2008-07-24, 14:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnacle
Vad gäller den korta tiden mellan själva dådet och det att T kommer hem, är det någon som vet när första polispatrull kom till villan?

19:37.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinnacle
Kan det vara så att gärningsmannen varit så jävla kylig så att denne har stått kvar i huset medans T ringde SOS?
När sen ambulanser och hela köret kommer till villan så tror inte jag att någon granne står och bevakar en eventuell altandörr på baksidan (rena spekulationer då jag inte vet om det finns någon sådan).
Mitt i allt kaos passar alltså gärningsmannen på att smita ut genom den dörren med 99% säkerhet osedd eftersom all uppmärkssamhet riktades mot framsidan där alla ambulanser står.

Om GM åkte med tåget 19:39 (skulle egentligen gått 19:34) så är detta scenario omöjligt. Dessutom var altandörren låst när poliserna kom till huset.
Senast redigerad av Troian 2008-07-24 kl. 14:25.
2008-07-24, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
19:37.

Om GM åkte med tåget 19:39 (skulle egentligen gått 19:34) så är detta scenario omöjligt. Dessutom var altandörren låst när poliserna kom till huset.

Okej, där sprack min teori....

Tack för informationen...
2008-07-24, 14:43
Medlem
om E's sista internetaktivitet gjordes 19.09 så kan vi gissa att gm ringde på dörren vid samma tid. tåget planerades att 19.34 men var 4 minuter sent. vilken tid skulle man behöva lämna bostaden, till fots eller med bil, för att vara vid tågstationen 19.34? jag åker sällan tåg, rättare sagt aldrig, men jag vet att med buss så försöker jag vara vid hållplatsen drygt 3 min innan för tiderna är oftast ungefärliga. 19.09 till 19.34 = 25 minuter. när måste gm ha lämnat huset för att inte ha blivit sedd av T men hinna till tåget?
2008-07-24, 15:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson000
om E's sista internetaktivitet gjordes 19.09 så kan vi gissa att gm ringde på dörren vid samma tid. tåget planerades att 19.34 men var 4 minuter sent. vilken tid skulle man behöva lämna bostaden, till fots eller med bil, för att vara vid tågstationen 19.34? jag åker sällan tåg, rättare sagt aldrig, men jag vet att med buss så försöker jag vara vid hållplatsen drygt 3 min innan för tiderna är oftast ungefärliga. 19.09 till 19.34 = 25 minuter. när måste gm ha lämnat huset för att inte ha blivit sedd av T men hinna till tåget?

Det finns bilder från den enda fungerande övervakningskameran på järnvägsstationen. Enligt misstankarna att CS ligger bakom brottet, och att hon sedan åkte med tåget 19:39 (som skulle gå 19:34) så ska hon anlänt till perrongen 19:32:20.

Den tid som anges för att GM senaste skulle behövt lämnas brottsplatsen är 19:22 (uppmätt med rask gångtakt), men då var ju som bekant Togge där sedan omkring fem minuter. Jag skulle väl därför tro att om CS är GM så lämnade hon nog huset senast 19:15:30, eller något i den stilen.

I praktiken hade GM alltså minst fem minuter (troligare minst åtta) "tillgodo" jämfört med polisens beräkningar. Vad kommer det då sig att det tog sån tid att ta sig till tåget? Har man inom en väldigt kort tidsrymd försökt ha livet av tre personer så ser man nog till att ordentligt hinna med tåget därifrån. Hade tåget gått enligt ordinarie tid, och förutsatt att det är CS på kamerabilden, så var hon ju nära att missa det.
2008-07-24, 15:11
Bannlyst
Det verkar vara en del som ifrågasätter att GM skulle hinna leta upp barnen i huset, och nämner att det är en stor villa osv. Min erfarenhet av barn i den åldern är dock att de är på språng mest hela tiden - och ringer det plötsligt på dörren kan man räkna med att de nyfiket rusar dit i samband med att mamman öppnar. Alltså tror jag inte att GM behövde göra sig något större besvär med att behöva "leta upp" dem.
2008-07-24, 15:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
Det verkar vara en del som ifrågasätter att GM skulle hinna leta upp barnen i huset, och nämner att det är en stor villa osv. Min erfarenhet av barn i den åldern är dock att de är på språng mest hela tiden - och ringer det plötsligt på dörren kan man räkna med att de nyfiket rusar dit i samband med att mamman öppnar. Alltså tror jag inte att GM behövde göra sig något större besvär med att behöva "leta upp" dem.

