Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ursäkta att jag lägger mej i...men hundarnas beteende är inte konstigt. Ofta har folk en övertro på vad polishundar ska klara o de kan klara helt fantastiska grejjer men det finns hela tiden en massa störningsmoment som påverkar dem. I det här fallet var det ett jäkla spring runt huset, av naturliga skäl, första insatsen handlade om att rädda liv! Där fanns både poliser, ambulanspersonal, grannar mfl på gatan o poliserna hade sökt av runt hela huset inan hundarna kom till platsen vad jag förstått. Vet du exakt var ett spår börjar är det lätt för hunden att veta vad du vill den ska göra, i det här fallet var det inte så..
Jag vet inte, vad jag har läst om spårhundar är att om hunden tappar spåret så beror det ofta på hundföraren själv och dennes kompetens. Det är omöjligt att ens förstå vidden av hur bra luktsinne en spårhund har. Det var t o m en helt vanlig, otränad hund som följde efter sin husses bil efter att den sprungit iväg vid en bensinstation. Den följde bilen ända till hemmet, åtskilliga mil bort.
Vad jag har läst så kom väl hundpatrull dit senare på kvällen?