• 1
  • 2
2008-04-02, 13:04
Medlem
I'm As avatar
Hej!

Den här tråden är tänkt att man kan skriva allmänt om vad, hur, varför man använder ackord(till).

Jag börjar att skriva upp några ackord som jag kan, så kan den som vill skriva in de ackord som jag inte har med.

C
Cm
C#
C
D
Dm
D#
E
Em
E#
F
Fm
F#
G
Gm
G#
A
Am
A#
B
Bm
B#

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-04-02, 14:53
Medlem
Noetlovskijs avatar
B# och C är samma sak - notera att man aldrig sägr B#

Det vanligaste är också att säga Bb istället för A# (Ibland krävs det att man säger A#). Hur det hänger ihop har med ganska avancerad teori att göra. Går inte in på det här. Annars har du alla grundläggande dur- och mollackord
där uppe.

Det finns en hel uppsjö av varianter t.ex.

m7
m7-5
m9
9
sus4
alt.
dim
13
b5

m.fl.
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
http://www.all-guitar-chords.com/
Citera
2008-04-02, 19:43
Medlem
Zwerchstands avatar
B# & C är samma sak endast som pianogrepp/-tangent betraktat. B# (H#) är enda tänkbara benämning på exempelvis dominanttersen till C#, liksom dito C till Db. ("Ibland krävs det att man säger A#") Ett djupare varför kan som sagt vänta.

I'm A: Du listar i princip samtliga dur- & mollackord staplade på kromatiska skalan. Utifrån detta några missar:

2:a C bör vara C#m.
Glömda är D#m, F#m, G#m, A#m.
Du kan stryka E# (~F) & B#.

Noetlovskij har rätt i att man vanligen föredrar Bb framför A#, liksom Eb framför D# – även i fallet kromatiska skalan (p.g.a. att de i praktiken altereras oftare åt det hållet), sålunda:
C—C#—D—Eb—E—F—F#—G—G#—A—Bb—B
Citera
2008-04-27, 13:04
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
B# och C är samma sak - notera att man aldrig sägr B#

Det vanligaste är också att säga Bb istället för A# (Ibland krävs det att man säger A#). Hur det hänger ihop har med ganska avancerad teori att göra. Går inte in på det här. Annars har du alla grundläggande dur- och mollackord
där uppe.

Det finns en hel uppsjö av varianter t.ex.

m7
m7-5
m9
9
sus4
alt.
dim
13
b5

m.fl.
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
http://www.all-guitar-chords.com/

Tack så mycket för de bra tipsen. Sidorna var precis vad jag länge har letat efter.
Citera
2008-04-27, 13:41
Medlem
fruus avatar
Varför säger vi H när det är B? Är det bara i Sverige man gör så? För jag tycker det är så extremt onödigt och skapar bara förvirring.
Citera
2008-04-27, 18:32
Medlem
Rippe099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruu
Varför säger vi H när det är B? Är det bara i Sverige man gör så? För jag tycker det är så extremt onödigt och skapar bara förvirring.

Ja eller hur, har bara hört H i sverige så bojkotta H snälla! bara helt onödigt och ologiskt
Citera
2008-04-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Tack så mycket för de bra tipsen. Sidorna var precis vad jag länge har letat efter.

Har för mig att det är en tysk uppfinning.
Citera
2008-04-30, 18:53
Medlem
I'm As avatar
När jag började spela ackord så la jag alltid ackorden med västerhanden och spelade själva melodin med höger handen. Undrar bara hur ska man egentligen lägga ackord? Förklara gärna så tydligt som ni kan, om det inte är till för mycket besvär.

Tack i förskott
Citera
2008-04-30, 19:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
När jag började spela ackord så la jag alltid ackorden med västerhanden och spelade själva melodin med höger handen. Undrar bara hur ska man egentligen lägga ackord? Förklara gärna så tydligt som ni kan, om det inte är till för mycket besvär.

Tack i förskott

Om du lägger ackord i bara vänsterhanden kan du inte färga lika mycket och sprida ut klangerna som om du lägger dem med båda händerna.

Men att ackorda med vänstern och melodia med högern är väl vanligast.

Att bara spela ackord gör man med båda.
Citera
2008-04-30, 19:11
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om du lägger ackord i bara vänsterhanden kan du inte färga lika mycket och sprida ut klangerna som om du lägger dem med båda händerna.

Men att ackorda med vänstern och melodia med högern är väl vanligast.

Att bara spela ackord gör man med båda.

Okej tror att jag har uppfattar vad du menar
Citera
2008-05-01, 09:47
Medlem
I'm As avatar
Jag undrar en sak till, när man har lärt sig grunderna för skalorna, vad gör man med dem sen?

Har t ex lärt mig blues skalan och vet hur den går, men ska jag lägga till något ackord eller nåt?
Citera
2008-05-04, 00:02
Medlem
Wolfs.Bloods avatar
Jag undrar en sak...

Det finns ju tre olika sätt att ta ett ackord på piano. Dock är det endast en av dessa varianter som har ackordets grundton i basen. Är det därför viktigt att alltid använda grundvarianten av ett ackord med den högra handen som spelar de mörkaste tonerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in