Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-02, 17:50
  #1
Medlem
rubriken säger allt. skulle ni kunna säga några exempel på att europa såg annorlunda före och efter första världskriget?

några exempel tack, har hjärnsläpp
__________________
Senast redigerad av GrekN 2008-04-02 kl. 17:58.
Citera
2008-04-02, 17:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrekN
rubriken säger allt. vad finns det för några exempel på att första världskriget såg annorlunda före och efter?

några fler exempel tack, har hjärnsläpp

Ja, det var ju annorlunda efter för det var ju slut då Sorry, men lite konstig frågeformulering, jag antar att du menar hur Europa förändrades. Du har svaren i dina läroböcker. Bidra med lite egna tankar först tack.
Citera
2008-04-02, 17:55
  #3
Medlem
Carcasss avatar
Hehe.. Va!?
Citera
2008-04-02, 17:55
  #4
Medlem
jag menade det ja tack, hur såg europa ut före och efter första världskriget?

har grov hjärnsläpp
Citera
2008-04-02, 17:57
  #5
Medlem
Tjennstroums avatar
Nej rubriken lämnar mycket att önska. Före och efter vad? Undrar du hur världen såg ut före och efter första världskriget eller till exempel hur första världskriget såg ut före och efter ryska revolutionen? Före och efter USA gick med?
Citera
2008-04-02, 18:00
  #6
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Det var väldigt mycket ruiner i europa efter första världskriget.
Citera
2008-04-02, 18:27
  #7
Medlem
Robertsons avatar
En sisådär 40 miljoner mindre själar att trängas med?
Citera
2008-04-02, 19:02
  #8
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Det var väldigt mycket ruiner i europa efter första världskriget.

Det var inte särskilt mycket ruiner efter det första världskriget. Det första världskriget utkämpades mestadels i skyttegravar som var långt ifrån städer. I det andra världskriget drabbades infrastrukturen oerhört mycket däremot, med tanke på att städer var mer vitala mål då än de var under det första världskriget. I det första världskriget var endast 5% av alla döda civilister, medans procenten var 67% i det andra världskriget. Men du kanske blandade ihop de två?

/Teutonic Warrior
Citera
2008-04-02, 19:12
  #9
Medlem
Robertsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Det var inte särskilt mycket ruiner efter det första världskriget. Det första världskriget utkämpades mestadels i skyttegravar som var långt ifrån städer. I det andra världskriget drabbades infrastrukturen oerhört mycket däremot, med tanke på att städer var mer vitala mål då än de var under det första världskriget. I det första världskriget var endast 5% av alla döda civilister, medans procenten var 67% i det andra världskriget. Men du kanske blandade ihop de två?

/Teutonic Warrior

Stämmer mycket bra det. Det var först i Andra Världskriget som terrorbombning, strategisk bombning etc. började aktualiseras (Ex. London, Dresden etc.) och den civila befolkningen började drabbas väldigt hårt. Som bekant stod västfront mer eller mindre stilla i det Första Världskriget. Dock skedde huvuddelen av stridandet i det tungt industrialiserade norra Frankrike, vilket var en stor orsak till att fransmännen förespråkade ett sådant hårt fredsföredrag mot tyskarna. Skulle kriget sluta innan man dragit in på tyskt område och hämnats skulle man minsann också ha "skäligt betalt" för det(Ockupationen av Rhenlandet).
Citera
2008-04-02, 19:44
  #10
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Det var inte särskilt mycket ruiner efter det första världskriget. Det första världskriget utkämpades mestadels i skyttegravar som var långt ifrån städer. I det andra världskriget drabbades infrastrukturen oerhört mycket däremot, med tanke på att städer var mer vitala mål då än de var under det första världskriget. I det första världskriget var endast 5% av alla döda civilister, medans procenten var 67% i det andra världskriget. Men du kanske blandade ihop de två?

/Teutonic Warrior
Nej, det gjorde jag inte herr besserwisser. Vad man anser som mycket ruiner är naturligtvis en definitionsfråga men jag har svårt att tänka mig många tillfällen i världshistorien då det varit mer ruiner i Europa. Men jag kanske ska gå in i UE-forumet och tänka om.
Citera
2008-04-02, 19:45
  #11
Medlem
Jag menar allvar: sluta lata dig och skyll på hjärnsläpp, öppna boken och bidra lite med egna funderingar!
Citera
2008-04-02, 20:03
  #12
Medlem
ейныйs avatar
Tyvärr kan inte hjälpa dig. Jag har också drabbats av akut hjärnsläpp. Tragiskt när det sker i epidemier så här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback