• 1
  • 2
2008-04-03, 18:34
Medlem
wufcs avatar
Tja!

Jag tog precis hem min dator efter ett långt LAN hos en polare... Jag kommer hem, och tänker 'hm, längesen jag dammsög och gjorde rent'.. Så jag drar upp dammsugarN och börjar. Blir skitfint. Jag plockar också ur modemkort, firewirekort och ett ljudkort jag inte använde (kör med det interna). Så - allt är fixat och klart? NEJ.

Jag kopplar in allt som det ska vara och kör igång datorn. Börjar susa och surra helt som vanligt, men inget annat vill starta. Musen, tangentbordet, skärmen. Ingen får någon signal från datorn. Jag har provat att byta ut musen och tangentbordet mot såna gamla (glömt vad kontakttypen heter, men de runda gröna/lila). Jag testade även att ta ur mitt grafikkort och koppla in skärmen till det interna kortet. Fortfarande - nada.

Någon som kan hjälpa mig??
Citera
2008-04-03, 18:37
Medlem
antagonistens avatar
Det är mycket möjligt att du sabbade någon viktig komponent när du dammsög datorn.
Citera
2008-04-03, 18:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
inga pip eller nåt?

Testa att koppla i och ur allt igen och kolla så att alla kontakter och sladdar sitter där de ska.

EDIT: I övrigt kanske inte helt genomtänkt att dra in dammsugaren i burken.
Citera
2008-04-03, 18:44
Medlem
wufcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
inga pip eller nåt?

Testa att koppla i och ur allt igen och kolla så att alla kontakter och sladdar sitter där de ska.

EDIT: I övrigt kanske inte helt genomtänkt att dra in dammsugaren i burken.
Inga pip nej. Har kopplat i och ur allt typ 10 ggr redan
Citera
2008-04-03, 18:47
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Man ska inte dammsuga i datorn, och om man ska det så ska man vara RIKTIGT försiktig. Kan ju sabba kretsar o allt möjligt.
Citera
2008-04-03, 18:47
Medlem
Men fläktar och diskar snurrar igång?

har du flera minnen, ta ur alla utom ett och testa, koppla ur diskar och se ifall den postar..
helt enkelt koppla ur alla saker som inte är direkt nödvändiga för att datorn ska posta och kolla
Citera
2008-04-03, 18:50
Medlem
wufcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Man ska inte dammsuga i datorn, och om man ska det så ska man vara RIKTIGT försiktig. Kan ju sabba kretsar o allt möjligt.
Jag tror vi har fastställt det nu, tack...
Citera
2008-04-03, 18:51
Medlem
wufcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Men fläktar och diskar snurrar igång?

har du flera minnen, ta ur alla utom ett och testa, koppla ur diskar och se ifall den postar..
helt enkelt koppla ur alla saker som inte är direkt nödvändiga för att datorn ska posta och kolla
Jag har fyra ramminnen, och en extra hårddisk. Ska testa det, tack för hjälpen. Edit kommer när jag testat.
Citera
2008-04-03, 19:03
Medlem
wufcs avatar
UPDATE: Jag tog ur alla RAM-minnen förutom ett och startade. TADA, tangentbord+mus funkar! Men min skärm visar denna vackra syn(ja, ni får skratta, jag gjorde det): http://img211.imageshack.us/img211/2750/dsc00801le0.jpg

WHAT TO DO?

inte det interna grafikkortet som är inkopplat, det är mitt nya.
Citera
2008-04-03, 19:13
Medlem
Anteuss avatar
Har du nu då testa att ta ut ditt grafikkort och testat med det inbyggda?
Citera
2008-04-03, 20:32
Medlem
Lutar ju helt klart åt att det är grafikkortet, så följ Anteus råd och se ifall det gör någon skillnad.

Är det så att ditt grafikkort (inte det på moderkortet integrerade) kräver att man kopplar en elsladd från nätagget direkt till det? Tror inte att du skulle få det där resultatet ifall den saknades, men jag har uppriktigt sagt ingen aning, och jag kan tänka mig att den är lätta att glömma/missa när man kopplar ihop grejerna..så det kan ju vara värt att kolla.
Men antagligen är det agp/pci-porten eller grafikkortet som har rykt, har du en pc-speaker inkopplad?
Tycker att det borde pipa lite när du försöker dra igång burken.
Citera
2008-04-03, 21:04
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte

Vad skall man göra då? Det samlas ju trots allt damm i en dator efter ett tag. (Är noob och brukar använda dammsugaren de gånger jag öppnar en dator.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in