2008-05-23, 10:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Enligt Metros nyhetssändning på RIX FM har polisen gjort ett genombrott i bevisningen mot CS och det ska tydligen vara knutet till skorna.

Skulle tro att Metro fått sina uppgifter från dagens pappers-AB där "bevis/antibevis" mot CS räknas upp. Polisen uppger där att det framkommit uppgifter om skon som de upplever som bra.
2008-05-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En av de anledningarna skulle kunna vara att gm/gk försvann in i en bil och körde från platsen.
Vilket ju motsägs av att den som är häktad och som polisen enligt uppgift i media senast för ett par timmar sedan har gjort genombrott i bevisningen mot åkte tåg från (och troligen även till) Arboga.

Eftersom "alla" hela tiden frågar efter länk till en källa så kan jag förekomma "alla" med att svara. Nej, jag vetf-n hur man länkar till en liveradiosändning som var vid 7-tiden i morse.
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-05-23 kl. 10:09.
2008-05-23, 10:33
Medlem
knallkorks avatar
ABs pappersbilaga idag

Polisen har idagsläget en rad uppgifter som ska styrka att tyskan är skyldig. Dessa döms dock ut som mer eller mindre värdelösa indicier av hennes advokat. - Det ligger i advokatens intresse att säga så. Vi anser själva att utredningen ser bra ut, säger Anders Pommer.
Mamman ska indirekt ha pekat ut den misstänkta tyskan i förhör. Det finns också vittnen som ska ha sett henne utanför familjens hus.

-Ja vi har ett nytt intressant spår vad gäller skorna, men jag vill inte gå ut med närmare information om detta än, säger Anders Pommer.

Det förefaller dock inte som att skon har hittats. Däremot tycks polisen ha fått viktig information om den: - Det handlar om omständigheterna kring skon.

Har skrivit av delar av artikeln i ABs pappersupplaga.
2008-05-23, 10:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vilket ju motsägs av att den som är häktad och som polisen enligt uppgift i media senast för ett par timmar sedan har gjort genombrott i bevisningen mot åkte tåg från (och troligen även till) Arboga.
Att det lär finnas vittnen från tågstationen är inte detsamma som att CS åkte tåg. Jag har i alla fall inte spikat den uppgiften ännu. Går heller inte att utesluta att hon kan ha åkt bil till stationen (hyrbil från Sthlm). Ska man fara runt och titta på runstenar så förefaller också bil att vara det bästa transportmedlet. - Efterlyst man med bagage har av allt att döma inte hört av sig; ej heller anonym man som lämnat upplysningar om vad en kvinna skulle ha iakttagit vid Arbogaån. - Kort sagt: Ofullständig info lämnar fältet fritt för allehanda gissningar och antaganden. Vittnen är ofta det bästa bevismedlet men vittnesuppgifterna måste vara säkrade.
2008-05-23, 12:19
Medlem
Citat:
Att det lär finnas vittnen från tågstationen är inte detsamma som att CS åkte tåg. Jag har i alla fall inte spikat den uppgiften ännu. Går heller inte att utesluta att hon kan ha åkt bil till stationen (hyrbil från Sthlm). Ska man fara runt och titta på runstenar så förefaller också bil att vara det bästa transportmedlet. - Efterlyst man med bagage har av allt att döma inte hört av sig; ej heller anonym man som lämnat upplysningar om vad en kvinna skulle ha iakttagit vid Arbogaån. - Kort sagt: Ofullständig info lämnar fältet fritt för allehanda gissningar och antaganden. Vittnen är ofta det bästa bevismedlet men vittnesuppgifterna måste vara säkrade.
Hmm, så polisen skulle alltså ha missat att kolla om hon hyrt en bil? Och vari finns logiken i att hyra en bil i Sthlm, åka till Arboga, sen på väg från mordplatsen ta en sväng förbi stationen och kliva ur och ta sig en titt för att sedan fortsätta med bilen?

Eller menar du att hon "dumpade" bilen vid stationen och att ingen hyrfirma eller liknande har lyckas koppla ihop deras bil som saknas sedan > 2 månader och som hyrdes av en tyska med det som hänt i Arboga och därmed meddelat polisen?

