2008-06-08, 11:02
Bannlyst
Såc

Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det är väl för att kunna avgöra detta som domstolen tänker använda sig av psykologiprofessorn och minnesexperten Sven Å Christianson som rättens sakkunnige i den kommande rättegången om Arbogamorden.
SÅC är den mest utslitna psykologiexperten i Sverige. Han är en av dem som mest slagit mynt på Tomas Quick.
2008-06-08, 11:16
Medlem
Argument _mot_ CS skuld

Detta är mest riktat till er som är övertygade om att CS är helt oskyldig till dessa brott.

Kan ni lista vad som enligt er talar emot CS som GM?
2008-06-08, 11:54
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Efter en diskussion kom vi fram till följande:

"Det finns detaljer vi inte vill gå ut på, men såvitt vi kan bedöma har inte rättsläkarna haft möjlighet att på så kort tid som två dygn kunna konstatera att skadorna kommer från en viss hammare."

Varför skulle de behövt konstatera det på 2 dygn?

1. Direkt efter dådet sa polisen att det förmodligen utförts med ett hammarliknande föremål.
2. Skavstahammaren hittades 2 veckor efter dådet o då sa polisen att den
med största sannolikhet var mordvapnet.

Två dygn?
Senast redigerad av miapetter 2008-06-08 kl. 12:03.
2008-06-08, 12:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Varför skulle de behövt konstatera det på 2 dygn?

1. Direkt efter dådet sa polisen att det förmodligen utförts med ett hammarliknande föremål.
2. Skavstahammaren hittades 2 veckor efter dådet o då sa polisen att den
med största sannolikhet var mordvapnet.

Två dygn?

Det var inte så viktigt och har ingenting med Skavstahammaren att göra.
Det var mest för att vi lämnade tråden mitt i en diskussion som det inlägget kom med.
2008-06-08, 13:49
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Detta är mest riktat till er som är övertygade om att CS är helt oskyldig till dessa brott.

Kan ni lista vad som enligt er talar emot CS som GM?

Nu är inte jag rätt man att svara på detta då jag inte är övertygade om att CS är helt oskyldig till dessa brott. Däremot anser jag att det finns god anledning att hysa en stor portion rimligt tvivel till att hon skulle vara skyldig.

Det grundar jag främst på svårigheten att göra en någolunda heltäckande gärningsbeskrivning utan att blanda in krystade förklaringar med hoppande psykoser, etc. Polisens oförmåga att redovisa framsteg i utredningen får mig också att tvivla.

Man brukar tala om den övertygades dumhet och den totalt övertygades totala dumhet och jag tycker det ligger mycket i det. Jag har svårt att förstå varför så många tror så intensivt att de blir totalt övertygade.

När alla möjligheter till kunskap är uttömda kan man överlämna sig till tron men där är vi inte än på långa vägar. Om man skall tolka och bedöma alla omständigheter utifrån en övertygelse att CS är skyldig (eller oskyldig) så blir man med automatik dum. Man bör inte blanda in sin önskan att brottet skall klaras upp med en önskan att en viss gärningsman skall vara skyldig.

För övrigt tycker jag inte det är en bra ide att göra en lista som skulle peka på att CS är oskyldig. Det är bättre att på ett kritiskt men objektivt sätt granska de omständigheter som gör att hon är misstänkt. Även om detta inte är en domstol så stämmer det bättre överens med allmäna rättsprinciper.
2008-06-08, 13:51
Medlem
msmss avatar
Undrar

När är det åtal måste vara väckt? Är det inte väldigt snart?
2008-06-08, 14:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag får inte denna tanke ut ur huvudet. CS blir fråntagen en hammare på flygplatsen enligt tullpersonalen, polisen och media. /.../
Nej, bara enligt media – och enligt ett borttaget pressmeddelande.

Frågan huruvida CS i strid med alla gällande bestämmelser om handbagage medfört en hammare (ett mordvapen) när hon checkade in för att resa till Bremen liksom frågan om någon bland flygplatspersonalen på Skavsta kan intyga personkopplingen måste hållas öppen. - Varför har då ingen på Skavsta hört av sig till polisen på ett tidigare stadium utan väntar två veckor efter dådet med att informera om sin beslagstunna?

Borttaget pressmeddelande:
Citat:
Polisen i Västmanland har tagit ett föremål i beslag på Skavsta flygplats i Nyköping som kan ha använts vid morden på de två barnen i Arboga och mordförsöket på deras mamma för två veckor sedan.
På tisdagen den 18 mars lämnade den misstänkta 31-åriga kvinnan Sverige med flyg till Bremen vid 17.30-tiden. Hon fick då lämna ifrån sig det misstänkta föremålet. /.../
En annan variant av pressmeddelandet:
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12128145

Att – som polisens talesman meddelat pressen - en hammare beslagtogs "i samband med" avresan till Bremen innebär inte per automatik att verktyget återfanns i just CS:s handbagage.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2174425.ab

Expressen återger vad åklagaren en månad senare säger om hammaren:
Citat:
– Det finns en rad uppgifter om den hammaren som just nu är föremål för en rad utredningar, säger Gummesson.
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1142923/frieda-gummesson-lagger-locket-pa

Det har florerar många skrönor såväl i svensk som tysk press om denna hammare - och det enda man riktigt säkert kan säga är att den nu är färdiganalyserad - och måhända är också klon reparerad...
2008-06-08, 14:25
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msms
När är det åtal måste vara väckt? Är det inte väldigt snart?

Åtal måste väckas eller häkningen förlängas 13/6.

letsdoit: Det har förekommit fler uttalanden ang. Skavstahammaren, det jag läste igår (inte skrivet igår) var ett där Strömberg uttalade sig om att Skavstahammaren med största sannolikhet var mordvapnet, Naturligtvis hittar jag inte det nu..

eloge: Jag förstår att det ter sig märkligt o naivt att så många säjer sig vara så säkra på CS som gm men utan att skylla på hennes mentala status är det så att en del här i tråden har inside information om fallet. Det är på denna information vi grundar vår säkerhet.
Senast redigerad av miapetter 2008-06-08 kl. 14:33.
2008-06-08, 14:29
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu är inte jag rätt man att svara på detta då jag inte är övertygade om att CS är helt oskyldig till dessa brott. Däremot anser jag att det finns god anledning att hysa en stor portion rimligt tvivel till att hon skulle vara skyldig.

Det grundar jag främst på svårigheten att göra en någolunda heltäckande gärningsbeskrivning utan att blanda in krystade förklaringar med hoppande psykoser, etc. Polisens oförmåga att redovisa framsteg i utredningen får mig också att tvivla.

Man brukar tala om den övertygades dumhet och den totalt övertygades totala dumhet och jag tycker det ligger mycket i det. Jag har svårt att förstå varför så många tror så intensivt att de blir totalt övertygade.

När alla möjligheter till kunskap är uttömda kan man överlämna sig till tron men där är vi inte än på långa vägar. Om man skall tolka och bedöma alla omständigheter utifrån en övertygelse att CS är skyldig (eller oskyldig) så blir man med automatik dum. Man bör inte blanda in sin önskan att brottet skall klaras upp med en önskan att en viss gärningsman skall vara skyldig.

För övrigt tycker jag inte det är en bra ide att göra en lista som skulle peka på att CS är oskyldig. Det är bättre att på ett kritiskt men objektivt sätt granska de omständigheter som gör att hon är misstänkt. Även om detta inte är en domstol så stämmer det bättre överens med allmäna rättsprinciper.

Mycket bra skrivet! Det ska du ha en "eloge" för!
Det är precis det här som jag försökte påtala i mitt första inlägg. Att, inläggen här till sist bara handlade om att helt onyanserat diskutera CS skuld. För mig tycks det bero på att det är alldeles för mycket nära bekanta till de drabbade, som attackerar alla som har andra funderingar. Jag tror visserligen att CS kan vara skyldig men det finns alldeles för många frågetecken för att jag, utifrån den begränsade information vi har tillgång till, skulle anse det som klarlagt att det är CS.
2008-06-08, 14:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
/.../ letsdoit: Det har förekommit fler uttalanden ang. Skavstahammaren, det jag läste igår (inte skrivet igår) var ett där Strömberg uttalade sig om att Skavstahammaren med största sannolikhet var mordvapnet, Naturligtvis hittar jag inte det nu.. /.../
Lååång länk (nästan som en indiciekedja):
http://64.233.183.104/search?q=cache:a1ZEVwBuJ0EJ:www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp%3FArtikel%3D1990676+Str%C3%B6mberg+%2B hammaren+%2Bmordvapnet&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se
2008-06-08, 15:07
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Lååång länk (nästan som en indiciekedja):
http://64.233.183.104/search?q=cache:a1ZEVwBuJ0EJ:www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/artikel.asp%3FArtikel%3D1990676+Str%C3%B6mberg+%2B hammaren+%2Bmordvapnet&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Nix! Var inte den länken jag läste igår! Tack för att du tog dej tid att leta! Stod något liknande fast Strömberg verkade säkrare.
Fast ju mer indicier ju sannare blir det ju..
2008-06-08, 15:14
Medlem
Tantaloras avatar
1.Översättning: tyska » svenska
http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,554817
Unterdessen haben die Fahnder Teile des Bildmaterials aus den Überwachungskameras der Bahnhöfe in Stockholm und Arboga ausgewertet. Auf den Videoaufnahmen aus Arboga vom Tag des Verbrechens, dem 17. März, um 19.15 Uhr, ist eine Frau zu erkennen, die große Ähnlichkeit mit Christine S. hat.
Samtidigt har utredarna delar av bilder från övervakningskameror på järnvägsstationer i Stockholm och Arboga utvärderas. På videoinspelningar från Arboga från dagen för brottet, 17 Mars, klockan 19.15, är en kvinna att se stora likheter med Christine.
Då 24 Mars trodde man det var en kniv som var mordvapnet.
-
http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,555470 25 Mars
Översättning: tyska » svenska
Die Ermittler halten es inzwischen für wahrscheinlich, dass die 31-Jährige die E-Mail selber verfasst hat, um ihren Exfreund unter Druck zu setzen. Sie soll den 28-Jährigen zuvor mit unzähligen Kurznachrichten und E-Mails bedrängt haben. Darin soll sie Torgny von der Schwangerschaft berichtet haben. Tanja Brettschneider, die Rechtsanwältin von Christine S., wollte sich am Dienstag zu den Entwicklungen nicht äußern: „Ich kommentiere das nicht“, sagte sie.
Utredarna nu tror att det är sannolikt att den 31-årige e-post själva, gav till sina Exfreund att sätta press på. Det blir den 28-åringar före med otaliga korta meddelanden och e-post är det så. Det bör Torgny rapporter av graviditeten. Brett Tanja Schneider, advokaten för Christine S., ville på tisdagen om utvecklingen inte kommentera: "Jag kan inte kommentera", sade hon.
Här står att hon att hon skickat otaliga e-mail och SMS

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in