2008-04-04, 09:16
Medlem
ooooos avatar
Tydligen bara Ja och Hmmm, (är de som sagt det, inte mamman)

Försöker prata bort det och hon är säkerligen inte så pass klar i huvudet än så hon insisterar på att få veta vart de är. Glömmer kanske att hon ens frågat...
2008-04-04, 09:18
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad tycker ni gnällspikar att polisen skulle gjort?
Brakat in med insatsstyrkan, haffat CS och gjort en levandeundersökning innan hon ens var skäligen misstänkt. Hade hoppats att alla förstod att man inte får göra kroppsbesiktningar eller visitationer utan misstanke. Man gjorde en levandeundersökning så fort man grep henne. Brukar vara svårt att göra det innan.

Eh?
Konstaterade faktum att skrapet togs sent i förhållande till morden och frågade huruvida eventuella spår från brottsplatsen kan ha försvunnit/tvättats/klippts bort på de dygnen. Var jag så otydlig?

Citat:
Ursprungligen postat av Minacash
är det nån som vet ifall mamman har berättat vem det var. eller hur är hennes tillstånd nu?

Citat:
Mamman frågar efter sina barn

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2186957.ab

Mamman i Hannover fick kontakt med C via telefon och berättade då att dottern var efterlyst har jag uppfattat det som.
2008-04-04, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen1972
GM kan ha skickat SMS:et till T från E:s telefon för att få veta om det fanns tid att "städa upp" lite efter dådet... En spekulation bara.
En annan tanke, om ett fruntimmer kom hem till mig och påstod sig ha en affär med min karl skulle jag fanimej inte skicka ett SMS till honom. Jag hade ringt upp! Men det är ju jag....

jo jo jo det hade nog de flesta. Men E verkar vara en ganska lugn, försiktigt tjej som kanske inte ville ställa till med en scen under mötet?
Men jag är inte alls säker på mina funderingar. Det är mycket i detta som väcker frågor och jag inte helt säker på att lösningen är så nära. Men jag hoppas på det.
2008-04-04, 09:20
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Mamman i Hannover fick kontakt med C via telefon och berättade då att dottern var efterlyst har jag uppfattat det som.

I går kom den 31-åriga tyskan hem till sin mor i Hannover – två dagar efter det brutala dubbelmordet i Arboga som hon misstänks
ha utfört.
Trots att mamman är svårt sjuk i cancer blev besöket kortvarigt.
– Hon skulle sova över hos en kompis och komma tillbaka till mig i morgon, säger den mordmisstänkte kvinnans mamma till Expressen.ses reporter på plats i Hannover, Tobias Morchner på Hannoversche Allgemeine Zeitung.

Sen hadse väl mamman och nånvän ringt och berättat om att hon var lyst, går de ut med namn på lysningar till allmänheten i Tyskland eller?
2008-04-04, 09:22
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har aldrig gillat Agatha Christie och ids knappt läsa henne.
Allt går ju alltid ut på att alla bevis pekar på en bestämd person, men att denne är oskyldig. I stället är det den mest idiotiskt långsökte som är skyldig.
Ovanstående kritik gäller även den brittiske författarinnan.

Håller med! Är ju lika troligt att nån av dem skulle vara GM som att deras favoritkandidat till den platsen skulle vara det.

Som jag skrev igår, låter det som en gris, luktar som en gris och ser ut som en gris så är det väl för f*n ingen anka!
2008-04-04, 09:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Alla tycker det är väldigt mysko att CS släpat med sig mordvapnet till flygplatsen, och hon hade det dessutom i handbagaget (enligt media) så att den togs från henne.
Tänk om, CS innan dådet skaffade en till likadan hammare? (eller efter?) En som hon använde och sen gjorde sig av med? och en som hon behöll?
I och med att mordhammaren tydligen har en identifierbar skada är detta mycket osannolikt. Möjligheten att anskaffa en till hammare med samma skada torde vara ytterst måttlig, i synnerhet på kort tid.
2008-04-04, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I och med att mordhammaren tydligen har en identifierbar skada är detta mycket osannolikt. Möjligheten att anskaffa en till hammare med samma skada torde vara ytterst måttlig, i synnerhet på kort tid.

Är det bekräftat att denna hammare som hittades på Skavsta har samma skada som mordvapnet hade då?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad kan nagelskrap flera dygn efteråt ge ifall personen har klippt naglarna och duschat några gånger?
Det kan fortfarande bli en del. Vad som brukar vara döden i en pappask är dock om personen tvättat håret.

Citat:
Kanske tvättat lika noga som det diskuterades tidigare att en hammare kan tvättas.
De metoder för att vara säker på att eliminera DNA som jag nämnde är antingen svår- eller otillämpliga under en levande persons naglar.
Bannlyst
Citat:
Eh?
Konstaterade faktum att skrapet togs sent i förhållande till morden och frågade huruvida eventuella spår från brottsplatsen kan ha försvunnit/tvättats/klippts bort på de dygnen. Var jag så otydlig?

Frågan en gång till.
Vad skulle man gjort?
Gjort en levandeundersökning innan hon var misstänkt?
Struntat i en levandeundersökning för att det gått för lång tid?
Vet inte vilket som är dummast.

Någon frågade innan om man regelmässigt skrapar naglar.
Finns det en misstänkt för exempelvis ett mord gör man ALLTID en levandeundersökning på denne.
Då går man igenom kroppen millimeter för millimeter och kartlägger varenda skada. Man skrapar naglarna som en liten, liten del av en levandeundersökning.
2008-04-04, 09:29
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Är det bekräftat att denna hammare som hittades på Skavsta har samma skada som mordvapnet hade då?

Enligt media ska det vara bekräftat.
2008-04-04, 09:30
Medlem
ooooos avatar
Undrar hur pass kladdig den där hammaren kan ja vart, den kan ju inte ha vart helt nerblodad för då skulle ju tillomed en idiot fatta misstankar. Måste ju vart så att hon torkat av den, men inte sköljt av den...

Undrar vad sjutton hon gjorde tiden från morden tills hon åkte till Tyskland...
2008-04-04, 09:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
??? Jag som trodde mig vara spiksäker på att tvåtredjedelsfrigivning inte förekommer för fångar som ska utvisas. Det finns ju ingen möjlighet att resten av strafftiden kommer att kunna avtjänas vid upprepad brottslighet då.

Nu hamnar vi kanske lite på sidan men jag funderade också över det där för det ska det inte göra. Jara frigavs villkorligt efter 4 år. Var han svensk medborgare? Inget chilenskt medborgarskap? Jag vet att han reste tillbaka till Chile direkt efter morden. Det finns uppgifter, bl a här på FB, om att Jara sedan dess driver en svensk restaurang i hemlandet (typ köttbullar). Jag hade för mig att han utvisades. Kan han ha lämnat Sverige frivilligt? Hur som helst så har Sverige inte haft koll på hans uppförande de sista två straffåren.

Någon påpekade vilka brott Jara dömdes för. Känner till det. Ville bara inflika att han är fri sedan snart 7,5 år när någon skrev motsatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in