2008-06-01, 00:52
Bannlyst
– Några bevis kommer inte att kunna presenteras eftersom det inte finns några. Hon är helt oskyldig, säger Per-Ingvar Ekblad.

Enligt en källa ska tyskan ha förklarat sitt besök i Arboga på morddagen med att hon var där för att titta på runstenar.

Heja Per-Ingvar.
2008-06-01, 00:56
Bannlyst
Falsk matematik...

Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2581904.ab

Här i Aftonbladet står att åtal ska vara väckt 13 Juni
Man omhäktas alltid för 14 dagar i taget, så det är enkel matematik.
2008-06-01, 01:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Att man inte väcker åtal ännu kan ju bero på att det vore korkat att väcka åtal innan alla proven från SKL är klara.
Det är inte någon mening i att släppa ut uppgifter om bevis/DNA innan allt är klart. Bara tillräckligt för att hålla misstänkt.

Om polisen hade haft bindande bevis i form av DNA skulle de med all säkerhet använda det, både för att förmå gärningsmannen att erkänna och för att det skulle förkorta häktningsförhandlingarna. De allra flesta skulle då också gå med på omhäktning utan förhandling och polisen skulle kunna jobba i lugn och ro.

Att de inte väcker åtal är helt logiskt, de behöver mer tid för att sammanställa resultat, vittnesmål etc. Inget konstigt med det. Så länge CS motsätter sig häktning får de dock jobba mot tiden.
2008-06-01, 02:16
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
– Några bevis kommer inte att kunna presenteras eftersom det inte finns några. Hon är helt oskyldig, säger Per-Ingvar Ekblad.

Enligt en källa ska tyskan ha förklarat sitt besök i Arboga på morddagen med att hon var där för att titta på runstenar.

Heja Per-Ingvar.

Läst tråden. Det finns inga runstenar i Arboga. Åtminstone inte på gångavstånd från stationen.

Skriv inget mer innan du läst ifatt, tack.
2008-06-01, 08:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man omhäktas alltid för 14 dagar i taget, så det är enkel matematik.

När häktningsgraden är sannolika skäl.
Vid den lägre misstankegraden - skäligen MT - gäller en vecka.
2008-06-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin

Heja Per-Ingvar.
Vilket är en rätt dålig förklaring då det inte finns några runstenar att titta på inne i Arboga och speciellt inte i närheten av brottsplatsen där hon har setts.
2008-06-01, 08:52
Medlem
Tuesdays avatar
Har ni hört CS, TB eller PIE själva uttala just ordet runstenar? Eller är det en andra-tredjehandsuppgift från en säker källa (anonym) i media? Det kan bli som med CS:s studerande. Eller den där visningsleken barn, men även vuxna, kör. Viska ett ord till den som sitter bredvid dig. När alla i klassen har viskat ordet i en kedja, vilket ord blev det?
2008-06-01, 09:06
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Har ni hört CS, TB eller PIE själva uttala just ordet runstenar? Eller är det en andra-tredjehandsuppgift från en säker källa (anonym) i media? Det kan bli som med CS:s studerande. Eller den där visningsleken barn, men även vuxna, kör. Viska ett ord till den som sitter bredvid dig. När alla i klassen har viskat ordet i en kedja, vilket ord blev det?

Ja, när det gäller viskningsleken så kanske ni noterade att i att i den senaste artiklen jag refererade till så har uttalandet stärkts lite till.

Citat:
I polisförhör har kvinnan medgett att hon var i Arboga den aktuella dagen – enligt uppgift "för att fotografera runstenar". Detta är något som polisen nu undersöker. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1296429.svd

Det är väl en stor slump att själva syftet med att resa till runstenarna var att fotografera dem och så blev det inga kort. Jag benämer den slump nr. 4.1.1.2
2008-06-01, 09:13
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja, när det gäller viskningsleken så kanske ni noterade att i att i den senaste artiklen jag refererade till så har uttalandet stärkts lite till.

Det är väl en stor slump att själva syftet med att resa till runstenarna var att fotografera dem och så blev det inga kort. Jag benämer den slump nr. 4.1.1.2

Slumpandet bara växer o växer!
Tror det var Strömberg (?) som i ett nyhetsprogram på radio för typ en vecka sedan sa att CS säjer sig varit i Arboga för att titta på runstenar.
Innan jag hörde det tänkte jag som Tuesday, att det mycket möjligt kan ha varit en tidningsanka, en av många..
2008-06-01, 09:20
Medlem
Tuesdays avatar
Jag menade även att människor som inte är insatta i ett ämne, lätt kan förväxla uttryck och benämna saker fel. Sedan är snöbollen igång. Det finns andra historiska saker närmare Arboga vad jag har förstått.

Hur mycket arkeologi/geologi läser de på polishögskolan?
2008-06-01, 09:24
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag menade även att människor som inte är insatta i ett ämne, lätt kan förväxla uttryck och benämna saker fel. Sedan är snöbollen igång. Det finns andra historiska saker närmare Arboga vad jag har förstått.

Hur mycket arkeologi/geologi läser de på polishögskolan?

Har Cs angivit något annat än runstenar så är jag övertygad om att hennes advokat ser till att det blir rätt! (konstigt att han inte dementerat "runstenar" i media i så fall eftersom det ställer hans klient i dålig dager?)

Spelar nog inte så stor roll vad poliserna kan om arkeologi/geologi då det är lätt att få experthjälp från lokala förmågor..

Kan vi prata lite tyst idag så vi inte väcker Beccasin?
2008-06-01, 09:36
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Har Cs angivit något annat än runstenar så är jag övertygad om att hennes advokat ser till att det blir rätt! (konstigt att han inte dementerat "runstenar" i media i så fall eftersom det ställer hans klient i dålig dager?)

Spelar nog inte så stor roll vad poliserna kan om arkeologi/geologi då det är lätt att få experthjälp från lokala förmågor..

Hur är det nu, är PIE belagd med yppandeförbud i nuläget?
Han kanske också är helt grön i ämnet runstenar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in