2008-05-04, 00:08
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruu
Varför säger vi H när det är B? Är det bara i Sverige man gör så? För jag tycker det är så extremt onödigt och skapar bara förvirring.

Jag har hört att det beror på att en munk för länge sedan läste ut fel vad en annan munk hade skrivit om notspråket och trodde att det hette h istället för b... Vet ej om det stämmer, om det gör det verkar inte munken ifråga vara nån hejare på logik, är väl ofta så med de religiösa.
Citera
2008-05-04, 21:35
Medlem
spacekaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Jag har hört att det beror på att en munk för länge sedan läste ut fel vad en annan munk hade skrivit om notspråket och trodde att det hette h istället för b... Vet ej om det stämmer, om det gör det verkar inte munken ifråga vara nån hejare på logik, är väl ofta så med de religiösa.

Var precis så min saxofonlärare förklarade det för mig, så det verkar ju i vilket fall vara den allmänt accepterade anledningen.
Citera
2008-05-05, 12:41
Medlem
athelas avatar
Skaffa guitar pro, där finns de sjukt många accord och skalor :P
Citera
2008-05-05, 13:31
Medlem
I'm As avatar
Jag vet vart jag kan få tag i alla skalorna och ackorden, men hur bygger man vidare med dem.
Citera
2008-05-06, 09:00
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'm A
Jag vet vart jag kan få tag i alla skalorna och ackorden, men hur bygger man vidare med dem.
Lyssna /planka musik och se hur artister/musiker/kompositörer använder sig av ackorden. Fundera lite på varför vissa ackordföljder är vanligare osv...

Läs gärna en teorikurs på komvux eller i nåt studieförbund och ev på någon musikfolkhögskola för att få en djupare grund.
Titta på vilka skalor som hör ihop vid med vilka ackord, vilka alterneringar av skalan du kan göra över vilka ackord.
Men för att återknyta till första förslaget jag gav dig så tycker jag du ska gå till en musikaffär, köpa ett nothäfte (gärna nåt du inte lyssnar på så ofta, köp tex Andrew Lloyd Webbers samlade musikal hittar) köp/fildela sen musiken du har på noter. Ta en stor kopp te eller kaffe eller vad du har när du sitter och myser framför ditt instrument. Press play on tape och sätt nosen i noterna. Försök förstå vad som händer (kan du inte läsa noter är detta ett väldigt bra sätt att lära sig göra det genom att du plankar på gehör och sen har du svart på vitt i noterna hur det ser ut.. bara att fundera en stund) hur det låter, vilka ackord som spelas (har du i not häftet) vilka färgningar som ligger, hur kompositören lägger melodin och stämmor m.m.

Ge det en helkväll och tänk igenom ordentligt på vad du hört, sett och kommit fram till.
Citera
2008-05-06, 11:42
Medlem
Citat:

Har också hört den historien. Vet inte om det är sant, men det skulle inte förvåna mig.
Citera
2008-05-06, 11:47
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumpster
Har också hört den historien. Vet inte om det är sant, men det skulle inte förvåna mig.
Har hört den fast att man fraktade ett häfte med noter och tonernas namn m.m. över havet och bläcket blev lite uppblött då gick det inte att se skillnad på b och h och munken gjorde fel...
Citera
2008-05-06, 11:49
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruu
Varför säger vi H när det är B? Är det bara i Sverige man gör så? För jag tycker det är så extremt onödigt och skapar bara förvirring.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av dumpster

Ja, den historien fick vi oxå lära oss på musikgymnasiet, så jag utgår från att det stämmer.
Citera
2008-05-14, 01:51
Medlem
Tidsloops avatar
Jag har troligtvis en dum fråga...
Om man ska göra ett E(?) såhär:

x
9
9
9
7
x

Eller ackord med samma form långt upp på gitarrhalsen får jag inte dit fingrarna riktigt allt eftersom banden blir smalare.
Är det på något sätt dåligt att använda toppen av ringfingret till (i det här fallet) 9orna istället? Det blir så väldigt mycket lättare då.
Jag vet, dåligt förklarat, hoppas ni förstår.
Citera
2008-05-14, 11:18
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsloop
Jag har troligtvis en dum fråga...
Om man ska göra ett E(?) såhär:

x
9
9
9
7
x

Eller ackord med samma form långt upp på gitarrhalsen får jag inte dit fingrarna riktigt allt eftersom banden blir smalare.
Är det på något sätt dåligt att använda toppen av ringfingret till (i det här fallet) 9orna istället? Det blir så väldigt mycket lättare då.
Jag vet, dåligt förklarat, hoppas ni förstår.
Nejdå... Bara se till att du får bra ton i alla tonerna. men det borde inte vara nåt problem. Ta det hur du vill bara det känns bra.
Citera
2008-05-14, 13:33
Medlem
Tidsloops avatar
Okej tack, tänkte om man kunde slita ut eller skada ringfingret på nåt sätt om man spelade mycket så, men vad bra. Bara att fortsätta nöta nu då =)
Citera
2008-05-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har hört den fast att man fraktade ett häfte med noter och tonernas namn m.m. över havet och bläcket blev lite uppblött då gick det inte att se skillnad på b och h och munken gjorde fel...

Har hört en annan variant, nämligen att när man skrev bokstaven b förr i tiden inte "knöt ihop" den riktigt i nederkanten. Därmed var den väldigt lik ett h. Munken (vem det nu var) såg inte skillnaden och trodde att tonen hette h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in