2008-05-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
De kan finnas kvar i mobilen. Förutsatt att den platsen på kortet inte är överskrivet med annat. Så hittade de Knutby-smsen.

SMS är lätta att hitta. De sparas av staten.
Bilder är svårare eftersom de troligtvis inte är skickade till en mast.
Däremot kan ju spår finnas i själva mobilen ang. de raderade korten.
2008-05-18, 22:29
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Det värsta är att hon måste skicka bilderna hon inte var nöjd med till någon. Annars får du ingen logg

Med logg menade jag att i efterhand, via master se var en påslagen mobil befunnit sig, har inget med fotona att göra! Alltså: Har mobilen överhuvudtaget befunnit sig i närheten av runstenarna denna dag? (om det nu är vad hon sagt)
2008-05-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det borde bara vara att undersöka minneskortet till CS kamera för att se om detta är möjligt eller ej. Plus att det borde gå att avgöra från mobilloggarna om hon har varit i närheten av några kända runstenar eller ej.
Ja, det lär inte vara direkt svårt. För CS lär ju ha lite svårt att komma undan med "nej men jag stängde av mobilen när jag var vid runstenarna så därför finns det inga loggar"
2008-05-18, 22:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Ja, det lär inte vara direkt svårt. För CS lär ju ha lite svårt att komma undan med "nej men jag stängde av mobilen när jag var vid runstenarna så därför finns det inga loggar"

I så fall bet hon sig i rumpan! Hur tar man foton med en avstängd mobil?
2008-05-18, 22:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi vet ju väldigt lite just nu. Men om det är CS på övervakningsbilderna och hon har bekräftat att hon tog 19.30- tåget hem, så skulle det vara intressant att veta klockslag när hon tog runstensbilderna? Om det nu var dessa ställen hon besökte? Jag menade att bilderna kanske var tagna vid 18-18.30-tiden, och så lägger man till den ganska långa promenaden tillbaka till tåget? Men då gör CS onekligen tvärtemot vad många av oss andra skulle göra. Besöker jag en stad med sevärdigheter, åker jag tidigt på morgonen/förmiddagen, fotograferar i dagsljus och vänder hem medan det fortfarande är ljust.
Här har CS faktiskt en poäng. Runstenar ska fotograferas så sent på kvällen (eller möjligen så tidigt på morgonen, men det går bort i vart fall under sommarhalvåret för min del) som går och de ändå är solbelysta. Man måste ha ett snett släpljus, så horisontellt som möjligt, för att texterna på runstenarna ska framträda på bästa sätt. Om det är mulet ger man antingen blanka fasen i att fotografera runstenar, eller också släpar man runt en lös blixt på stativ som man ställer på ena sidan om stenen och riktar mot den ristade ytan. Iofs skulle jag aldrig fotografera en runsten med en mobilkamera, för att kontrasterna även i bästa ljus blir så små att bruset i den lilla mobilkamerasensorn kan bli dödligt för upplöningen av texten.

Det ovan skrivna är inte alls lika viktigt om Riksantikvarieämbetet har fyllt i runstenens text tydligt med rödfärg. Men det flesta runstenar är helt ofärgade.

/Hamillkar
Leg. runstensfotograf
2008-05-18, 22:35
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fan! Där satt den! Bra jobbat Hamilkar! OM CS nu påstår att hon besökt någon av runstenarna här, OCH även raderat fotona...
Så borde det synas på mobilloggarna, mobilen lär ju varit på om hon fotat med den... Tack för den!

http://www.flashback.org/showpost.php?p=11255581&postcount=7612
2008-05-18, 22:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
I så fall bet hon sig i rumpan! Hur tar man foton med en avstängd mobil?
Går bra om man har en med "flight mode" - dvs ett läge där kalendrar, kameror och andra finesser funkar, men själva mobilkommunikationen är avstängd.
2008-05-18, 22:36
Medlem
Citat:
Med logg menade jag att i efterhand, via master se var en påslagen mobil befunnit sig, har inget med fotona att göra! Alltså: Har mobilen överhuvudtaget befunnit sig i närheten av runstenarna denna dag? (om det nu är vad hon sagt)

Om basstationen registrerar och sparar transpondern är det så ja.
Men för att veta exakt var måste du ha uppgifter från olika bassationer samt signalens styrka till de olika stationerna.

