Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-02, 19:54
  #1
Medlem
ludedoos avatar
En vuxen man har ca 5-6 liter blod i kroppen. När man ger blod så ger man cirka 5dl (en halv liter). Jag misstänker att de borde ta i alla fall minst ett dygn för kroppen att återskapa det blodet.

Min första tanke blir då att om man krökar direkt efter man har gett blod så borde man väl bli mer berusad? Eftersom mindre blod borde ge en högre promillehalt i blodet.

Eller så kanske det är så kroppens förmåga att ta upp olika ämnen är propotionell till mängden blod i kroppen?

Jag bara spånar nu men det vore intressant att veta hur det är
Citera
2008-04-02, 22:47
  #2
Medlem
This_is_me_s avatar
Skapade du en användare för att ställa denna fråga?


Välkommen i varje fall!
Citera
2008-04-03, 07:15
  #3
Medlem
krypmetodens avatar
du lär ju bli fullare snabbare och på mindre isf
Citera
2008-04-03, 07:20
  #4
Medlem
kultingens avatar
Jodå du blir kanonfull, men jösses vad bakis man blir... När man har gett blod är det viktigt att dricka mycket vatten då man faktisk förlorat ganska så många procent av sitt blod, du kan själv räkna ut hur man mår om man istället häller i sig vätskedrivande alkohol och vaknar med en lagom gemytlig bakfylla...
Citera
2008-04-03, 10:45
  #5
Medlem
Som föregående skrivare så stämmer det att du blir full på mindre.. eftersom du blivit av med en betydande portion av blodet (4,5 dl). Men det är inte särskilt smart.

Tror det tar en vecka eller två att återgå till normalt antal blodceller efter blodgivning.. men är inte säker.
Citera
2008-04-03, 19:58
  #6
Medlem
ludedoos avatar
Tack för alla svar! En polare skulle ge blod den 18 april nämligen. Kom då att tänka på Valborg som är 31 april och dagen då alla krökar som aldrig förr här i Uppsala i alla fall. Men då borde man alltså ha normal mängd blod efter 13 dagar då


Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Skapade du en användare för att ställa denna fråga?


Välkommen i varje fall!

Nope skapade användaren för nåra veckor sedan, mest för att det underlättar med sökfunktionen
Citera
2008-04-03, 21:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludedoo
Tack för alla svar! En polare skulle ge blod den 18 april nämligen. Kom då att tänka på Valborg som är 31 april och dagen då alla krökar som aldrig förr här i Uppsala i alla fall. Men då borde man alltså ha normal mängd blod efter 13 dagar då

Helt normal mängd har han kanske inte.. men att dricka alkohol då kommer inte att vara större problem.. har inte varit för mig iaf då jag givit blod.

Läste nu att enligt Blodcentralerna tar det "några" veckor innan blodhalten är normal.. säger iofs inget

www.geblod.nu
Citera
2008-04-03, 22:03
  #8
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Nu gäller det att reda ut begreppen! Vid en blodförlust på 0,5 liter som en blodgivning är förlorar man både röda blodkroppar och plasma. Det som tar tid för kroppen att ersätta är de röda blodkropparna. Själva plasmavolymen ersätts tämligen omgående genom olika kompensationsmekanisker i kroppen som i slutändan drar vätska ut i blodbanan från andra delar av kroppen. Så totalvoymen i blodbanan är återställd efter några timmar. Därför torde det ej påverka promillehalten om det inte sker i direkt anslutning till blodtappningen.
Citera
2008-04-03, 22:10
  #9
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Nu gäller det att reda ut begreppen! Vid en blodförlust på 0,5 liter som en blodgivning är förlorar man både röda blodkroppar och plasma. Det som tar tid för kroppen att ersätta är de röda blodkropparna. Själva plasmavolymen ersätts tämligen omgående genom olika kompensationsmekanisker i kroppen som i slutändan drar vätska ut i blodbanan från andra delar av kroppen. Så totalvoymen i blodbanan är återställd efter några timmar. Därför torde det ej påverka promillehalten om det inte sker i direkt anslutning till blodtappningen.

Jag har druckit betydande mängder två gånger efter blodgivning och jag tror inte det enbart är placebo effekt eller att jag varit dålig på att kontrollera mängden som har tagit mig till den slutliga fyllenivån, men visst kan det vara inbillning. Skulle själv tro att det är lättare att bli full men inte lika lätt som om man hade 5 dl blod mindre.
Citera
2008-04-03, 22:20
  #10
Medlem
MaZtoRs avatar
Jag har lämnat blod 17 gånger och skulle gissa att 16 av dem har jag druckit alkohol samma dag. Berusningsskillnaden för mig är iaf minimal. Men jag blir inte heller snurrig efteråt som jag vet att endel blir.
Citera
2008-04-03, 22:25
  #11
Moderator
Gromguttens avatar
Alkohol och dryck -> Medicin och hälsa

/mod
Citera
2008-04-03, 22:30
  #12
Medlem
wääuus avatar
Om man som ganska ung person skriver in sig för att ge blod, skiter de då i personen för att han är ung och mindre ansvarsfull vad gäller sex?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback