2008-04-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Ja det gör jag. Det blir en väldigt liten åverkan som vid en första anblick inte syns.

Hur gör du detta? Om jag gissar rätt så får inte dörren vara överfalsad.

Om du har något annat knep så PMa mig gärna det

OnT: Din flickvänn gör helt rätt. Har du en oval cylinder så kommer inbrottstjuven in på ca 10 sekunder med bara det nedre låset låst.

Dom tar en rörtång och knäcker av cylindern, kör in en skruvmejsel där cylindern ska sitta och låser upp. Vanligaste sättet en inbrottstjuv kommer in nuförtiden.
Citera
2008-04-04, 20:51
Medlem
Lånar tråden lite.
Så om man sitter med en säkerhetsdörr typ --> http://www.daloc.se/?gclid=CO7ggaWJwpICFQdRMAodXiQrYw
daloc s 43 med hakar i varje hörn, så är men screwed iallafall om nån hittar en liten rörtång o drar runt?
Citera
2008-04-04, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Är det någon som sitter på någon statistik eller kunskap i ämnet som jag kan trycka upp i hennes ansikte nästa gång hon vill låsa det förbannade låset.

Det tar inte mer än ett par minuter för en knarkare att bryta sig in och ta en massa värdefulla saker. Jag vet detta för en bekant hade inbrott, de gnällde typ som dig att de endast varit borta i ett par minuter, men det tar inte längre tid än så. De förlorade bl.a. gamla släktklenoder och smycken. Sätt upp ett sånt klistermärke så det ser ut som ni har larm också.
Citera
2008-04-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Min nyckel ser ut som denna
http://www.assakeybar.com/Bilder/700nyckel.jpg

Den där rappar man upp på 2-3 sekunder.
Citera
2008-04-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Ja det gör jag. Det blir en väldigt liten åverkan som vid en första anblick inte syns.

Med korrekt utformad dyrk märks det inte och tar inte mer än max 1 minut, oftast går det mycket fortare på en sådan här standard-abloy.
Citera
2008-04-08, 16:33
Medlem
En snäll typ pajjar och lämnar märken men ett as...

Går in hur han vill, när han vill och utför vad han än vill. Det finns ett fåtal lås som kan hålla dig skyddad och de finns inte på den svenska marknaden.
Larm är smart men dyrt (och inte alltid rätt lösning).

Börja med att studera vad denna organisation producerat:

http://www.toool.nl/index-eng.php

http://www.toool.nl/bumping.pdf

Tilläggas kan att de på toool inte riktigt vet hur man gör en riktig bumpkey. Använder du deras verktyg så framstår du något suspekt om du försöker öppna någon annans lås, men eftersom du som läser det här förmodligen inte är ett as så spelar det ingen roll (du hade redan vetat detta i så fall).
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-04-08 kl. 17:14.
Citera
2008-04-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoa
Lånar tråden lite.
Så om man sitter med en säkerhetsdörr typ --> http://www.daloc.se/?gclid=CO7ggaWJwpICFQdRMAodXiQrYw
daloc s 43 med hakar i varje hörn, så är men screwed iallafall om nån hittar en liten rörtång o drar runt?

Beror på låset, har du ett runt lås med 4 bultar så får dom mer jobb än vad en rörtång kan lösa åt dem. Men ytterst är det bara en tidsfråga samt en fråga om hur pass ostört de kan jobba. Viktigare är väl att se till att de inte vill gå in till dig? (typ lär dem hur pass vass en kniv kan slipas )
Citera
2008-04-08, 18:19
Medlem
Tinnituss avatar
det bästa stöldskyddet är att vara hemma och stå i den mörka hallen med en golfklubba i handen och bara vänta :P

säkerhetsdörrar är väl skitbra... precis som folk sagt så är ju inget omöjligt att bryta upp.
i värsta fall kan man ju sno en hjullastare och köra genom väggen eller nått..

handlar ju om hur mycket tid och våld som behövs och punkten när det blir för riskabelt/jobbigt att genomföra.
tror inte ens den skabbigaste pundaren vill spendera mer än 5 minuter på att bryta upp en dörr/lås, och det pallar väl iaf de hyfsat nya låsen/dörrarna enkelt.

vet faktiskt inte hur vanligt det är med tex lägenhetsinbrott och så... villor är väl halvvanligt, men mycket är väl skrämselpropaganda från försäkringsbolag och dörr/lås/larmtillverkare.

