2008-06-18, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om vi ska vara ärliga, så vet vi inte det. Mitt resonemang om redundant indiciebevisning tjänade två syften. Det ena var att klargöra att indiciebevisning inte a priori är någon sämre sorts bevisning än bevisning med ett enstaka avgörande bevis. Det andra är att påvisa att man som förundersökningsledare inte nödvändigtvis väcker åtal så fort man tycker sig ha indiciebevisning som håller. Man vill gärna ha lite mer än så, just för att åstadkomma redundans i bevisningen, om nu försvaret skulle lyckas med att bringa det ena eller andra beviset i tvivelsmål. Det skulle kunna vara det som förundersökningen håller på med just nu.

Bara för att du tycker att det är "den mest aktuella frågan" betyder inte det att alla inlägg i tråden behöver handla om just detta. Hur det förhåller sig i själva sakfrågan vet jag naturligtvis lika lite som du. Däremot förefaller det som om åklagaren själv anser att det finns bevis nog för att åtminstone snart väcka åtal. På annat sätt är det svårt att tolka de bevisupptagningar som uppenbarligen gjorts. Sådana skulle vara onödiga om det inte avsågs att väcka åtal under den normala semesterperioden. Vidare är de riskfyllda att använda i ett läge där åklagaren behöver alla indicier han eller hon kan åstadkomma, eftersom värdet av dylika bevisupptagningar blir mindre än om vittnet vittnat vid rättegången, och kunnat förhöras av försvaret.

Sammantaget pekar detta på att åklagaren anser att hon har marginal, i och med att det 1) inte hade varit svårt att hålla CS häktad under hela semestern, och 2) hon kostar på sig att bjuda försvaret på att använda bevisupptagning av vissa vittnen.

Detta säger naturligtvis inte ett skvatt om hurpass mycket åklagaren i realiteten har på fötterna. Men det finns det inte så mycket annat som gör heller.

Så du menar att de har tillräckligt med material för att väcka åtal men att de i dagsläget saknar avgörande bevis för fällande dom?
2008-06-18, 13:39
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är riktigt att bevis kan betyda allt från att bli tagen med en blodig kniv i handen till att ha en prick i brottsregistret. Märk att polisen in i det sista hävdade att de hade bevisning mot N även om de medgav att den var svag.

Problemet med flera av dina inlägg är att du uttalar dig med, en inte oförtjänt, aktoritet. Du har visat prov på stor kunskap, man kan ana ett stort intellekt och du har en fenomenal förmåga att formulera dig.

Men med stor förmåga följer stort ansvar, som spindelmanen sa.

Här kan jag stämma in i kritiken att folk blir villseledda av vad du skriver. Som nu när du börjar skriva om en redundant indiciebevisning. Javisst, det är jättebra om åklagaren har bevis i överflöd, men vad har det med detta fallet att göra? Nu är väl den mest aktuella frågan om åklagaren har bevis nog att väcka åtal? Jag tror att du är mycket medveten om det men ändå väljer att väcka förhoppningar genom att skriva som du gör i inlägget. Det gör mig förbryllad.

Personligen tolkar jag Hamilkars inlägg som behandlar en ev indiciekedja som en motvikt till de inlägg som med bestämdhet hävdar att "inga bevis finns".
Hamilkar belyser omständigheter som gör att det mycket väl skulle kunna finnas bevis utifrån det vi vet, de officiella uppgifter vi har att tillgå. Vad jag kan se hävdar han ingenstans att så är fallet, bara att det skulle kunna vara på detta sätt. Jag har hellre förhoppningar i förväg än tar ut en besvikelse i förväg men det är min personliga reflektion!

Återstår som sagt att se vad Frieda Gummesson har att komma med i slutänden!

Sedan vore det trevligt om jag, med flera Arbogabor (o även utsocknes) slapp klappas på axeln o betraktas som ytterst naiva "pigor"....
Era försök att negligiera vår intelligens är även det en vilseledande manöver för att lägga mer tyngd åt "den andra sidan av saken"...
2008-06-18, 14:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Så du menar att de har tillräckligt med material för att väcka åtal men att de i dagsläget saknar avgörande bevis för fällande dom?
Jag menar att det förefaller som om åklagaren anser att hon har material för ett åtal. och en åklagare ska bara åtala om hon tror att hon får igenom åtalet.

Sen är det ju inte alla åtal som går igenom i alla fall, visst.
2008-06-18, 14:26
Medlem
miapetters avatar
Här är artikelt från VLT från den 13/6 i sin helhet:

De fetmarkeringar jag gjort är det JAG tagit fasta på i denna artikel, objektivt? Knappast, men det betyder inte heller att det är FEL...

Vem ser dummast ut efter att ha ljugit för pressen?
Chefsåklagaren eller PIE (vars uppgift är att försvara CS)
Att vara eller icke vara, det är frågan...

