Citat:
Ursprungligen postat av stora.biffen
Att dyrka upp de mesta lås som sitter på lägenhetsdörrar alt. villor är ingen picknick (om det sitter ASSA cylindrar d.v.s, vilket de gör på 80% av alla ställen).
1 minut i en pressad situation är aningen kort också, då får du vara riktigt bra på dyrka samt täla en hel del press
Abloy-cylindrar är från omöjliga till jäkligt svåra att få upp. Du behöver specialverktyg och då kan du bara dyrka upp dom första modellerna (även kallad klass 1 hänglås nuförtiden

)
Assa-cylindrar dyrkar man inte, dom rappar man upp med en s.k. bump-key.
Eftersom assa gjorde bort sig med twinkonceptet (assa 2000 t.ex.) och lät sidokoden vara landsspecifik så är det en baggis att tillverka bump keys till sådana vilka är 80-90% av alla lås i sverige som du säger. Om du behöver mer än 2 försök att rappa upp ett assa twin så skall du ta dig en funderare på om det inte är ett av de där mer dyra som ser snarlika ut men har en unik sidokod, då kan du glömma att fippla upp det låset och får övergå till "den runda roterande" dyrken istället (12-16v hand-el-borrmaskin).
En minut är nog allt du behöver upp till och med klass 4 abloy hänglås med 11 skivor i. Som du säger kan det vara en mara ibland om låset är slitet någonstans eller om din dyrk suger. Och ja de nyare abloy är duktigt svåra. Toppmodellen har ingen lyckats manipulera upp än utan nyckel eller att lämna spår efter sig. Jag har förgäves försökt få en av alla dessa låssmeder att sälja en sådan till mig men de låtsas som om den modellen inte finns.

Ibland undrar jag om de rakt av är krimnella. Ringer du evva-agenten i stockholm och vill ha ett ex av ett odyrkbart evva magnetic code system (
http://www.evva.at/at/technology/mcs/en/) så kan de berätta för dig att sådant inte säljs på den svenska marknaden eftersom låssmederna inte vill ha det här. Tittar man under ytan så är det så att svenska låssmeder helt enkelt inte kvalar in eftersom de inte är kontrollerade av polis och har någon form av statlig licens. Närmaste stället du kan få tag i sådana lås är danmark (Carl F t.ex. De har även ovala evva mcs) där är låssmederna kontrollerade, utredda och godkända av polis.