2008-06-15, 21:41
  #9385
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det här ju säkert nämts tidigare i tråden men visst kan CS bli fälld i ett indiciemål. Christer Petterson blev ju fälld i tingsrätten vid Palmemordet av just det skälet. Om någon "utom allt rimligt tvivel" anses skyldig går det bra att fälla någon på enbart indicier.
* I CS fall kan det betyda att det finns vittnesmål från Arboga och att hon finns på bevakningskameror.
* Att hon har ett luddigt alibi varför hon befann sig i Arboga vid tillfället.
* Att det finns komprometterande omständigheter i hennes agerande tiden före och efter händelsen.
* Att skorna som gjort avtryck med största sannorlikhet kommer från samma skor hon visat sig på ett foto och att dessa skor inte längre finns i hennes ägo.
* Att målsägaren kunnat ge en godtagbar information runt själva händelsen.

Det här var bara exempel men allt sammantaget kan gott och väl bilda en indiciekedja. Kom ihåg att ingen av oss vet i detalj vad polisen vet.

För att få henne fälld krävs en indiciekedja som håller hela vägen. Som polisen säger "Vi har svårt att få in henne i huset".
2008-06-15, 21:43
  #9386
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
OK du avskriver indicier... Ponera att de har ett utpekande eller teknisk bevisning...
Avskriver du även det??

Avskrivit indicier?

Kan hon inte kopplas till brottsplatsen står polis och åklagare utan möjlighet att få henne fälld. Jag tror man undviker att göra om misstaget från Palmemålet.
2008-06-15, 21:48
  #9387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Avskrivit indicier?

Kan hon inte kopplas till brottsplatsen står polis och åklagare utan möjlighet att få henne fälld. Jag tror man undviker att göra om misstaget från Palmemålet.

Dumt av mig att ta upp just det exemplet som i sig hade flera brister som inte går att jämföra med Arbogafallet.
2008-06-15, 22:03
  #9388
Medlem
Soppas avatar
SS - nu svarade du inte på min fråga
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Avskrivit indicier?

Kan hon inte kopplas till brottsplatsen står polis och åklagare utan möjlighet att få henne fälld. Jag tror man undviker att göra om misstaget från Palmemålet.
2008-06-15, 23:06
  #9389
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Varför blev polisen så säker redan från början? Jag tror att en bidragande orsak är att det finns en del bakom uppgifterna att CS hade hotat att döda barnen. Det har varit märkligt tyst om den uppgiften i tråden under lång tid, en talande tystnad kanske.
Hade hon skriftligt hotat att döda barnen?
Varför har media varit så tysta med detta och hur framkom detta hot?
2008-06-15, 23:52
  #9390
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hade hon skriftligt hotat att döda barnen?
Varför har media varit så tysta med detta och hur framkom detta hot?

Vet inte det. Det kan ha varit något som ingen fäste något avseende vid när/om det hände, men som sedan kom fram. Tyska tidningar har tydligen tagit upp det och jag tror det varit nämnt i Aftonbladet. Sen var det uppe i tråden tidigt, som exempelvis här.
2008-06-16, 00:12
  #9391
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vet inte det. Det kan ha varit något som ingen fäste något avseende vid när/om det hände, men som sedan kom fram. Tyska tidningar har tydligen tagit upp det och jag tror det varit nämnt i Aftonbladet. Sen var det uppe i tråden tidigt, som exempelvis här.
Låter hemskt detta med psykopat som hotat att döda barnen.
Varför polisanmäldes inte detta hot omgående, då hade barnens liv kunnat räddats?
2008-06-16, 00:59
  #9392
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Låter hemskt detta med psykopat som hotat att döda barnen.
Varför polisanmäldes inte detta hot omgående, då hade barnens liv kunnat räddats?

För det första vet vi inte om det har existerarat något hot. Än är det helt obekräftat. Jag spekulerar från ett obekräftat underlag.

För det andra så blev det för mycket rättegångar där man uttolkade jargong som hot, så lagtolkningen skärptes upp.
2008-06-16, 09:55
  #9393
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
För det första vet vi inte om det har existerarat något hot. Än är det helt obekräftat. Jag spekulerar från ett obekräftat underlag. /.../
Det kan mycket väl vara en skröna eller grunda sig i språkförbistring (jfmr med hur olika åklagaren och försvararen tolkade frågan om huruvida hon varit i Arboga under morddagen - en vistelse som CS omedelbart "erkände" för tysk polis). Har också svårt att tänka mig att hon i inledningsskedet hade släppts fri om detta varit sant. - T har gått ut i pressen och indirekt bekräftat att han aldrig upplevt något hot från CS.

Uppgiften härrör från början från en tysk tidning; HAZ, och publicerades den 20 mars:
http://www.haz.de/newsroom/politik/zentral/politik/deutschland/art667,553325
Citat:
Sie habe angeblich in der Vergangenheit mit der Tötung der Kinder gedroht, erklärte der Staatsanwalt.
Observera att det inte är "Oberstaatsanwalt" (Klinge) som det refereras till utan "Staatsanwalt".
2008-06-16, 09:56
  #9394
Medlem
miapetters avatar
Mina skosuleundersökningar framskrider...
Dottern o jag har likadana ballerinaskor, köpta på samma ställe, samma märke..
MEN, nu visade det sig att fast skorna var av samma märke var mönstret under sulan HELT olika? Storlek 36/38
Det är tydligen en hel veteskap detta med skosulemönster oxå...jag kanske ska satsa på att doktorera i ämnet?
2008-06-16, 11:31
  #9395
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
För det första vet vi inte om det har existerarat något hot. Än är det helt obekräftat. Jag spekulerar från ett obekräftat underlag.

För det andra så blev det för mycket rättegångar där man uttolkade jargong som hot, så lagtolkningen skärptes upp.
Antagligen är detta en påhittad historia eftersom media inte skrivit om det och sambon upplevde sig inte hotad av tyskan.
2008-06-16, 11:44
  #9396
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Mina skosuleundersökningar framskrider...
Dottern o jag har likadana ballerinaskor, köpta på samma ställe, samma märke..
MEN, nu visade det sig att fast skorna var av samma märke var mönstret under sulan HELT olika? Storlek 36/38
Det är tydligen en hel veteskap detta med skosulemönster oxå...jag kanske ska satsa på att doktorera i ämnet?
Mycket intressant! - Du håller alltså på att samla material till en avhandling i ämnet "Vulkaniserade skosulor av kloroprengummi och dessas mönsteranpassning och föränderlighet under tillverkningsprocessen sett i förhållande till skostorlek, fabrikant, fabrikationsår och sulmaskin"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in