Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-03, 18:32
  #1
Medlem
Shine_s avatar
Undrar om någon FBare har koll på landets psykologutbildningar?
Stockholm, Göteborg och Lund har alla max för att komma in vet jag, men hur är det med resten av landet? Har sökt men haft svårt att hitta. Har väl runt 19,5 eller nått i betyg så det är ju maximum.

Undrar också om det finns några andra vägar att bli psykolog än att börja direkt på psykologlinjen? T.ex. plugga någon grundkurs eller dylikt för att sedan komma in på reservplats eller så. Har jävligt dålig koll på högeskolesystemet tyvärr så jag vore tacksam för svar!
Citera
2008-04-03, 18:40
  #2
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Undrar om någon FBare har koll på landets psykologutbildningar?
Stockholm, Göteborg och Lund har alla max för att komma in vet jag, men hur är det med resten av landet? Har sökt men haft svårt att hitta. Har väl runt 19,5 eller nått i betyg så det är ju maximum.

Undrar också om det finns några andra vägar att bli psykolog än att börja direkt på psykologlinjen? T.ex. plugga någon grundkurs eller dylikt för att sedan komma in på reservplats eller så. Har jävligt dålig koll på högeskolesystemet tyvärr så jag vore tacksam för svar!

Här kan du ta reda på antagningsstatistiken.
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442
Citera
2008-04-03, 18:45
  #3
Medlem
Shine_s avatar
sjukt jobbigt att hitta rätt i den där. Herrgud det är ju 2008, man borde kunna söka på den specifika utbildning man är ute efter...Jag hittar inte ett skit nämligen. Sökte på psykologi i senaste exeldokumentet men det dyker bara upp lärarutbildingar...
Citera
2008-04-03, 18:48
  #4
Medlem
Deannas avatar
Tror att Umeå har lästa intaget i Sverige.
Räcker inte betygen är ett alternativ utlandsstudier.
Citera
2008-04-03, 18:51
  #5
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
sjukt jobbigt att hitta rätt i den där. Herrgud det är ju 2008, man borde kunna söka på den specifika utbildning man är ute efter...Jag hittar inte ett skit nämligen. Sökte på psykologi i senaste exeldokumentet men det dyker bara upp lärarutbildingar...

Haha håller med, men prova kolla på tidigare antagningar än VT08. Kollade lite snabbt på HT07 och hittade lite. Annars finns http://www.antagningsstatistik.se/page/1.html

Alternativ 3 är att kolla på respektive universitets/högskolas egna antagningstatistik som finns på deras hemsidor.
Citera
2008-04-03, 19:29
  #6
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Tror att Umeå har lästa intaget i Sverige.
Räcker inte betygen är ett alternativ utlandsstudier.
Sant, men då lär det ju gå en rejäl slant tyvärr. Visserligen räknar jag med rätt saftiga lån hur som helst, eftersom jag ändå troligtvis måste flytta från sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av Arain
Haha håller med, men prova kolla på tidigare antagningar än VT08. Kollade lite snabbt på HT07 och hittade lite. Annars finns http://www.antagningsstatistik.se/page/1.html

Alternativ 3 är att kolla på respektive universitets/högskolas egna antagningstatistik som finns på deras hemsidor.

Tack, bra tips ska kolla igenom skolornas egna sidor. Är väl inte allt för många som har den riktiga psykologutbildingen? Sthlm, gbg, lund, umeå, linköping(?), vilka fler finns?
Citera
2008-04-03, 21:41
  #7
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Sant, men då lär det ju gå en rejäl slant tyvärr. Visserligen räknar jag med rätt saftiga lån hur som helst, eftersom jag ändå troligtvis måste flytta från sthlm.



Tack, bra tips ska kolla igenom skolornas egna sidor. Är väl inte allt för många som har den riktiga psykologutbildingen? Sthlm, gbg, lund, umeå, linköping(?), vilka fler finns?

Uppsala och Örebro utbildar också Psykologer, tänk på att det finns två psykologutbildningar i Stockholm, en på KI och en på SU
Citera
2008-04-04, 00:26
  #8
Medlem
slrslrs avatar
Tänkte bara ge dig några alternativ, har ju själv kommit in på psykologutbildningen i England så jag vet andra sätt att plugga psykologi.

Det finns ett universitet i Polen (Warszawa University) som utbildar psykologer, antagningen är väldigt enkel så du med 19,5 i snitt borde verkligen komma in.

Sen så har du England, med 19,5 i snitt borde du kunna komma in på riktigt fina skolor. Sen är det mer meriterande att plugga psykologi i england än i sveirge vad jag vet.
Citera
2008-04-04, 00:31
  #9
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Tänkte bara ge dig några alternativ, har ju själv kommit in på psykologutbildningen i England så jag vet andra sätt att plugga psykologi.

Det finns ett universitet i Polen (Warszawa University) som utbildar psykologer, antagningen är väldigt enkel så du med 19,5 i snitt borde verkligen komma in.

Sen så har du England, med 19,5 i snitt borde du kunna komma in på riktigt fina skolor. Sen är det mer meriterande att plugga psykologi i england än i sveirge vad jag vet.

Fast kan det inte bli problem att få svensk legitimation när utbildningen är klar? Jag tycker ivarjefall att TS ska kolla upp sånt där riktigt ordentligt.
__________________
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-04-04 kl. 00:36.
Citera
2008-04-04, 00:34
  #10
Medlem
Rubzs avatar
Mittuniversitet ska väl börja med det nu till hösten? Där lär det säkert vara rätt lågt..
Citera
2008-04-04, 00:36
  #11
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Fast kan det inte bli problem att få svensk legitimation när utbildningen är klar? Jag tycker ivarjefall att TS ska kolla upp sånt där riktigt ordentligt.


Nej det skall inte vara något större problem att få svensk legitimation med tanke på att båda länderna är med i EU. Har för mig att man kanske behöver läsa till någon kurs på ett halvår här i Sverige så är de klart.

Rubz Vad e de för universitet du menar?
Citera
2008-04-04, 00:46
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Mittuniversitet ska väl börja med det nu till hösten? Där lär det säkert vara rätt lågt..

Stämmer.. Psykologprogrammet ska gå på Campus Östersund.

Örebro Universitet har också programmet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback