2008-05-30, 10:17
  #8485
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ja, det är så man börjar undra om inte åklagaren sitter inne med ett gäng "ytterst plausibla" indicier/vittnesmål mot CS.

Visst verkar det vara så.
Kom ihåg att det inte är detsamma som att det automatiskt leder till åtal och rättegång, än mindre fällande dom. Jag undrar om det finns tillräckligt för en fällande dom, oavsett hur skyldig hon må vara. Det återstå att se. Är CS mördaren hoppas jag naturligtvis att hon fälls på samtliga åtalspunkter.

Har PE slutat överklaga till HR?
2008-05-30, 10:45
  #8486
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Om hon nu inte kommer medge häkting, hur många ggr kan man omhäkta en person innan åtal måste väckas? Finns det nån lag/regel om det eller är det bara att omhäkta på tills man har fått så pass mycket på fötterna att man är säker på en fällande dom? Även om det skulle ta uppemot ett år eller mer? Inte för att jag tror att det kommer göra det i detta fallet, men kan ju vara intressant att veta...
Har för mig att La Reinefallets huvudmän satt i 2,5 år.
Det finns inga regler, mer än att man inte får ha någon i häkte mer än den beräknade strafftiden. Du får inte ha någon som har stulit för 801 kronor häktad i fem år.
2008-05-30, 10:49
  #8487
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Om hon nu inte kommer medge häkting, hur många ggr kan man omhäkta en person innan åtal måste väckas? Finns det nån lag/regel om det eller är det bara att omhäkta på tills man har fått så pass mycket på fötterna att man är säker på en fällande dom? Även om det skulle ta uppemot ett år eller mer? Inte för att jag tror att det kommer göra det i detta fallet, men kan ju vara intressant att veta...

Tror inte det finns någon direkt tidsregel som styr utan det är nog så att så länge det finns anledning med förlängd häktning kommer de få det. Utredarna här i Sverige vill väl själva undersöka de saker som nyss kom från Tyskland och så länge det finns material att kolla upp så kommer hon sitta.
Men sen tar väl även de skälen slut och då måste de åtala eller släppa henne.
2008-05-30, 11:03
  #8488
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har för mig att La Reinefallets huvudmän satt i 2,5 år.
Det finns inga regler, mer än att man inte får ha någon i häkte mer än den beräknade strafftiden. Du får inte ha någon som har stulit för 801 kronor häktad i fem år.

Just ja, har ju faktiskt läst det tidigare i tråden. Visst var det du som trodde att åtal skulle väckas i tidigast i Augusti? Tror du det än? Jag är inte alls insatt i hur lång tid det brkar ta i så här komplicerade falll
2008-05-30, 13:00
  #8489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Kan någon förklara logiken i detta för mig:

SS tror INTE på åklagare och polis, som vill fälla RÄTT gärningsman oavsett om det är CS eller inte, när de säger att bevisläget är gott och att de är säkra på att få fast CS för mordet.

SS TROR på advokaten, vars enda uppgift är att fria just CS som är hans klient, när advokaten säger att det inte finns mer än indicier och att hans klient är oskyldig. Uttalanden som han har BETALT för att göra, åsikter som han har BETALT för att ha!

Åklagare och polis har INTE BETALT för att fälla JUST CS, utan för att få tag i rätt GM och få denna fälld. Oavsett vem denna GM är. Det faktum att de så tidigt i utredningen kunde inrikta sig på en så osannolik gm som CS faktiskt är, samt att hon blivit utlämnad till Sverige OCH här blivit omhäktad gång efter annan på Sannolika skäl, borde tala sitt tydliga språk. Men tydligen inte i SS's(med anhängares) värld.

Och NEJ, jag kommer inte tala om nånting som jag vet här för dig eller dina vänner, oavsett hur mycket du försöker provocera fram nåt. Jag har ro att vänta, rättegången kommer nog ge dig den knäpp på näsan du så väl behöver...


Det här är väl ingen tävling där man ska knäppa de på näsan som inte håller med att CS är gärningsman. ALLA har rätt till sin åsikt och förhoppningsvis får vi med tiden veta vem är gärningsmannen.

Och om någon nu ska få en knäpp på näsan är det väl du som försöker göra dig viktig. Jag tror inte att du vet mer än någon annan här på forumet.
--

OM nu CS är GM så är det märkligt att hon inte bryter ihop och erkänner efter så lång tid i häktet. Vad vi har fått veta genom media så verkar hon hålla fast vid att hon är oskyldig. Att hon sen har konstaterats ha någon form av psykisk sjukdom behöver ju inte betyda att hon är mördaren. Det är ju förståeligt att psyktester ger utslag på sjukdom när man mår psykiskt dåligt av en eller annan anledning.

Hoppas verkligen att polisen inte släppt allt annat i Arbogafallet när dom fokuserar så hårt på CS.
2008-05-30, 13:26
  #8490
Medlem
eloges avatar
Dubbla Jackor

Det är intressant hur det hänger ihop med den svarta/mörka jackan och den beigefärgade jackan. Vill polisen få till det som att hon hade två jackor med sig på färden? Enligt vittnesuppgifter på en person som kan vara CS så är hon klädd i en mörk jacka och dessa uppgifter skall stämma med övervakningsbilderna på Arboga station. Samtidigt är hon då identifierad med en beige jacka på Stockholms centeralstation. Försvann då den mörka jackan på vägen till Stockholm? Eller åkte hon hem och slängde den beigefärgade jackan i soporna och gjorde sig av med den mörka jackan senare?

Det blir lite som med Skavstahammaren. Är det en mastemind eller en efterbliven person eller båda samtidigt?
2008-05-30, 13:36
  #8491
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det här är väl ingen tävling där man ska knäppa de på näsan som inte håller med att CS är gärningsman. ALLA har rätt till sin åsikt och förhoppningsvis får vi med tiden veta vem är gärningsmannen.

Och om någon nu ska få en knäpp på näsan är det väl du som försöker göra dig viktig. Jag tror inte att du vet mer än någon annan här på forumet.
--

OM nu CS är GM så är det märkligt att hon inte bryter ihop och erkänner efter så lång tid i häktet. Vad vi har fått veta genom media så verkar hon hålla fast vid att hon är oskyldig. Att hon sen har konstaterats ha någon form av psykisk sjukdom behöver ju inte betyda att hon är mördaren. Det är ju förståeligt att psyktester ger utslag på sjukdom när man mår psykiskt dåligt av en eller annan anledning.

Hoppas verkligen att polisen inte släppt allt annat i Arbogafallet när dom fokuserar så hårt på CS.

Nej, det är verkligen ingen tävling, om det vore det ändå!
Jag tror att ooooo känner en erorm frustration helt enkelt över de som till varje pris vill misskreditera familjen detta hemska brott har drabbat, ooooo är vän med Emma o vet, vad jag är övertygad om, i alla fall mer än SS som h*n citerade/kritiserade i sitt inlägg.
Jag tycker oxå att CS borde ha erkänt efter att ha suttit häktad så pass länge men om det nu är hon som är gm så är hela fallet märkligt, o ovanligt. Tror inte hennes tankar i så fall går att förklara på "normalt" vis..
Lilla sinnesundersökningen visade att CS på det ena eller andra sättet inte är frisk o det kan mycket väl vara så att detta baseras på att hon är självmordsbenägen.

Om polisen fortfarande jobbar på "bred front" beror nog på vad de har på CS idag? Är de 100% säkra på att det är hon o de har bergfasta bevis skulle jag tro att de smalnar av utredningen trots att CS advokat hävdar att det inte finns några bevis o att hon är oskyldig!
OT: Vet fall där gm setat häktad 9 månader innan rättegång. Där advokaten hävdade att hans klient var helt oskyldig o att det inte fanns några bevis trots att gm i det fallet erkänt, det fanns fingeravtryck på platsen o ett antal vittnen... Denne gm fälldes...
Behöver inte vara så i CS fall men ni som bestämt hävdar att hon är oskyldig kanske skulle ändra er till tror...
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-05-30 kl. 13:43.
2008-05-30, 13:37
  #8492
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Kan någon förklara logiken i detta för mig:

SS tror INTE på åklagare och polis, som vill fälla RÄTT gärningsman oavsett om det är CS eller inte, när de säger att bevisläget är gott och att de är säkra på att få fast CS för mordet.

