2008-04-03, 00:22
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Ja, då har man läst allt man missat under arbetstid i dag. Det har kanske inte tillförts så mycket.

Är Skavstahammaren mordvapnet och kan knytas till Cs är det förstås alldeles klart.

Jag är personligen övertygad om att Cs nästan säkert är gm. Ensam.

Däremot är jag aningen bekymrad över polisen. Jag har sett det här en massa gånger. Yppandeförbud på försvaret. Ständiga läckor av det som talar för polisen teori. När man väl kommer till rättegång är det sällan så enkelt.

Efterlysningen av den "äldre mannen" är märklig. Bortsett från det många kommenterat att de inte borde kunna veta det. (Kanske vägrar han höra av sig för att han är 33 och ogillar att kallas gammal?) Men varför efterlysa bara honom? Varför inte hans kvinnliga släkting som är det riktiga vittnet?

Om hammaren är beslagtagen som det är tyder det ju bara på att CS efter morden inte alls är den förslagna brottsling vi tänkt oss, den som gör allt för att dölja spår. Kanske har hon inte varit hemma utan dragit omkring i Stockholm eller på Skavsta, hon har inget bagage - försöker få in hammaren i handbagaget, trots att hon är van flygresenär. Kanske har hon knappt koll på att hon har den med sig.

Säkert hade hon lika gärna kunnat kasta sig framför ett tåg på Stockholms central. Nu hamnar hon i Hanover istället - hos en vän som är tandläkare. Undrar om det är samma sorts vänner som dem från nyårsfesten i Hamburg finns i hennes facebook, någon sorts rödvinsvänster som leker husockupanter med i smutsiga jättelägenheter i nedgångna och grafittimålade hus. Rätt långt från småhusidyll med småbarn i Arboga.

Hon kontaktar själv polisen, blir "släppt" - troligen körd direkt till psyket där hon kunde plockas upp igen. Jag är inte säker på att hon tiger för att hon har bestämt sig för det, kanske är hon snarare i något sorts avskärmat tillstånd. Har hon fått psykofarmaka?

I tidningen HAZ står det att hon får medikamenten = medicin.
(Några inlägg upp)
2008-04-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det kan vara så enkelt att hon är paranoid, känner sig hotad av alla och vill ha ett vapen tillgängligt hela tiden.

Ibland räcker det med ren livserfarenhet för att kunna veta och förstå hur CS som GM kan tänkas handla och känna som.
Det finns många sjuka element där ute, den saken är då glasklar
Och vad som gör att somliga av dem passerar gränsen, att de tar steget från sjuk tanke till sjuk handling, det vet jag inte... dock är de samtliga sjuka/ störda redan, i tanken
2008-04-03, 00:24
Medlem
grisöras avatar
vanliga svensson får också MEDIKAMENTEN, lugnande när de bryter ihop på svenska häkten, vilket är mycket vanligt för en person ovan vid häktesmiljön. Så det ska vi nog inte dra för stora växlar på.
2008-04-03, 00:29
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoniram
Kanske har hon inte varit hemma utan dragit omkring i Stockholm eller på Skavsta, hon har inget bagage - försöker få in hammaren i handbagaget, trots att hon är van flygresenär. Kanske har hon knappt koll på att hon har den med sig.

Detta har jag också undrat över. Grannarna ska ha sagt att det var mörkt i Skarpnäcklägenheten måndagkväll/natt och ingen ska ha sett till henne. Rumskompisen talade ut i media. Huruvida dessa uppgifter verkligen stämmer eller ej vet vi förstås inte.

Men jag funderade som du. Passerar/stannar det aktuella tåget i Nyköping? Någon nämnde att det går buss från Södertälje till Skavsta annars. C kan ha klivit av där och fördrivit tiden utan att i förväg ha tagit reda på när nästa plan gick till Bremen. Hon kan ha hängt på flygplatsen som någon påpekade. Ingen tänkte på att reagera på en ev. Arbogamördare i Nyköping. Än mindre en kvinna, exmaken var ju gripen vid tiden. Facebook-kommentaren kan ha författats från en dator på flygplatsen.

