Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-03, 20:54
  #1
Medlem
Don Toros avatar
Pga mitt dåliga gymnasieval hinner jag inte läsa Matte E denna termin. Jag hade hört att det fanns ett flertal universitet som hade civilingenjörsutbildningar där endast Matte D krävdes (Samt fysik, kemi, etc.)

Nu på bussen hörde jag dock att de ska ändra så att alla civilingenjörsutbildningar kräver Matte E också. Har någon en källa på detta, eller någon som har något annat att säga?
Citera
2008-04-03, 20:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro
Pga mitt dåliga gymnasieval hinner jag inte läsa Matte E denna termin. Jag hade hört att det fanns ett flertal universitet som hade civilingenjörsutbildningar där endast Matte D krävdes (Samt fysik, kemi, etc.)

Nu på bussen hörde jag dock att de ska ändra så att alla civilingenjörsutbildningar kräver Matte E också. Har någon en källa på detta, eller någon som har något annat att säga?

Det sägs att det kommer krävas Matte E för intagning till civilingenjör när de nya reglerna börjar gälla 2010, men det är inte helt säkert, utan Universiteten kommer få välja vilken intagning de vill ha. läs mer på den här länken:
https://www.studera.nu/studera/1269.html
Citera
2008-04-03, 21:17
  #3
Medlem
Kan tillägga att i nuläget så är det endast Chalmers och LTH som kräver ma E.
Citera
2008-04-03, 22:14
  #4
Medlem
Veddans avatar
Kan tillägga att det med högskoletempo tar ungefär en vecka att gå igenom motsvarande hela Matte E, så det är inte precis så att ett universitet som har Matte D som krav "hamnar efter" ett som har Matte E.

Bara så du vet
Citera
2008-04-03, 23:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veddan
Kan tillägga att det med högskoletempo tar ungefär en vecka att gå igenom motsvarande hela Matte E, så det är inte precis så att ett universitet som har Matte D som krav "hamnar efter" ett som har Matte E.

Bara så du vet

Med det tänket kan man likaväl söka in med endast Ma B och intelligens som krav.
De grundläggande kunskaperna behöver smältas ett tag innan man kan bygga på med avancerade tekniker. Detta för att trigga långtidsminnet.

Matematik E är dessutom så sjukt viktig i Elektroniksammanhang att den borde köras 20 gånger innan man påbörjar utbildningen. Den kunskapen ska sitta!
Citera
2008-04-04, 03:15
  #6
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Såvitt jag minns är ma-E fortfarande ett krav för civ.ing på LiTH, men jag tror det ska slopas (kanske redan har gjorts?).

Det är dock som tidigare nämnts en väldigt vettig kurs (även om den känns flummig i början). De som inte hade läst ma-E när de började mitt program (som bara kräver C tror jag) fick ett helvete. Många av dem klarade inte matten.
Citera
2008-04-04, 03:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Såvitt jag minns är ma-E fortfarande ett krav för civ.ing på LiTH, men jag tror det ska slopas (kanske redan har gjorts?).

Det är dock som tidigare nämnts en väldigt vettig kurs (även om den känns flummig i början). De som inte hade läst ma-E när de började mitt program (som bara kräver C tror jag) fick ett helvete. Många av dem klarade inte matten.

Jag tror det redan är slopat. Som jag förstått det var det inget krav för de som blev antagna förra hösten.
Citera
2008-04-04, 03:35
  #8
Medlem
Big Ms avatar
Även om inte Matte E är ett officielt krav bör man nog ha läst det.
Blivande civiling. bör älska matte för att klara första och andra året.
Citera
2008-04-04, 05:22
  #9
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big M
Även om inte Matte E är ett officielt krav bör man nog ha läst det.
Blivande civiling. bör älska matte för att klara första och andra året.
Nä, förälskelsen börjar när man kommit över förståelsetröskeln. Jag hade matte genom hela gymnasiet och grundskolan. Men på högskolan där man får en djupare förståelse är det mycket intressant.
Citera
2008-04-04, 19:15
  #10
Medlem
Herr Hårstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag tror det redan är slopat. Som jag förstått det var det inget krav för de som blev antagna förra hösten.

Helt riktigt, kravet på matte E slopades från och med 2007.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback