2008-07-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad
Jag har redan föreslagit 45 MKR och det var 24 timmar se'n. Summan bara ökar och ökar.. .... Ett bidrag till detta vore att avskeda åklagaren utan fallskärm och pension..Samt att sänka lönerna för vissa blodtörstiga kvällstidningsjournalister. Tala om häxjakt och att framställa en viss person som ett monster... Vissa borde skämmas litet oavsett hur rättegångarna slutar. För det blir säkert en billig sväng i hovrätten också

Vad bra att du verkar veta så pass bergsäkert att CS är oskyldig. Det är ju jättebra. Man kanske ska sätta in dig som jury i alla brottsmål för du verkar ju så otroligt säker. DU verkar totalt glömma bort att det finns mycket som talar för att CS är skyldig också.
2008-07-31, 18:25
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
I Sverige kan man sitta häktad hur lång tid som helst det finns ingen tidsbestämd gräns, men det vet väl inte du!
Knappast, eftersom tingsrätten måste pröva om det finns häktningsskäl med jämna mellanrum och kraven för att häktningsskälen ska vara uppfyllda skärps ju längre tid någon suttit häktad. Det är till exempel svårare för en åklagare att påstå kollusionsfara om den misstänkte suttit häktad i tre månader än om det är första häktningsförhandlingen.
Citat:
Bara du hade väl kommit på iden att förhöra en medvetslös person?
Var det inte du som kom med förslaget att poliserna borde ha förhört henne tidigare?
2008-07-31, 18:26
Moderator
blomvattnares avatar
Kläderna

E:s minnen av GM:s kläder är ju lite förvirrade. Kan det vara så att hennes beskrivning av gul eller grön tröja är ambulanspersonalen? Jag vet inte hur de brukar vara klädda, det kanske varierar i landet?

Jag har bara läst ett par minuter i FU:n, har för mig att det kom civila poliser till platsen ganska snabbt. Kanske någon av dem hade kläder motsvarande hennes beskrivning.

Hon har talat om "utan skor" eller något sådant, och vita strumpor. Kan någon av alla människor som kom dit ha haft vita, ganska tunna skor?

Hon har beskrivit GM som mullig. På de få bilder jag har sett av CS är hon ganska bred i ansiktet. Har hon bylsiga kläder på sig kan man nog beskriva henne som mullig i mitt tycke. Ser man ansiktet drar man kanske slutsatsen att hon är "bred" överallt.

För övrigt håller jag med åklagaren FG om att CS ser olika ut från bild till bild, förstår att hon har undvikt att använda sig av det under förundersökningen.
2008-07-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vad bra att du verkar veta så pass bergsäkert att CS är oskyldig. Det är ju jättebra. Man kanske ska sätta in dig som jury i alla brottsmål för du verkar ju så otroligt säker. DU verkar totalt glömma bort att det finns mycket som talar för att CS är skyldig också.
Offrets minne från den kvällen beskrivs som osannolikt av experter, inget hittat mord vapen och ingen dna.. tror på en friande dom
2008-07-31, 18:28
Medlem
Känns som att åtalet small platt i marken efter Sven Christiansson vittnesmål.
Dåliga förhör också, krimmarna skulle ha pressat CS hårdare och varit mer nitiska på allt svammel som kom ifrån henne.

Kan även poängtera att den här åklagaren verkar gå mer på magkänsla än bevisning när det gäller att sätta misstankar på folk, talar ur egen erfarenhet.

Noterade även detta:

17.27 Rättegången återupptas efter en kort paus.
VLT:s juridiske expert Sven-Erik Alhem noterade att åklagaren Frieda Gummesson gjorde bort sig rejält under Christianssons föredragning. I besvikelse över hans vittnesmål sa hon "Vi kanske ska sluta helt med muntliga vittnesmål", vilket hon fick en allvarlig reprimand för av rättens ordförande.

Vad fasiken tänker man med ifall man uttalar sig sådär som åklagare, i en rättegång?! Hon är farlig både för misstänkta och för målsägare.
Senast redigerad av fuck_alla_toys 2008-07-31 kl. 18:31.
2008-07-31, 18:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Mobil

Angående Ts mobil så har den kollats av mot en mast. Har polis även förhört den yngre tonåring som T då tydligen hade ett mobilsamtal med. Hittar inget i FUn om detta.
2008-07-31, 18:29
Bannlyst
En vän till familjen (som ska höras som vittne senare) skrev efter första rättegångsdagen:

Citat:
Sen måste jag tillägga att jag skäms.. Jag skäms så fruktansvärt mycket.

Det är enkelt att hålla sig framme när blixtarna far och blocken är där.
Det är enkelt att visa sig snyftande framför dreglande lejon
Lika enkelt som att försvinna upp i intet när vardagen kryper på.

Hur vore det att lägga hälften av den energin som går åt till att synas,
på att verkligen finnas där för de som behöver det.

Jag tror inte det finns någon som kallar det vänskap att bara vara där när det syns,
aldrig när mörkret faller på och verkligheten blir verklig.
Det är inte en vän
Det är att vara kåt
förbannat jäkla mediakåt
2008-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
Professor Sven Å Christianson påpekar nu inför rätten att det kunde vara lämpligt att göra om testet för att se om Emmas minnesfunktion har förändrats sedan de genomförde det den 16 april.

För i helvete, varför gjorde dom testet tre månader INNAN åtal? E kan ju vara betydligt mer klar nu än sen dess. Vilket hon även verkar vara. Stort minuspoäng till experten. Och ett ännu större minus till er "vad var det jag sa"-personer här.

I studio ett idag sa de att det rör sig ju om ett flertal minnestester som utförts. Nu stojade barnen här i bakgrunden då inslaget gick, men jag uppfattade klart och tydligt att han ansåg på basis av testerna det finnas starka skäl att tro att E fått bestående minnesstörningar. Anser man att någon har bestående minnestörningar finns det ju inte skäl att göra om dem närmare rättegången, men han kanske ändrat sig nu när E låter tvärsäker på att hennes minnen bara förbättras ju längre tiden går.
2008-07-31, 18:31
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuck_alla_toys
Noterade även detta:

17.27 Rättegången återupptas efter en kort paus.
VLT:s juridiske expert Sven-Erik Alhem noterade att åklagaren Frieda Gummesson gjorde bort sig rejält under Christianssons föredragning. I besvikelse över hans vittnesmål sa hon "Vi kanske ska sluta helt med muntliga vittnesmål", vilket hon fick en allvarlig reprimand för av rättens ordförande.

Vad fasiken tänker man med ifall man uttalar sig sådär som åklagare, i en rättegång?! Hon är farlig både för misstänkta och för målsägare.

Hon förnekar sig inte, vår kära Frieda. Till och med hon borde fatta att E inte är som vilket vittne som helst, eftersom hon haft kraftig minnesförlust.

Otäckt är bara förnamnet när en åklagare uttrycker sig som Frieda gör.
2008-07-31, 18:33
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åsna
En vän till familjen (som ska höras som vittne senare) skrev efter första rättegångsdagen:

Ganska meningslöst om vi inte får veta vem som åsyftas.
2008-07-31, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag har funderat på det där med glasögonen. Kan det vara så att CS (eller valfri möjlig gm), trots mörkret, hade solglasögon ute för att maskera sig men tar av sig dom när h*n kommer in?

Fast säger man inte solglasögon, om det är just mörka solisar och inte glasögon? Jag gör då det iallafall.
2008-07-31, 18:35
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ganska meningslöst om vi inte får veta vem som åsyftas.

Inte så svårt att gissa. Den där dåliga winnerbäcksdränkta stilen av skrivande känner nog de flesta igen som följt den här tråden...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in