2008-05-10, 08:31
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egot
från artikel i spoilern, lösryckt.

"Och några svar på de DNA-analyser som gjorts har ännu inte kommit."

"Polisen kom tyskan på spåren tidigt i utredningen."

"Dag tre fanns hon på listan över misstänkta personer."

"Väl hemma fortsätter det att snurra i huvudet."

har intervjun någonsin ägt rum. den publiceras idag.

skenmanöver/inkompetensförklaring till pressen?

det tog 2 veckor till skavsta med vetskap om cs namn och allt. vill de jobba med caset till pensionering medvetet, för att behålla arbetsuppgifter.

Jag är också inne på att vissa myndighetspersoner vill säkra sin tjänst resten av arbetslivsåldern, inte bara i det här specifika fallet. Det finns 5 personer ännu ej fyllda 65, men har fyllt 15, som heter Bo Forsman i V-ås, en på 64 år, en på 59, en på 44 och två på 34, fast han på 44 och en av de på 34 har dock inte Bo som tilltalsnamn.
2008-05-10, 09:46
Medlem
Skugggruppen

Hur ställer sig t ex Singlestar till uppgiften om att polisen har en "skuggrupp" som parallellt jobbar med att undersöka kända våldsmän i förhållande till, t ex nämna persons tidigare 100%:iga säkerhet att polisen redan tidigt släppte allt som inte hade med CS att göra?
2008-05-10, 12:44
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Hur ställer sig t ex Singlestar till uppgiften om att polisen har en "skuggrupp" som parallellt jobbar med att undersöka kända våldsmän i förhållande till, t ex nämna persons tidigare 100%:iga säkerhet att polisen redan tidigt släppte allt som inte hade med CS att göra?

Skuggruppen verkar vettig. Exakt så har ju vi arbetat härinne. Med alternativa spår parallellt. Lättast vore då om man inte blev motarbetad utan fick följa polisens metodik.
2008-05-10, 13:38
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egot
– Just nu är det ett indiciemål.

bådar inte gott.

Precis som jag har trott. Bra att polisen har skuggruppen och inte låser fast sig som exempelvis Gävlepolisen gjorde 2005. Av intervjun framgick väl även att tipset om CS inte kom från NJ?
2008-05-10, 14:36
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Precis som jag har trott. Bra att polisen har skuggruppen och inte låser fast sig som exempelvis Gävlepolisen gjorde 2005. Av intervjun framgick väl även att tipset om CS inte kom från NJ?

Ja, det är bra att polisen har en skuggrupp, men det är katastrof när deras chef går ut i tidningen och indirekt säger att deras arbete är meningslöst.
2008-05-10, 17:51
Medlem
Soppas avatar
Ngn i Arboga som besökt minnesgudstjänsten idag?
Berätta gärna lite om hur det var!
2008-05-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Han inser ju hur löst ute polisen är vilket jag har hävdat länge.
Eller så förstår han att det är domstolen och inte polisen som dömer vilket gör det omöjligt för honom att garantera något

Citat:
Häktad på starkare misstankegrad och frånvaro av spår - statiska bevis - medger han är besvärande. Det är sådant som kommer att göra polisens fall hårdare när man inte kan nagla henne för brottet.

Om polisen faller vilket jag anser ytterst tveksamt med den informationen jag fått (nej inte via media)

Citat:
Man har sökt för mycket och ensidigt mot henne och har därför hamnat i en återvändsgränd.
Med ensidigt antar jag du avser "skuggruppen" som hela tiden jobbat parallellt med att undersöka kända våldsmän.

Citat:
Oj, här borde han lyssna på FBs Arbogagrupp som är mer övertygade om hennes skuld.
Inte bara de som är övertygade utan även de som har mer info än vad so framkommit i media.

Citat:
Men här gör polisen ett klassiskt fel, man undersöker kända våldsmän. Man skulle kunna vinna en hel del på att undersöka folk som inte är kända för att bruka våld och som inte är kända för polisen.
Men du har väl envist hävdat att polisen helt fokuserat på CS och struntat i allt annat? Hur ska du ha det?
2008-05-10, 22:41
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Han har inga tvivel – han är övertygad om att det är den tyska kvinnan som är skyldig till dubbelmordet i Arboga.

Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Spaningsledningen har dock inte låst fast sig vid tyskan. En "skuggrupp" jobbar parallellt med att undersöka andra kända våldsmän.

Citat:
Oj, här borde han lyssna på FBs Arbogagrupp som är mer övertygade om hennes skuld.

Kan man bli mer övertygad än övertygad?
2008-05-11, 01:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Ngn i Arboga som besökt minnesgudstjänsten idag?
Berätta gärna lite om hur det var!

Jag läste (däremot) i norsk media att mamman och anhöriga varit på minnesgudstjänsten idag också. Barnen hade begravts arrangerade så att de höll händer med varandra. Brukar man dela kista?
2008-05-11, 01:42
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Jag läste (däremot) i norsk media att mamman och anhöriga varit på minnesgudstjänsten idag också. Barnen hade begravts arrangerade så att de höll händer med varandra. Brukar man dela kista?

Det är väl en vacker tanke att småbarnen hade varandra in i det sista!
De är syskon och småbarn. Inget konstigt!
2008-05-11, 01:47
Medlem
Citat:

Stod även i svenskmedia om syskonkistan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2440289.ab

Tror inte det är vanligt med delade kistor, men det är nog inte helt ovanligt. Sen är frågan var i "vanlighetsskalan" det är att t ex 2 syskon dör samtidigt eller förälder och barn dör. Ja visst det sker väl, men så ofta är det inte. Och säkert begravs majoriteten av dessa också i separata kistor, men jag tror inte en begravningsentreprenör blir förvånad av frågan om delad kista...
2008-05-11, 01:57
Bannlyst
Inte unikt

Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Stod även i svenskmedia om syskonkistan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2440289.ab

Tror inte det är vanligt med delade kistor, men det är nog inte helt ovanligt. Sen är frågan var i "vanlighetsskalan" det är att t ex 2 syskon dör samtidigt eller förälder och barn dör. Ja visst det sker väl, men så ofta är det inte. Och säkert begravs majoriteten av dessa också i separata kistor, men jag tror inte en begravningsentreprenör blir förvånad av frågan om delad kista...

Jag har jobbat i begravningsbranschen i min ungdom och tragiskt nog är syskonkista inte unikt.
Vid några tillfällen ( mestadels bilolyckor ) dör syskon. Jag tror att 50 procent av fallen har syskonkistor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in