• 1
  • 2
2008-04-04, 11:00
Medlem
SexyBeasts avatar
Min flickvän envisas med att låsa överlåset på dörren varje gång vi lämnar lägenheten, oavsett om vi ska till matbutiken strax bredvid eller bli borta en längre stund.
Detta eftersom hon menar att försäkringen inte täcker annars och det må vara möjligt men risken för att en skurk skulle bryta sig in i en lägenhet torde vara försumbar.
Jag har själv aldrig någonsin tidigare i mitt liv använt det låset om jag inte lämnat stan.

Är det någon som sitter på någon statistik eller kunskap i ämnet som jag kan trycka upp i hennes ansikte nästa gång hon vill låsa det förbannade låset.
Citera
2008-04-04, 11:04
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Min flickvän envisas med att låsa överlåset på dörren varje gång vi lämnar lägenheten, oavsett om vi ska till matbutiken strax bredvid eller bli borta en längre stund.
Detta eftersom hon menar att försäkringen inte täcker annars och det må vara möjligt men risken för att en skurk skulle bryta sig in i en lägenhet torde vara försumbar.
Jag har själv aldrig någonsin tidigare i mitt liv använt det låset om jag inte lämnat stan.

Är det någon som sitter på någon statistik eller kunskap i ämnet som jag kan trycka upp i hennes ansikte nästa gång hon vill låsa det förbannade låset.
Om det nedre låset är ett abloylås med "halvmånenyckel" har din flickvän helt rätt. Att öppna en dörr med ett sådant lås gör jag helt ljudlöst på mindre än 2 minuter och då ska man betänka att jag endast har provat på min egen dörr när jag smällde igen den med nycklarna kvar inne. Det är otroligt lätt om man vet hur man ska göra...
Citera
2008-04-04, 11:07
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om det nedre låset är ett abloylås med "halvmånenyckel" har din flickvän helt rätt. Att öppna en dörr med ett sådant lås gör jag helt ljudlöst på mindre än 2 minuter och då ska man betänka att jag endast har provat på min egen dörr när jag smällde igen den med nycklarna kvar inne. Det är otroligt lätt om man vet hur man ska göra...

Vad är det för ett lås?
Citera
2008-04-04, 11:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Om ni i er hemförsäkring har kravet "Godkänd låsning", så har hon rätt. Då finns det vissa krav på hur det skall vara låst. Det bukar man dock bara ha över ett visst försäkringsvärde, typ en miljon eller så.

Annars räcker det att det är låst med ett vanligt enkelt lås (cylinder/vred).

Kolla med ditt försäkringbolag om du är osäker.

/capmac
Citera
2008-04-04, 11:13
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om ni i er hemförsäkring har kravet "Godkänd låsning", så har hon rätt. Då finns det vissa krav på hur det skall vara låst. Det bukar man dock bara ha över ett visst försäkringsvärde, typ en miljon eller så.

Annars räcker det att det är låst med ett vanligt enkelt lås (cylinder/vred).

Kolla med ditt försäkringbolag om du är osäker.

/capmac

Jag vill nog minnas att försäkringen kräver ett överlås. Men det jag undrar är hur många inbrott som begås i lägenhet. Risken för ett inbrott när man är borta i en halvtimme får väl inte anses vara övervägande.
Den risken borde ju ungefär vara lika stor som att huset brann ner på den tiden
Citera
2008-04-04, 11:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Vad är det för ett lås?
Jag försökte hitta bilder på lägenhetsdörrar med dessa lås, men hittar inga...
Nycklarna ser ut så här: http://www.lukuabi.ee/img1/ABLOY_Classic_1.jpg
Dörrlåset kunde ställas i två lägen. Antingen var det alltid upplåst, eller så slog kolven igen när man stängde dörren.

De lås jag tänker på är givetvis mycket sämre än dagens lås, men jag vet ju inte vad TS har för lås på sin dörr...
Citera
2008-04-04, 11:25
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Jag försökte hitta bilder på lägenhetsdörrar med dessa lås, men hittar inga...
Dörrlåset kunde ställas i två lägen. Antingen var det alltid upplåst, eller så slog kolven igen när man stängde dörren.

De lås jag tänker på är givetvis mycket sämre än dagens lås, men jag vet ju inte vad TS har för lås på sin dörr...

Min nyckel ser ut som denna
http://www.assakeybar.com/Bilder/700nyckel.jpg
Citera
2008-04-04, 11:31
Bannlyst
Citat:

Öppnar du ett sådant lås på under 2 minuter utan nyckel och åverkan?
Citera
2008-04-04, 11:52
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Öppnar du ett sådant lås på under 2 minuter utan nyckel och åverkan?
Ja det gör jag. Det blir en väldigt liten åverkan som vid en första anblick inte syns.
Citera
2008-04-04, 11:58
Medlem
båtflyktings avatar
smart brud,inbrott sker när DU minst anar de. förtsätt me de.
Citera
2008-04-04, 11:59
Medlem
Fittsnopps avatar
Och är man inte rädd för åverkan talar man bara sekunder. Överlås är inte fel egentligen.
Citera
2008-04-04, 14:09
Medlem
buffalos avatar
En slägga rakt på låset brukar göra susen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in