Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Jag vet vart jag kan få tag i alla skalorna och ackorden, men hur bygger man vidare med dem.
Lyssna /planka musik och se hur artister/musiker/kompositörer använder sig av ackorden. Fundera lite på varför vissa ackordföljder är vanligare osv...
Läs gärna en teorikurs på komvux eller i nåt studieförbund och ev på någon musikfolkhögskola för att få en djupare grund.
Titta på vilka skalor som hör ihop vid med vilka ackord, vilka alterneringar av skalan du kan göra över vilka ackord.
Men för att återknyta till första förslaget jag gav dig så tycker jag du ska gå till en musikaffär, köpa ett nothäfte (gärna nåt du inte lyssnar på så ofta, köp tex Andrew Lloyd Webbers samlade musikal hittar) köp/fildela sen musiken du har på noter. Ta en stor kopp te eller kaffe eller vad du har när du sitter och myser framför ditt instrument. Press play on tape och sätt nosen i noterna. Försök förstå vad som händer (kan du inte läsa noter är detta ett väldigt bra sätt att lära sig göra det genom att du plankar på gehör och sen har du svart på vitt i noterna hur det ser ut.. bara att fundera en stund) hur det låter, vilka ackord som spelas (har du i not häftet) vilka färgningar som ligger, hur kompositören lägger melodin och stämmor m.m.
Ge det en helkväll och tänk igenom ordentligt på vad du hört, sett och kommit fram till.