Alla tre hittades ju dessutom i eller i direkt anslutning till hallen.
2008-07-24, 15:14
Medlem
här har vi expressens tidredogörelse:
19.07: Arbogamamman, som chattat med sina systrar på MSN, gör sin sista aktivitet på datorn.
Cirka 19.07-19.17: Uppskattad brottstid.
19.12-19.15: Styvpappan svänger in på uppfarten till huset.
19.17-18: Styvpappan hittar sin flickvän och hennes barn Max, 3, och Saga, 1, blodiga i hallen.

och här har vi en bild på kåken
http://www.expressen.se/nyheter/1.1241820/hjalp-alla-tre-har-hack-i-pannan

om vi nu tänker oss in i mars månad, det är mörkt ute, en gatlykta finns precis utanför huset och lyser upp. det finns inga skymmande träd eller buskar, fri sikt från vägen till husets ingång. altandörren var låst har vi nu fått veta. gm gick in och ut genom framsidan. jag tycker det är underligt att T inte sett gm från vägen i bilen eller utanför huset när dom kommer och går i samma tid. om gm gick på gatan utanför huset för att ta sig till centralstationen eller alternativt en bil, borde hon ha gått mot samma håll som T kom körandes? är det återvändsgata eller kan hon tagit vägen uppåt och han kom nerifrån?
2008-07-24, 15:16
Medlem
Soppas avatar
Precis. Jag kan sträcka mig till två minuter... Men i vilket fall, fort går det
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Själva brottet tar nog inte mer än 1 minut.
2008-07-24, 15:22
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns bilder från den enda fungerande övervakningskameran på järnvägsstationen. Enligt misstankarna att CS ligger bakom brottet, och att hon sedan åkte med tåget 19:39 (som skulle gå 19:34) så ska hon anlänt till perrongen 19:32:20.

Den tid som anges för att GM senaste skulle behövt lämnas brottsplatsen är 19:22 (uppmätt med rask gångtakt), men då var ju som bekant Togge där sedan omkring fem minuter. Jag skulle väl därför tro att om CS är GM så lämnade hon nog huset senast 19:15:30, eller något i den stilen.

I praktiken hade GM alltså minst fem minuter (troligare minst åtta) "tillgodo" jämfört med polisens beräkningar. Vad kommer det då sig att det tog sån tid att ta sig till tåget? Har man inom en väldigt kort tidsrymd försökt ha livet av tre personer så ser man nog till att ordentligt hinna med tåget därifrån. Hade tåget gått enligt ordinarie tid, och förutsatt att det är CS på kamerabilden, så var hon ju nära att missa det.

Det betyder att hon hade hyfsat gott om tid att göra sig av med eventuellt bevismaterial såsom vapen, handskar/vantar etc. Sen är ju bara frågan vart hon isåfall har gort av det. Visst hade dom väl draggat i ån?
2008-07-24, 15:23
Medlem
watson6669s avatar
Visst 2 minuter kan det ha tagit.
Tycker bara att en del verkar tro att det ska ta en halv dag för att ha ihjäl 2 små barn och skada mamman.
Sen måste jag säga att gärningsmannen haft riktigt tur som hann iväg. Hade T kommit tillbaka lite tidigare så hade morden kanske aldirg skett.
2008-07-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon

Jag ser inte mig själv som "en del" så vet inte om jag ska ta åt mig men för att försvara den kommentar jag själv skrev tidigare: jag vet inte vart jag fick det ifrån att barnen inte låg i hallen med E. från början trodde jag att dom gjorde det men sen läste jag någonstans något som jag tolkade att barnen inte gjorde det. när jag uppfattade det som att dom inte gjorde det tänkte jag att dom kanske redan hade gått och lagt alternativt såg på tecknat någonstans i huset. men nu var ju inte fallet så. barnen var i hallen eller anslutning till den så husets storlek spelar ingen roll. tack.
2008-07-24, 15:43
Medlem
msmss avatar
FU:n

Fick FU:n med posten idag. Jag fixade inte att fortsätta igenom efter att jag sett bilderna på Saga. Det funkar bara inte.......
Är det ingen mer här än jag som har reagerat så?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in