sågs var han iklädd röda stövlar och svarta träningsbyxor med blå revär på sidorna. Han hade på sig en ljusgrå täckjacka med gula inslag och en mössa märkt med USA framtill.
Citera
2008-04-01, 09:44
Medlem
Tuesdays avatar
Nu har namn och foto på pojken gått ut i media också.

http://www.expressen.se/nyheter/1.11...i-ornskoldsvik
Citera
2008-04-01, 09:55
Medlem
babblans avatar
Är det bara jag som reagerar på "autistisk" när han beskrivs som glad och social? Autistiska brukar väl inte direkt vara sociala?
Citera
2008-04-01, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Är det bara jag som reagerar på "autistisk" när han beskrivs som glad och social? Autistiska brukar väl inte direkt vara sociala?
Det låter lite märkligt ja, autistiska brukar ha helt andra drag. Det beror givetvis på graden av autism oxå, vissa märks det knappt på, andra är som kollin.

Det är ett tydligt tecken på autism att bara glömma tid och rum och försvinna både psykiskt och fysiskt.
Citera
2008-04-01, 11:13
Medlem
Har väldigt svårt att tro det handlar om något brott, han har säkerligen bara stuckit iväg. Det finns väldigt gott om skog där uppe och även många småvägar och dylikt. Nu står det inte i vilken del av övik han försvann men jag utgår från att det är inne i centrum. I värsta fall har han fallit ner i vatten någonstans.

Hoppas han hittas väldigt snart, för som någon tidigare nämnde, det är fortfarande kallt ute om nätterna.

Edit: Missade att det var i Ås han försvann. Det minimerar risken att han kan ha tagit sig långt in i skogen då hela västra sidan om ås är inramat av ett högt och brant berg.
Senast redigerad av Bullaz 2008-04-01 kl. 11:15.
Citera
2008-04-01, 12:23
Medlem
Tuesdays avatar
Svår dimma försvårar sökandet

Citat:
10-årige Caspian Thomas försvann vid 19-tiden på måndagskvällen hemifrån, i området vid Ås och Veckefjärden, strax söder om Örnsköldsvik. Svår dimma försvårar sökarbetet.

Det har även kommit in tips som gör gällande att pojken synts på Veckefjärdens is vid 19-tiden i går kväll, alltså då pojken antas ha försvunnit från hemmet.

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/23886

Det finns som sagt olika grader av autism. Jag uppfattade det som att det var föräldrarna som beskrev honom som glad och social. I deras ögon var sonen väl det, objektivt sett vet vi inte. Idag har de flesta barn i den åldern (till min fasa) egen mobil men jag utgår från att han inte hade det då, kanske utifrån sitt funktionshinder. Isåfall hade den spårats, ifall den var påslagen vill säga.

Hoppas de finner honm snart, oavsett vad som har hänt.
Citera
2008-04-01, 17:54
Medlem
gunbunnys avatar
plums

Enligt DN har dom tydligen kommit något på spåret

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=756936
Citera
2008-04-01, 18:07
Medlem
Tuesdays avatar
Man undrar vad det var för människa som har kontaktat polisen i efterhand och sa sig ha sett en ensam pojke ute på isen. I mildvädersmars dessutom. Hur kan man lämna killen ensam där efter att ha observerat honom? Vittnet kunde ha räddat ett barns liv genom att reagera, gått fram, larmat eller något. Om pojken nu har drunknat.

Jag vet inte hur terrängen där ser ut, om det är vanligt att barn i lågstadieålder vandrar omkring ensamma på bräcklig is osv, men jag inbillade mig att folk i småstäder brydde sig mer om varandra än i storstäderna.
Citera
2008-04-01, 19:08
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan

Jag har en autistisk pojke som är mycket glad och social, på sitt eget sätt. Allt handlar ju om vad man lägger i orden. Han pratar ofta och gärna med andra människor (är alltså mycket social) men har däremot väldigt svårt att tolka andra människors signaler.
Citera
2008-04-01, 19:11
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunbunny
Enligt DN har dom tydligen kommit något på spåret

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=756936

Usch, nu brast det här. Antar det kom lite för nära. Kan inte låta bli att tänka på min autistiska 10-åriga pojke. Om något hände honom vet jag inte vad jag skulle göra! Måste gå och krama honom omedelbart!

OnT: Jo, det verkar ju mycket konstigt att ingen reagerar på att ett litet barn är ute på isen ensam!!! Jag hade utan tvekan stannat och frågat vad han sysslade med!!!
Citera
2008-04-01, 19:24
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Usch, nu brast det här. Antar det kom lite för nära. Kan inte låta bli att tänka på min autistiska 10-åriga pojke. Om något hände honom vet jag inte vad jag skulle göra! Måste gå och krama honom omedelbart!

OnT: Jo, det verkar ju mycket konstigt att ingen reagerar på att ett litet barn är ute på isen ensam!!! Jag hade utan tvekan stannat och frågat vad han sysslade med!!!
Hur låg dimman som försvårade sökandet vid sjutiden då någon sågs bege sig ut på isen? Hur mörkt är det uppe i Ö-vik vid sjutiden? Sen är det ju inte ens säkert
att det var någon i närheten, de som såg något kan ha gjort det på distans och antagit att det fanns föräldrar i närheten även om de inte sågs till.
Citera
2008-04-01, 20:18
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Hur låg dimman som försvårade sökandet vid sjutiden då någon sågs bege sig ut på isen? Hur mörkt är det uppe i Ö-vik vid sjutiden? Sen är det ju inte ens säkert
att det var någon i närheten, de som såg något kan ha gjort det på distans och antagit att det fanns föräldrar i närheten även om de inte sågs till.

Hellre larma en gång för mycket än en gång för lite, vilket uppenbarligen skedde i detta fall. Efter att sommartid infördes är det väl inte mörkt vid 19, eller vet någon i de trakterna hur det förhåller sig? Det var dimma i morse så helikoptrar ej kunde söka. Var det dimma även i går kväll? Man har sökt hela natten. Det kan inte ö-viksborna ha missat och ändå dröjer det innan vittnet ger sig till känna.

Något säger mig att vi slipper se isvakshumortrådar på forumet om ett handikappat barn denna gång iallafall. Tack och lov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in