De oberoende källor som läcker till TT kan det vara mannen med vänninorna som återigen vill sabotera utredningen?
Senast redigerad av miapetter 2008-06-18 kl. 14:30.
2008-06-18, 14:43
Medlem
miapetters avatar
Vad jag skulle vilja veta är varför så många av er väljer att sätta mer tilltro till ej namngivna källor o CS advokat än till namngivna poliser o chefsåklagare?
(kan man i detta läge sätta munkavel på singelstar vore det UNDERBART! Av den enkla anledningen att jag redan vet varför hans misstro mot polis, domstolar etc är så stor!))
Jag vill veta hur ni andra tänker - eloge, letsdoit, mfl

Att jag sätter större tilltro till de sistanämnda beror på att de är just det de är + att det stämmer väl överrens med mina andra uppgifter.
Senast redigerad av miapetter 2008-06-18 kl. 15:30.
2008-06-18, 15:05
Bannlyst
Citat:
Jag menar att det förefaller som om åklagaren anser att hon har material för ett åtal. och en åklagare ska bara åtala om hon tror att hon får igenom åtalet.

Det kan väl bli dyrt för samhället om åtalet inte går igenom eller vem betalar kalaset? Jo våra skattepengar säkerligen. Skulle tyskan mot förmodan frias har hon väl ett fett skadestånd att kräva?
2008-06-18, 15:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Det kan väl bli dyrt för samhället om åtalet inte går igenom eller vem betalar kalaset? Jo våra skattepengar säkerligen. Skulle tyskan mot förmodan frias har hon väl ett fett skadestånd att kräva?
Hon har ju inga inkomster, så det blir väl bara ersättningen för lidande som kan komma i fråga. Typ femhundra spänn per dag. Kanske femtitusen totalt. Pengar, visst, men knappast så att man skulle tycka att det var värt det.
2008-06-18, 15:27
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Det fetmarkerade kan inte poängteras nog. Åtal ogillas titt som tätt.

Det enda tysk media skriver med Sverigeanknytning handlar om Zlatan Ibrahimovic...
2008-06-18, 15:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vad jag skulle vilja veta är varför så många av er väljer att sätta mer tilltro till ej namngivna källor o CS advokat än till namngivna poliser o chefsåklagare?
(kan man i detta läge sätta munkavel på singelstar vore det UNDERBART!)
Jag vill veta hur ni andra tänker - eloge, letsdoit, mfl

Att jag sätter större tilltro till de sistanämnda beror på att de är just det de är + att det stämmer väl överrens med mina andra uppgifter.

Om du går tillbaka så värderade jag expessen uppgifter lågt, men när TT hänvisade till två oberoende källor så tycker jag det smäller ganska högt.

Sen är det ytterst mänskligt att ta åt sig sådant som bekräftar det man tror och bortse från andra uppgifter. Jag är långt ifrån imun när det gäller det, men är väldigt medveten om att det fungerar så.

Jag tycker absolut inte att anhängare av en åsikt är naivare än de som har en annan åsikt, men kommer man i det läget att man bestämt sig för vad man skall tro så är det svårt att se med bägge ögonen.

Så med TT:s uppgifter och genom att lyssna (bästa källan) på både åklagaren och advokaten på ett så objektivt sätt som möjligt drar jag slutsatsen att bevisningen för närvarande är svag.
2008-06-18, 15:38
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Om du går tillbaka så värderade jag expessen uppgifter lågt, men när TT hänvisade till två oberoende källor så tycker jag det smäller ganska högt.

Sen är det ytterst mänskligt att ta åt sig sådant som bekräftar det man tror och bortse från andra uppgifter. Jag är långt ifrån imun när det gäller det, men är väldigt medveten om att det fungerar så.
Jag tycker absolut inte att anhängare av en åsikt är naivare än de som har en annan åsikt, men kommer man i det läget att man bestämt sig för vad man skall tro så är det svårt att se med bägge ögonen.

Så med TT:s uppgifter och genom att lyssna (bästa källan) på både åklagaren och advokaten på ett så objektivt sätt som möjligt drar jag slutsatsen att bevisningen för närvarande är svag.

Riktigt så menade jag naturligtvis inte, skulle det dyka upp uppgifter från källor jag bedömmer som trovärdiga som säjer att Cs är oskyldig skulle jag naturligtvis ta till mej det!

Advokater har jag lyssnat på för mycket i mina dar helt enkelt.
2008-06-18, 16:06
Medlem
eloges avatar
Citat:
Hon har ju inga inkomster, så det blir väl bara ersättningen för lidande som kan komma i fråga. Typ femhundra spänn per dag. Kanske femtitusen totalt. Pengar, visst, men knappast så att man skulle tycka att det var värt det.

Vågar du dig på en gissning vad N kommer att få?
2008-06-18, 16:17
Medlem
Tuesdays avatar
Hamilkar och eloge

Ersättningen från JK till CS, ifall hon inte döms, blir högre än så utifrån den massmediala uppmärksamhet som fallet har rönt. Kvinnan har hängts ut på allehanda sätt, nämnts vid namn (Cxxxxx S) i Efterlyst och visats på ett flertal (iofs ansiktsblurrade) fotografier, men där en del människor ändå kan känna igen och identifiera henne. Hennes liv har vänts ut och in på, från barndom till kontakt med psykiatrin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in