Källare däremot verkar det mer eller mindre öppen gata på eller vad man ska säga... lärt mig vid det här laget att inte ha något värdefullt i källarförrådet, och samma sak verkar det va runt hela stan. nya inbrott varje natt typ =(

hörs ju inte upp till folk som ligger och sover, och de flesta förråd är ju gjorda av gammalt tunnt trä som går sönder bara man tittar på det >_<
Senast redigerad av Tinnitus 2008-04-08 kl. 18:22. Anledning: kan inte stava :P
Citera
2008-04-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
det bästa stöldskyddet är att vara hemma och stå i den mörka hallen med en golfklubba i handen och bara vänta :P

säkerhetsdörrar är väl skitbra... precis som folk sagt så är ju inget omöjligt att bryta upp.
i värsta fall kan man ju sno en hjullastare och köra genom väggen eller nått..

handlar ju om hur mycket tid och våld som behövs och punkten när det blir för riskabelt/jobbigt att genomföra.
tror inte ens den skabbigaste pundaren vill spendera mer än 5 minuter på att bryta upp en dörr/lås, och det pallar väl iaf de hyfsat nya låsen/dörrarna enkelt.

vet faktiskt inte hur vanligt det är med tex lägenhetsinbrott och så... villor är väl halvvanligt, men mycket är väl skrämselpropaganda från försäkringsbolag och dörr/lås/larmtillverkare.

Källare däremot verkar det mer eller mindre öppen gata på eller vad man ska säga... lärt mig vid det här laget att inte ha något värdefullt i källarförrådet, och samma sak verkar det va runt hela stan. nya inbrott varje natt typ =(

hörs ju inte upp till folk som ligger och sover, och de flesta förråd är ju gjorda av gammalt tunnt trä som går sönder bara man tittar på det >_<

Finns inte många dörrar som står emot en pundare som absolut skall in. En högst olaglig klassiker till dörröppnare är ett hemmagjort hagelgevär beståendes av två filade hydraulrör (härdade efter bearbetning) och en påskruvad skalle med en spik i. Finns inte en plåtdörr som står emot det. Såvida du inte är duktigt hög vill du nog heller inte klappa ihop rören
Citera
2008-04-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoa
Lånar tråden lite.

Spelar ingen roll om du har en säkerhetsdörr klass 3 eller en spånskiva till dörr, har du en ovalcylinder (a.k.a ASSA 701) så kommer dom in lika lätt med en rörtång.

Min rekomendation: Byt till ASSA 712 cylindrar, 711 cylinder + vredcylinder eller ett ASSA 2000 paket.

Ring din lokala låssmed och kolla vad dom ska ha för jobbet alt. GDS, Gör Det Själv
Citera
2008-04-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Med korrekt utformad dyrk märks det inte och tar inte mer än max 1 minut, oftast går det mycket fortare på en sådan här standard-abloy.

Att dyrka upp de mesta lås som sitter på lägenhetsdörrar alt. villor är ingen picknick (om det sitter ASSA cylindrar d.v.s, vilket de gör på 80% av alla ställen).

1 minut i en pressad situation är aningen kort också, då får du vara riktigt bra på dyrka samt täla en hel del press

Abloy-cylindrar är från omöjliga till jäkligt svåra att få upp. Du behöver specialverktyg och då kan du bara dyrka upp dom första modellerna (även kallad klass 1 hänglås nuförtiden )
Citera
2008-04-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stora.biffen
Att dyrka upp de mesta lås som sitter på lägenhetsdörrar alt. villor är ingen picknick (om det sitter ASSA cylindrar d.v.s, vilket de gör på 80% av alla ställen).

1 minut i en pressad situation är aningen kort också, då får du vara riktigt bra på dyrka samt täla en hel del press

Abloy-cylindrar är från omöjliga till jäkligt svåra att få upp. Du behöver specialverktyg och då kan du bara dyrka upp dom första modellerna (även kallad klass 1 hänglås nuförtiden )

Assa-cylindrar dyrkar man inte, dom rappar man upp med en s.k. bump-key.
Eftersom assa gjorde bort sig med twinkonceptet (assa 2000 t.ex.) och lät sidokoden vara landsspecifik så är det en baggis att tillverka bump keys till sådana vilka är 80-90% av alla lås i sverige som du säger. Om du behöver mer än 2 försök att rappa upp ett assa twin så skall du ta dig en funderare på om det inte är ett av de där mer dyra som ser snarlika ut men har en unik sidokod, då kan du glömma att fippla upp det låset och får övergå till "den runda roterande" dyrken istället (12-16v hand-el-borrmaskin).
En minut är nog allt du behöver upp till och med klass 4 abloy hänglås med 11 skivor i. Som du säger kan det vara en mara ibland om låset är slitet någonstans eller om din dyrk suger. Och ja de nyare abloy är duktigt svåra. Toppmodellen har ingen lyckats manipulera upp än utan nyckel eller att lämna spår efter sig. Jag har förgäves försökt få en av alla dessa låssmeder att sälja en sådan till mig men de låtsas som om den modellen inte finns. Ibland undrar jag om de rakt av är krimnella. Ringer du evva-agenten i stockholm och vill ha ett ex av ett odyrkbart evva magnetic code system (http://www.evva.at/at/technology/mcs/en/) så kan de berätta för dig att sådant inte säljs på den svenska marknaden eftersom låssmederna inte vill ha det här. Tittar man under ytan så är det så att svenska låssmeder helt enkelt inte kvalar in eftersom de inte är kontrollerade av polis och har någon form av statlig licens. Närmaste stället du kan få tag i sådana lås är danmark (Carl F t.ex. De har även ovala evva mcs) där är låssmederna kontrollerade, utredda och godkända av polis.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-04-08 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in