Nu har du det om bakfoten. Åklagare och polis har inga bevis vilket de har erkänt. De har sagt att hitills är det ett rent indiciefall.

Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
SS TROR på advokaten, vars enda uppgift är att fria just CS som är hans klient, när advokaten säger att det inte finns mer än indicier och att hans klient är oskyldig. Uttalanden som han har BETALT för att göra, åsikter som han har BETALT för att ha!

Advokaten har anfört det som polis och åklagare har sagt att man har inga bevis utan det blir ett indiciefall.

Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Åklagare och polis har INTE BETALT för att fälla JUST CS, utan för att få tag i rätt GM och få denna fälld. Oavsett vem denna GM är. Det faktum att de så tidigt i utredningen kunde inrikta sig på en så osannolik gm som CS faktiskt är, samt att hon blivit utlämnad till Sverige OCH här blivit omhäktad gång efter annan på Sannolika skäl, borde tala sitt tydliga språk. Men tydligen inte i SS's(med anhängares) värld.

Åklagare och polis är tyngda under kravet att lösa detta svåra brott så snabbt som möjligt. Nu är CS muntligt utpekad. För det har man begärt henne häktad som misstänkt för brottet. Trots 10 veckors sökande efter bevis och spår som kan koppla MT till brottet så har polis och åklagare inget som binder.

Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Och NEJ, jag kommer inte tala om nånting som jag vet här för dig eller dina vänner, oavsett hur mycket du försöker provocera fram nåt. Jag har ro att vänta, rättegången kommer nog ge dig den knäpp på näsan du så väl behöver...

Det du vet är lite och mindre än så av det jag kan utläsa. Kan du tala om för mig vilka bevis som finns som kan binda CS till dådet? För i så fall kan jag tippa polisen om att du vet mer än vad de själva vet.
2008-05-30, 13:40
  #8493
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Ja, det är så man börjar undra om inte åklagaren sitter inne med ett gäng "ytterst plausibla" indicier/vittnesmål mot CS.

Med vittnesmålen som pekar ut henne på stationen så har de inga indicier mot henne till brottsplatsen vid tiden för dådet.
2008-05-30, 13:46
  #8494
Medlem
miapetters avatar
SingleStar:
Var/När har du sett/hört att polis åklagare sagt så? (färska uppgifter tack)
O du vet dessutom att de inte ljuger för media?

Citat:
"Med vittnesmålen som pekar ut henne på stationen så har de inga indicier mot henne till brottsplatsen vid tiden för dådet."

Är det en ny regel? Att polisen bara får använda sig av ett vittne / fall?


OT: Man kan ta en skärmdump på en fb-sida o ha som wallpaper om man vill! Typ en länk som BoISaren lagt upp eller så!
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-05-30 kl. 13:52.
2008-05-30, 13:48
  #8495
Medlem
StefanD13s avatar
SS, försök fatta att man inte blir häktad på sannolika skäl om det inte finns några som helst bevis.

Sen att du inte fattar vad bevis och indicier är kan vi skita i.
2008-05-30, 13:52
  #8496
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
SingleStar:
Var/När har du sett/hört att polis åklagare sagt så? (färska uppgifter tack)
O du vet dessutom att de inte ljuger för media?

Citat:
"Med vittnesmålen som pekar ut henne på stationen så har de inga indicier mot henne till brottsplatsen vid tiden för dådet."

Är det en ny regel? Att polisen bara får använda sig av ett vittne / fall?

Mig veterligen har de inga vittnen vid brottsplatsen vid tiden för dådet. Ingen märkte när T kom hem heller. Men det kanske är något hemligt hokuspokus hos polisen igen som spökar som allt annat heligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in