Lägg därtill vittnen som har sett någon som stämmer in på CS lämna huset/området till fots. Tror nog samma vittnen (och andra) lättare skulle ha märkt en bil inne i det trånga villaområdet än en gående.

Sen har vi ju personen som tydligen har fått en fråga av någon som bröt på tyska om personen hade en våtservett. Men GM kanske parkerade hyrbilen några kvarter bort, begick morden, gick till bilen, åkte till stationen för att kolla om nån hade en våtservett och sen fortsatte till Sthlm. (glöm inte att polisen helt måste ha missat att hon hyrt en bil)

Finns tydligen fler saker som placerar GM på stationen också. Men nu ska jag glädja SS lite och hålla inne med vad jag vet så h*n kan komma med sitt "hemliga" och "statiska" bevis igen.
2008-05-23, 12:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Fanns väl även vittnen eller foton från centralen vid ankomsttiden för Arbogatåget som placerar CS där, eller?
2008-05-23, 12:51
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallkork
Polisen har idagsläget en rad uppgifter som ska styrka att tyskan är skyldig. Dessa döms dock ut som mer eller mindre värdelösa indicier av hennes advokat. - Det ligger i advokatens intresse att säga så. Vi anser själva att utredningen ser bra ut, säger Anders Pommer.
Mamman ska indirekt ha pekat ut den misstänkta tyskan i förhör. Det finns också vittnen som ska ha sett henne utanför familjens hus.

-Ja vi har ett nytt intressant spår vad gäller skorna, men jag vill inte gå ut med närmare information om detta än, säger Anders Pommer.

Det förefaller dock inte som att skon har hittats. Däremot tycks polisen ha fått viktig information om den: - Det handlar om omständigheterna kring skon.

Har skrivit av delar av artikeln i ABs pappersupplaga.

Kompletterar lite:
"Enligt uppgift hävdar kvinnan att hon åkte dit för att titta på runstenar o vikingalämningar" (återigen används samma ordval, säkert AB´s egna men nu gör de det EFTER intervju med Pommern oxå)

Ang. de vittnen som finns:
"Det är en sak att bedöma hur starka de vittnesuppgifterna är, men vi anser att de är det."(Anders Pommern)

AB hävdar oxå att "Polisen gjort ett genombrott vad gäller skon"
2008-05-23, 13:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hmm, så polisen skulle alltså ha missat att kolla om hon hyrt en bil?
Nej, givetvis inte - och efter förhören i Sverige så vet man mer än man gjorde tidigare; bl a har man utökat sin kunskap om forntiden.
Citat:
Och vari finns logiken i att hyra en bil i Sthlm, åka till Arboga, sen på väg från mordplatsen ta en sväng förbi stationen och kliva ur och ta sig en titt för att sedan fortsätta med bilen?
Så har det säkerligen inte gått till - men om så är fallet kanske CS ville studera någon inbyggd runsten i stationsbyggnaden..?
Citat:
Eller menar du att hon "dumpade" bilen vid stationen och att ingen hyrfirma eller liknande har lyckas koppla ihop deras bil som saknas sedan > 2 månader och som hyrdes av en tyska med det som hänt i Arboga och därmed meddelat polisen?
Det behöver inte vara någon hyrfirma inkopplad. I "hyrbil" inkluderades också "lånebil".
Citat:
Lägg därtill vittnen som har sett någon som stämmer in på CS lämna huset/området till fots. Tror nog samma vittnen (och andra) lättare skulle ha märkt en bil inne i det trånga villaområdet än en gående.
Beror väl på hur långt från mordplatsen som bilen hade parkerats?
Citat:
Sen har vi ju personen som tydligen har fått en fråga av någon som bröt på tyska om personen hade en våtservett.
I så fall borde vittnet kunna peka ut CS - som kanske kan förklara att hon behövt ett papper för att få bort runstensdammet från händerna. - Annars låter det som en pressanka - igen...
Citat:
Men GM kanske parkerade hyrbilen några kvarter bort, begick morden, gick till bilen, åkte till stationen för att kolla om nån hade en våtservett och sen fortsatte till Sthlm. (glöm inte att polisen helt måste ha missat att hon hyrt en bil)
Efter att polisen förhört CS i Sverige tycks det mig som att det inte har talats så mycket om tågstationer.

