2008-05-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Varifrån kommer uppgiften att hon har ringt någon i Tyskland från mobilen när hon var i Arboga? Den har i alla fall jag missat. Inom tätorter (med många master) är det inte så svårt att spåra en mobil med ganska god noggrannhet även i efterhand. Visst, inte lika noga som vid triangulering under ett pågående samtal. Men man kan få fram i loggarna när en mast tog över från vilken och då får man ett ganska begränsat område.

Dvs att transponderhistoriken SPARAS i basstationen även om telefonen inte är i aktivt samtal/SMS?

Då är ju saken biff. Antigen sanning eller lögn. Är det lögn borde hon ligga riktigt illa till.
Ang. samtalet till Tyskland i närheten av Arboga såg jag detta i någon tidning eller ännu troligare på aftonblandets nätbilaga.
Uppgiften var bland de första när nyheten släpptes ang. hennes mobil.
Notera att jag inte är 100% säker!! Så ta det med en nypa salt.
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Om hon var övertygad om sin oskuld så skulle hon nog inte sitta och flina och småskratta vid den femtioelfte omhäktningen. Snarare är hon nog fullt medveten om sin skuld men i hennes värld har hon inte gjort något fel. Bara "städat" bort ett par hinder.

Äh, det där vet vi inte. Någon eller några journalisters tolkningar. Kan bero på nervositet eller annat.
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att CS först uppsökte polis själv efter att ha hört att hon var efterlyst, samt att CS, när hon släpptes i Hannover, frivilligt tog in på psykkliniken är saker som jag funderar över. Hon har haft flera chanser att fly, begå självmord, göra något knasigt. Men hon har upprepat valt att infinna sig/varit nåbar för polisen. Antingen är hon övertygad om sin oskuld (oavsett om den är sann eller ej), känner sig oövervinnelig, eller så...ja, vadå? Är hon oskyldig? Mådde hon så fruktansvärt dåligt? Hur tänker ni?

Det var väl hennes mor som upplyste henne om att hon var efterlyst och därför anmälde hon sig. Vi vet heller inte OM hon sökte upp psykkliniken självmant. Har du någon källa på det? Kan ju vara att hon av polisen (eller av sin mamma) uppmanades att söka upp psykkliniken
Medlem
eloges avatar
Citat:
Varifrån kommer uppgiften att hon har ringt någon i Tyskland från mobilen när hon var i Arboga? Den har i alla fall jag missat. Inom tätorter (med många master) är det inte så svårt att spåra en mobil med ganska god noggrannhet även i efterhand. Visst, inte lika noga som vid triangulering under ett pågående samtal. Men man kan få fram i loggarna när en mast tog över från vilken och då får man ett ganska begränsat område.

Samma här. Om någon vet så lägg gärna in en länk.

En annan fråga. Om nu CS har åkt tåg till Arboga. Vilka alternativa ankomsttider finns då?
Medlem
Citat:
Att CS först uppsökte polis själv efter att ha hört att hon var efterlyst, samt att CS, när hon släpptes i Hannover, frivilligt tog in på psykkliniken är saker som jag funderar över. Hon har haft flera chanser att fly, begå självmord, göra något knasigt. Men hon har upprepat valt att infinna sig/varit nåbar för polisen. Antingen är hon övertygad om sin oskuld (oavsett om den är sann eller ej), känner sig oövervinnelig, eller så...ja, vadå? Är hon oskyldig? Mådde hon så fruktansvärt dåligt? Hur tänker ni?

Miapetter. Människor tenderar ibland att minnas saker så att det passar in i ett fall. Vittnen är inte alltid trovärdiga. Känt exempel: kvinnan som så gärna ville hjälpa till, och vittnade i Markus Gabrielsson-dödsfallet. Hon dömdes för mened.

