2008-04-04, 14:27
Medlem
Tinnituss avatar
ruskigt olagligt bara så ni vet :P ska vara fackmannamässig fast installation av eluttag i badrum+jordfelsbrytare...

kom inte till oss och klaga när flickvännen eller ungarna tar en dusch och får en elchock och dör, eller lägenheten brinner upp :P
Citera
2008-04-04, 14:37
Medlem
Inte för att jag vill vara petig eller så men det räcker inte med "fackmannamässig " när vi talar om el, speciellt i våta rum. All sådan installation skall utföras av en behörig elektriker.
Citera
2008-04-04, 14:42
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Inte för att jag vill vara petig eller så men det räcker inte med "fackmannamässig " när vi talar om el, speciellt i våta rum. All sådan installation skall utföras av en behörig elektriker.

ja, det var ju såklart så jag menade... inte fackmannamässigt, utan utfört av en fackman. Jag som är morgontrött >_<
Citera
2008-04-04, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Kommer inte de flesta maskiner idag med vanlig stickpropp? Bara dra in en jordad förlägningskabel, ner med utloppsröret i avloppet i duschen sen måste du ha en koppling mellan duschslangen och intaget för vatten till tvättmaskinen....finns ju små ganska tysta maskiner som kanske passar bra, annars fär du ha den i köket om det finns plats för diskmaskin.
Så har jag gjort i alla år fram till nu. Har bott på olika ställen med olika hyresvärdar och har inte nyttjat tvättstugan mer än en gång i mitt liv, 1987, tyckte det kändes ofrächt och omständigt. Då köpte jag min första toppmatade och har sedan dess fått leva med trånga badrum.

Men.. Vid stambytet nu för några månader sedan frågade jag rörmockarn om han inte kunde dra för tvättmaskinen, inga problem sa han, fick t o m elektrikern att dra ner till ett eluttag efter att ha fått hyresvärden att sätta in duschkabin isf badkar! (tror att det blev billigare med kabin, därför var de tillmötesgående..) Så nu har jag tvättmaskin som hyresvärden hjälpt mig att få in, med draget avlopp och el, samt gott om plats. Jag har kommunal hyresvärd.
Citera
2008-04-08, 15:52
Medlem
varför inte...

varför vill du inte blanda in hyresvärden?

sen så kan jag tillägga att det finns maskiner som är hälften så djupa som "normala".

och som så många redan sagt...el i badrum är mycket viktigt att det görs rätt. jordefelsbrytare m.m.

det enklaste är väl att prata med hyresvärden så kanske denne kan dra in elen gratis,

avloppet kopplas enklast in i handfatet som säkert många redan sagt.
Citera
2008-04-08, 16:09
Medlem
Om man vill ha tvättmaskinen inkopplad i badrummet så är väl läckage knappast ett problem. Det finns ju förhoppningsvis en golvbrunn

Det är inte olagligt att dra en skarvsladd från ett rum till ett annat. Elektriker behöver endast konsulteras om det är en fast installation. Dock kan det ju diskuteras hur smart det är ifall det inte finns en jordfelsbrytare installerad.

Försäkringen torde inte vara ett problem ifall maskinen skulle börja brinna eftersom det inte är en fast installation och en eventuell brand lär inte ha nått att göra med om maskinen är kopplad med en skarvsladd eller inte.
Citera
2008-04-08, 20:56
Medlem
Siktirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det är inte olagligt att dra en skarvsladd från ett rum till ett annat. Elektriker behöver endast konsulteras om det är en fast installation. Dock kan det ju diskuteras hur smart det är ifall det inte finns en jordfelsbrytare installerad.

Det kan diskuteras om det är olagligt eller inte. Föreskrifterna förbjuder att dra in jordat i en annars ojordad miljö och vice versa. Visst det kan funka i 100 år, men den dagen det blir jordfel är du antingen död eller har hjärtproblem resten av livet och/eller har bortbrända armar/ben ungefär.
Citera
2008-04-08, 22:25
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktir
Det kan diskuteras om det är olagligt eller inte. Föreskrifterna förbjuder att dra in jordat i en annars ojordad miljö och vice versa. Visst det kan funka i 100 år, men den dagen det blir jordfel är du antingen död eller har hjärtproblem resten av livet och/eller har bortbrända armar/ben ungefär.

håller med... ganska säker på att det är fetolagligt, speciellt i våtutrymmen.
Är man försiktig lär det ju funka skitbra, men den där jobbiga dödsrisken finns ju alltid lurande
Citera
2010-05-31, 22:08
Medlem
sn1gels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng

Går det att bevisa att det inte är gjort av en behörig elektriker om man gör det fackmannamässigt? dvs. finns det några papper man måste visa på att elektriker har gjort det om det händer något? Kopplade precis in elen till tvättmaskinen, var en del bök men borde nog fungera bra, ska köra ett test imorrn
Citera
2010-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sn1gel
Går det att bevisa att det inte är gjort av en behörig elektriker om man gör det fackmannamässigt? dvs. finns det några papper man måste visa på att elektriker har gjort det om det händer något? Kopplade precis in elen till tvättmaskinen, var en del bök men borde nog fungera bra, ska köra ett test imorrn

ett såkallat "kvitto" är ju ett fint bevis på att en elektriker gjort det
Citera
2010-08-26, 19:05
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktir
Det kan diskuteras om det är olagligt eller inte. Föreskrifterna förbjuder att dra in jordat i en annars ojordad miljö och vice versa.

Nu är jag ingen elektriker. Men jag har eluttag i mitt badrum. Eller menar du att mitt badrum då är jordat? Observera, jag är absolut inte ute efter att vara spydig på något vis, bara nyfiken
Citera
2011-05-22, 16:51
Medlem
MadModders avatar
Men om fastigheten är 60 år gammalt, och de enda ritningar som finns är originalritningarna, och de stämmer inte då stammar och el är omgjort för 15 år sen (finns bara en faktura på slutsumman, inga detaljer), vem kan då säga vad som är gjort då, eller nu? Det var ju så när jag flyttade in.
Givetvis är det gjort minst lika bra som av en behörig elektriker. Troligtvis bättre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in