När de spårade hennes mobil så hade hon ringt till någon vän Tyskland i närheten av Arboga. Om jag inte minns fel, så var det så det stod i tidningarna.
Då registrerades samtalet från just den basstationen.

Någon som jobbar på Ericsson med bassationer...
Sparas transponderhistoriken på telefoner som inte är aktiva i samtal?
2008-05-18, 22:40
Medlem
Tuesdays avatar
Att CS först uppsökte polis själv efter att ha hört att hon var efterlyst, samt att CS, när hon släpptes i Hannover, frivilligt tog in på psykkliniken är saker som jag funderar över. Hon har haft flera chanser att fly, begå självmord, göra något knasigt. Men hon har upprepat valt att infinna sig/varit nåbar för polisen. Antingen är hon övertygad om sin oskuld (oavsett om den är sann eller ej), känner sig oövervinnelig, eller så...ja, vadå? Är hon oskyldig? Mådde hon så fruktansvärt dåligt? Hur tänker ni?

Miapetter. Människor tenderar ibland att minnas saker så att det passar in i ett fall. Vittnen är inte alltid trovärdiga. Känt exempel: kvinnan som så gärna ville hjälpa till, och vittnade i Markus Gabrielsson-dödsfallet. Hon dömdes för mened.
2008-05-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Om basstationen registrerar och sparar transpondern är det så ja.
Men för att veta exakt var måste du ha uppgifter från olika bassationer samt signalens styrka till de olika stationerna.

När de spårade hennes mobil så hade hon ringt till någon vän Tyskland i närheten av Arboga. Om jag inte minns fel, så var det så det stod i tidningarna.
Då registrerades samtalet från just den basstationen.

Någon som jobbar på Ericsson med bassationer...
Sparas transponderhistoriken på telefoner som inte är aktiva i samtal?
Varifrån kommer uppgiften att hon har ringt någon i Tyskland från mobilen när hon var i Arboga? Den har i alla fall jag missat. Inom tätorter (med många master) är det inte så svårt att spåra en mobil med ganska god noggrannhet även i efterhand. Visst, inte lika noga som vid triangulering under ett pågående samtal. Men man kan få fram i loggarna när en mast tog över från vilken och då får man ett ganska begränsat område.
2008-05-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att CS först uppsökte polis själv efter att ha hört att hon var efterlyst, samt att CS, när hon släpptes i Hannover, frivilligt tog in på psykkliniken är saker som jag funderar över. Hon har haft flera chanser att fly, begå självmord, göra något knasigt. Men hon har upprepat valt att infinna sig/varit nåbar för polisen. Antingen är hon övertygad om sin oskuld (oavsett om den är sann eller ej), känner sig oövervinnelig, eller så...ja, vadå? Är hon oskyldig? Mådde hon så fruktansvärt dåligt? Hur tänker ni?
Om hon var övertygad om sin oskuld så skulle hon nog inte sitta och flina och småskratta vid den femtioelfte omhäktningen. Snarare är hon nog fullt medveten om sin skuld men i hennes värld har hon inte gjort något fel. Bara "städat" bort ett par hinder.
2008-05-18, 22:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Miapetter. Människor tenderar ibland att minnas saker så att det passar in i ett fall. Vittnen är inte alltid trovärdiga. Känt exempel: kvinnan som så gärna ville hjälpa till, och vittnade i Markus Gabrielsson-dödsfallet. Hon dömdes för mened.

Naturligvis är det så! Jag menade att vi ju i detta läge inte alls kan avgöra ev. vittnens trovärdighet. Själv väljer jag i nuläget att tro att de ev. vittnen som finns är bra o trovärdiga vittnen! Jag förutsätter inte att vittnen gjort efterkonstruktioner även om den möjligheten finns, alltid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in