Så länge som rätten anser de vara trovärdiga får man gå på det,fallet du nämnde hade väl ingen inverkan på den slutliga domen har jag för mig?
2008-05-18, 22:52
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Det var väl hennes mor som upplyste henne om att hon var efterlyst och därför anmälde hon sig. Vi vet heller inte OM hon sökte upp psykkliniken självmant. Har du någon källa på det? Kan ju vara att hon av polisen (eller av sin mamma) uppmanades att söka upp psykkliniken

CS var frivilligt inlagd.
2008-05-18, 22:57
Medlem
Citat:
Äh, det där vet vi inte. Någon eller några journalisters tolkningar. Kan bero på nervositet eller annat.
Hur mycket info har du om det här fallet som inte har kommit via några journalister? Hur vet du att det ens har inträffat något i Arboga? Genom att du såg det eller genom att du läste det någonstans?
2008-05-18, 22:58
Medlem
DeBalys avatar
Citat:

Jag tänker som så att om CS är gm, då har hon mördat p g a svartsjuka. Hon har jobbat väldigt mycket för att åter få bli ett med T, flyttat hit till Sverige, ringt och sms:at, ömsom vädjat och ömsom hotat, det känner vi till från bloggar och mail.

Det skulle också betyda att anledningen till morden är att bli av med hennes rival och med rivalens barn, att då ta livet av sig, ja då vore allt bortkastat för alltid, alla ansträngningar med allt vad det inneburit av umbäranden för henne (det är inte precis lätt att döda folk, särskilt inte barn), skulle vara förgäves.

Citat:
Miapetter. Människor tenderar ibland att minnas saker så att det passar in i ett fall. Vittnen är inte alltid trovärdiga. Känt exempel: kvinnan som så gärna ville hjälpa till, och vittnade i Markus Gabrielsson-dödsfallet. Hon dömdes för mened.

Men om det handlar om flera vittnen, om det är fem, ett dussin eller t o m fler?

Vad skulle de vinna på att fel person sitter inspärrad och kanske t o m blir dömd på felaktiga grunder?
2008-05-18, 22:58
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
CS var frivilligt inlagd.

Visst, men det utesluter ju inte att hon kanske blev uppmanad av polisen/mamman att lägga in sig/söka hjälp/. Man blir ju inte automatiskt tvångsintagen bara för att man [frivilligt] söker psykhjälp.
2008-05-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Dvs att transponderhistoriken SPARAS i basstationen även om telefonen inte är i aktivt samtal/SMS?

Då är ju saken biff. Antigen sanning eller lögn. Är det lögn borde hon ligga riktigt illa till.
Ang. samtalet till Tyskland i närheten av Arboga såg jag detta i någon tidning eller ännu troligare på aftonblandets nätbilaga.
Uppgiften var bland de första när nyheten släpptes ang. hennes mobil.
Notera att jag inte är 100% säker!! Så ta det med en nypa salt.
Ja, det sparas. Och att hon ligger riktigt illa till är väl redan klart? För att sitta häktad (efter massor av omhäktningar/överklaganden) för dubbelmord på 2 barn är väl knappast ett bra läge?
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-05-18 kl. 23:02.
2008-05-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Samma här. Om någon vet så lägg gärna in en länk.

En annan fråga. Om nu CS har åkt tåg till Arboga. Vilka alternativa ankomsttider finns då?
Finns nog en hel del. Svealands- och Mälarbanan går ihop där.

Följande gäller för imorgon (Sthlm-Arboga) men SJ har inte bytt tidtabell sedan 17:e mars vad jag vet.

07:24
08:26
08:40
10:26
10:40
12:26
12:40
14:26
14:40
15:26
15:30
16:26
16:40
17:26
17:30
18:10
18:26
18:40

Det är de avgångar som är teoretiskt möjliga innan tidpunkten för morden.
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-05-18 kl. 23:15.
2008-05-18, 23:00
Medlem
airbags avatar
Citat:

Nej, det står väl också ganska klart att CS mentala hälsa inte är den bästa. Man skall nog inte läsa in för mycket i hennes beteende. Troligtvis går hon också på någon typ av psykofarmaka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in