• 2
  • 3
2008-05-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfs.Blood
Jag undrar en sak...

Det finns ju tre olika sätt att ta ett ackord på piano. Dock är det endast en av dessa varianter som har ackordets grundton i basen. Är det därför viktigt att alltid använda grundvarianten av ett ackord med den högra handen som spelar de mörkaste tonerna?

Nu pratar du om ett vanligt treklangsackord, antar jag? (C-dur eller A-moll till exempel.)

Alla varianterna går självklart att spela. De två varianterna som inte har grundtonen i basen kallas för omvändningar. Ackordet C med tonen E (dvs tersen) i basen skrivs C/E i tabulatur.

Det normala är att spela med grundvarianten, men att ha någon av de andra tonerna i basen kan användas när man vill åt vissa effekter, som en övergång till nästa ackord till exempel.

Ett exempel på vad jag menar finns i låten "Circle of life" med Elton John. I refrängen finns textraden "Till we find our place". På ordet "place" spelas ackordet Bb med tonen D i basen (dvs tersen). Och i refrängens sista rad, "In the circle, circle of life", på det första "circle", spelas ackordet Bb med tonen F i basen (dvs kvinten).

Hoppas du förstod något... Du får ursäkta om jag uttryckt mig snårigt.
Citera
2008-05-15, 19:39
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsloop
Okej tack, tänkte om man kunde slita ut eller skada ringfingret på nåt sätt om man spelade mycket så, men vad bra. Bara att fortsätta nöta nu då =)
Du sliter ju mer eller mindre på fingrarna hur som helst när du spelar instrument
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in