Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Tvättmaskiner som går att ha i badrum är det ingen brist på, bara att koppla in fackmanna mässigt så är det ingen som bry sig om det.
Jag har inget el-uttag i mitt badrum. Jag kan väl knappast be en elektriker fixa det åt mig utan att meddela hyresvärden? Och vattnet då? Och fukten? Och ljudnivån?
Jag googlade på "tvättmaskin i lägenhet" och fick denna träff från en bostadsrättsförening i Helsingborg. Det är därför jag ställer mig frågande till att det skulle vara så enkelt? (även om jag skulle bli lycklig om det vore så!!)
Citat:
Ursprungligen postat av HSB brf Berga
Tvättmaskin i lägenhet
---------------------
Det finns en hel del att tänka på innan man installerar tvättmaskin i en lägenhet, speciellt om husen inte är nybyggt. Moderna lägenheter är oftast anpassade för tvättmaskin. Det är däremot inte hus byggda på 50-,60-och talen. El, avlopp och ventilation klarar inte alltid den belastning som moderna hushållsmaskiner ger och följden blir fuktproblem och vattenskador i lägenheten.
Tvättmaskin i våtrum ska helst vara fast ansluten till dosa i väggen. Installationen ska alltid utföras av behörig elektriker, en fel installerad maskin kan vara livsfarlig. Man får koppla tvättmaskin till ett I- fas, jordat uttag för 230 V i bad och duschrum, men då måste uttaget ha jordfelsbrytare och vara placerad mer än 60- cm från badkar och dusch. OBS! En tvättmaskin som står i badrummet får inte anslutas i ett uttagi ett annat rum.
Översvämning på grund av felaktigt installerad utrustning orsakar många vattenskador. Slangarna är ofta 1,5 meter och det innebär att anslutningarna till dessa bör finnas högst 1,2 meter från maskinen. Anslutningarna ska vara fasta. Man bör inte göra egna vidarekopplingar.
Buller är ett annat bekymmer. Gamla fastigheter är inte alltid dimensionerade att klara ljudnivån från tvättmaskin. När det gäller torktumlare finns också hänsyn att ta. Därför säljs ofta kondenstumlare till lägenhet, men de avger i sin tur fukt och värme som den allmänna ventilationen ska vara dimensionerad för att klara av.
Finns det någon här som har köpt egen tvättmaskin till sin hyreslägenhet utan anpassade uttag och blivit nöjd?