• 1
  • 2
2008-04-03, 21:07
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Vad skall man göra då?
Köpa tryckluft på burk och använda det för att blåsa rent datorn.

Edit: Det finns att köpa hos Clas Ohlsons, Kjell & Company och liknande butiker.
Citera
2008-04-03, 21:09
Medlem
Anteuss avatar
Ska man dammsuga så ska man vara VÄLDIGT försiktig och inte bara ta ut delar hipp som happ (man kan vara statiskt laddad) du ska bara isf SUGA upp damm inte röra vid nårra delar och inte få fläktar att snurra (generera el -> backfire?)
Annars kan man använda högtrycks luft men det är inte heller speciellt bra, kan också skapa statisk elektricitet som en dammsugar kan så var försiktig.
Citera
2008-04-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Annars kan man använda högtrycks luft men det är inte heller speciellt bra, kan också skapa statisk elektricitet som en dammsugar kan så var försiktig.

Kan tryckluft skapa elektricitet? På burk vet jag att det kan vara risk när det är vätska men från kompressor som det bara kommer ren luft ifrån kan väl inte vara så farligt precis, eller?

Men topic då, hade samma problem som dig till en början, minnet var trasigt och vart precis likadant. Men nu när du får en väldigt fin bild så verkar det ju verkligen som om att ditt grafikkort antingen inte får tillräckligt ström eller som någon tidigare så att det/agp/pcie kan vara trasig. Testa i det som sitter på moderkortet.
Citera
2008-04-04, 07:10
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn
Kan tryckluft skapa elektricitet? På burk vet jag att det kan vara risk när det är vätska men från kompressor som det bara kommer ren luft ifrån kan väl inte vara så farligt precis, eller?

Vet inte riktgit säkert om det gäller samma när det kommer från kompressor men jag brukar själv rengöra min dator på så sätt.
Citera
2008-04-04, 09:43
Medlem
aelgfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RibbanMsn

Tryckluft på burk (eg. clas ohlsons) är i regel torr luft. Har du en kompressor utan luft/vattenfilter (ja, vad det nu heter!!!) så kan det bli fuktig luft du sprayar in i datorn.

När jag hade stationär dator använde jag tryckluft från clas ohlson. (se till att hålla er ute bara. Det är ett riktigt bra tryck i dem! :P )
Citera
2008-04-04, 10:33
Medlem
nikgusta78s avatar
Sen finns en hoper med rengöringsvätskor på sprayburk som man kan använda. På mitt jobb har vi något som heter "Master Cleener" svin bra på elektriska komponenter.
Citera
2008-04-04, 14:21
Medlem
Kobra_Kajs avatar
Tänk på att inte hålla tryckluftsburken upp och ned bara, då kan det sprutas ut fukt. Hände mig
Citera
2008-04-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelgfan
Tryckluft på burk (eg. clas ohlsons) är i regel torr luft. Har du en kompressor utan luft/vattenfilter (ja, vad det nu heter!!!) så kan det bli fuktig luft du sprayar in i datorn.

Det är helt riktigt som du säger, men det är fortf. flytande vätska innuti så som Kobra_Kaj säger att om man håller den upp och ner så kommer det ut annat än luft.

Jag använder kompressor, både på jobbet och på maskinen hemma och det funkar kanon. Har hittils inte förstört en enda, och det blir ett par om dagen :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in