2008-06-03, 15:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Min post och avsikt var att belysa att det inte finns något självändamål att fördröja eller dra ut på utredningen vilket man heller inte gjorde i lisjöfallet.

Att han var på platsen då dådet begicks bevisas inte av hans erkännande. Han ringde ju mamma som tog med sig prästen dan efter och de kunde ju knappast vittna om att han var det. OT men ändå.
Du har helt rätt i att det inte finns nåt självändamål, men det kan ta tid. Det är inget ovanligt, även om det finns gott om bevis.
2008-06-03, 15:27
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Är ju en rackarns stor skillnad på det mordet och det här... Och på Lisjömordet och Moramordet är det också stor skillnad! Lisjö var, till skillnad från Mora och Arboga, ett relativt okomplicerat fall. Ett erkännande på en gång, mordvapnet fanns kvar på plats, m.m.

Ändå tog det över 2 månader innan han fälldes så att tro eller tycka att detta, avsevärt mer komplicerade fall, ska gå lika snabbt är i första avseendet önsketänkande och i det andra oerhört korkat!

Läs tillbaks och se vad jag svarade på, vi, du är helt offside. Vi diskuterade inte skillnader i mordens komplexitet
2008-06-03, 18:23
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Vet inte, var från min man som fått veta det av en granne till en anhörig till E jag fick höra det. Lååång kedja, men den visade sig ju stämma dan efter...

Tycker det är lite underligt att infon om en hammare som mordvapen dök upp såpass tidigt. Kanske gm finns bland grannarna? Gm borde ju veta vilket tillhygge som använts. Tidigare än någon annan.
2008-06-03, 18:37
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Tycker det är lite underligt att infon om en hammare som mordvapen dök upp såpass tidigt. Kanske gm finns bland grannarna? Gm borde ju veta vilket tillhygge som använts. Tidigare än någon annan.

Fattar inte riktigt vad det är du tycker är underligt?
Det var ju polisen som läckte till pressen att mordvapnet antagligen var en hammare? Om det kom ut rykten "på byn" om det tidigt kanske någon av poliserna på plats eller räddningspersonalen nämnde det? Ryktet spreds o det visade sig vara rätt för en gångs skull, eller?
2008-06-03, 18:39
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:

Så du har också blivit förhörd?
2008-06-03, 19:41
Bannlyst
Citat:
Du har aldrig bott i en liten kommun eller? Det räcker med att fjärta i ena kanten av Arboga så vet alla det efter en kvart. Och då syftar jag inte på odören.
2008-06-03, 19:51
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fattar inte riktigt vad det är du tycker är underligt?
Det var ju polisen som läckte till pressen att mordvapnet antagligen var en hammare? Om det kom ut rykten "på byn" om det tidigt kanske någon av poliserna på plats eller räddningspersonalen nämnde det? Ryktet spreds o det visade sig vara rätt för en gångs skull, eller?

I de flesta uttalanden som polisen har gjort säger de hammare eller hammarliknande föremål. Jag har inte märkt av att de vid någon punkt slutat reservera sig när det gäller detta.
2008-06-03, 20:05
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
I de flesta uttalanden som polisen har gjort säger de hammare eller hammarliknande föremål. Jag har inte märkt av att de vid någon punkt slutat reservera sig när det gäller detta.

Nej, det har inte jag heller sett/lagt märke till?
Hur tänker du nu?
2008-06-03, 20:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nej, det har inte jag heller sett/lagt märke till?
Hur tänker du nu?

Att det inte är officiellt fastslaget att det är en hammare. Reservationen hammarliknande föremål finns kvar.
2008-06-03, 20:21
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Att det inte är officiellt fastslaget att det är en hammare. Reservationen hammarliknande föremål finns kvar.

Ja...vad jag vet?
Det var därför jag frågade häromdagen om "vem-det-nu-var" visste att det var en snickarhammare!
2008-06-03, 20:34
Medlem
-X-hellfires avatar
Mordvapnet

Citat:
Så länge de inte är hundra 1000% säkra på att det är rätt mordvapen de hittat så vill väl de vara öppna och inte låsa sig vid någon specifik modell eller ens hammare...

...det kan vara typ vad som helst tex en avbruten golfklubba, järn 3:a eller någon udda putter...
2008-06-03, 20:53
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Så länge de inte är hundra 1000% säkra på att det är rätt mordvapen de hittat så vill väl de vara öppna och inte låsa sig vid någon specifik modell eller ens hammare...

...det kan vara typ vad som helst tex en avbruten golfklubba, järn 3:a eller någon udda putter...

Om jag skall gissa lite så tror jag orden - "en hammare eller ett hammarliknande föremål" - är ett direkt citat ur ett rättsläkarprotokoll. Det ser mer ut som något hämtat ur en officiell skrivelse än talspråk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in