Eftersom varken bil, buss eller tåg är bekräftat måste alla alternativ finnas med i kalkylen. Betr. övervakningsbilder har jag fattat saken så att hon kan ha identifierats på bilder från den 12 mars - men den sejouren kanske bara gällde förberedande runstensstudier..?
2008-05-23, 13:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fanns väl även vittnen eller foton från centralen vid ankomsttiden för Arbogatåget som placerar CS där, eller?
Ja, det lär det ju finnas men frågan är hur säkra dessa vittnesuppgifter är? Betr. foton så är det väl framför allt den 12 mars som avses?
2008-05-23, 13:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ja, det lär det ju finnas men frågan är hur säkra dessa vittnesuppgifter är? Betr. foton så är det väl framför allt den 12 mars som avses?

Jag minns faktiskt inte riktigt hur det där va, bara att det var något...
Ang ev inbyggda runstena i stationsbyggnaden - Tyvärr, om inte 2000-tals graffitti räknas som fornlämning?
2008-05-23, 13:18
Medlem
Citat:
Nej, givetvis inte - och efter förhören i Sverige så vet man mer än man gjorde tidigare; bl a har man utökat sin kunskap om forntiden.Så har det säkerligen inte gått till - men om så är fallet kanske CS ville studera
någon inbyggd runsten i stationsbyggnaden..?
Skulle det alltså finnas en runsten inbyggd den relativt nybyggda och kanske inte så fina stationsbyggnaden?

Citat:
Det behöver inte vara någon hyrfirma inkopplad. I "hyrbil" inkluderades också "lånebil".
Samma sak där, i så fall skulle polisen nog ha koll på det rätt bra.

Citat:
Beror väl på hur långt från mordplatsen som bilen hade parkerats?
Så himla långt skulle det i så fall inte kunna vara av den enkla anledningen att det inte är (just) så himla långt mellan stationen och brottsplatsen.

Citat:
I så fall borde vittnet kunna peka ut CS - som kanske kan förklara att hon behövt ett papper för att få bort runstensdammet från händerna. - Annars låter det som en pressanka - igen...Efter att polisen förhört CS i Sverige tycks det mig som att det inte har talats så mycket om tågstationer.
Stämmer ganska bra att det inte talats så mycket om tågstationer i media. Men det finns (som jag antydde i mitt inlägg) andra (säkrare?) källor som inte går omvägen via media.

Citat:
Eftersom varken bil, buss eller tåg är bekräftat måste alla alternativ finnas med i kalkylen.
Bekräftats för vem? Media? FB? Dig? Polisen? Iofs går bussarna från mer eller mindre samma ställe (i alla fall gjorde Swebus det förut) förutom att man vad jag vet inte behöver in i byggnaden och därmed inte kan fastna på en kamera i den trappen då. Bil är ett så ologiskt alternativ att det kan uteslutas. Om jag hade begått brottet hade jag inte tagit bilen till stationen för att knalla omkring lite.

Citat:
Betr. övervakningsbilder har jag fattat saken så att hon kan ha identifierats på bilder från den 12 mars - men den sejouren kanske bara gällde förberedande runstensstudier..?
Källa till att bilderna från stationen bara är från den 12:e mars. Så har i alla fall inte jag uppfattat det. Utan snarare att hon även har setts där tidigare.
2008-05-23, 14:28
Medlem
Veckans klubbas avatar
Jag tror gm var bilburen. Om dådet skulle vara planerat, vem fan skulle då åka tåg? Kan någon tänka sig att stå på en perrong och vänta på ett tåg (som kanske t o m är försenat!) efter att ha mördat två småbarn och slagit sönder deras mamma? Gm ville väl kunna lämna platsen snabbt, det är väl ganska naturligt? På ett tåg så kan man ju inte heller kliva av var som helst, och det är lättare för polis att stoppa tåget/kolla stationer. Varför skulle en planerande gm begränsa sina alternativ så hårt? Man måste ju vara idiot för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in