C kan alltså ha planerat allt fram till morden - om hon nu är skyldig, jag väntar på dom - men planeringen upphört efter morden. Därför hade hon också hammaren i handväskan.
2008-04-03, 00:29
Medlem
Freedom Fighters avatar
En person jag lider med för tillfället är CS:s mamma - ligga döende i cancer och ha en dotter som på sannolika skäl klubbat ihjäl två småbarn kan inte vara en särskilt rolig sits att befinna sig i
2008-04-03, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det finns en funktion i bloggen (kom ihåg mig) som gör att man slipper fylla i uppgifterna varje gång man ska kommentera. Har frk Agnata tänkt på det?

Ni försöker misstänkliggöra T på varje vis ni kan tänka er. I många av fallen sätter inte ens fantasin gränser!

Ni (inte alla av er dock) hittar på, ljuger medvetet och läser saker och ting rent åt helvete för att det ska passa in i er snedvridna syn på hela händelsen.

Vissa av er kan åtminstone debattera som folk. Du är inte en av dom, Agatha.

För övrigt så är jag helt övertygad om att CS kommer att dömas som ensam gärningsman för morden. Utan medhjälpare.

Jag är säker på att polisen vet att hammaren som CS lämnade ifrån sig på Skavsta är mordvapnet. Bara det borde få er att inse fakta. CS did it...
Jag inväntar pararella bevis både från tysk och svensk polis innan jag hamrar i spiken. Just nu tycker inte jag att svensk polis skött sig exemplariskt i detta ärende. Inga hållbara bevis finns, inget mordvapen, vittnen sönderbrända.
Låt nu inte barnens liv + E gått till spillo på ett ouppklarat brott på grund av polisens fadäser.
2008-04-03, 00:33
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egot
det här kommer cs försvarsadvokat ta

Hur tänker du då?

Jag kan bara få det till att du seriöst menar att CS försvarsadvokat på något sätt skulle kunna hjälpa CS och stjälpa T genom att bevisa att T var stalkad av CS och att han insåg det, men nu förnekar han det.

Ser framför mig hur CS advokat skriker åt T: "Nej! Hon var inte bara ett jäkla plåster, hon var en STALKER!!! Försök fatta!!!

På vilket sätt skulle det hjälpa CS?

På vilket sätt skulle T:s eventuella dumhet/aningslöshet/låga moral vara straffbart?
2008-04-03, 00:41
Medlem
egots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Hur tänker du då?

Jag kan bara få det till att du seriöst menar att CS försvarsadvokat på något sätt skulle kunna hjälpa CS och stjälpa T genom att bevisa att T var stalkad av CS och att han insåg det, men nu förnekar han det.

Ser framför mig hur CS advokat skriker åt T: "Nej! Hon var inte bara ett jäkla plåster, hon var en STALKER!!! Försök fatta!!!

På vilket sätt skulle det hjälpa CS?

På vilket sätt skulle T:s eventuella dumhet/aningslöshet/låga moral vara straffbart?

han kommer bara ifrågasätta t's vittnesmål i övrigt (mytomani).

men t var ju inte där när det hände. så ingen fara.

dna, mordvapen och e avgör detta.
2008-04-03, 00:42
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Jag inväntar pararella bevis både från tysk och svensk polis innan jag hamrar i spiken. Just nu tycker inte jag att svensk polis skött sig exemplariskt i detta ärende. Inga hållbara bevis finns, inget mordvapen, vittnen sönderbrända.
Låt nu inte barnens liv + E gått till spillo på ett ouppklarat brott på grund av polisens fadäser.
Skitsnack!
Dom hållbara bevisen har varken du eller jag en aning om, eller hur? Ändå uttalar du tvärsäkert att det inte finns några!
Inget mordvapen? Hur tänker du då?
Sönderbrända vittnen? Hur har polisen misskött vittnen?

Du utrycker dig som en riktig skitstövel. Barnens liv har gått till spillo oavsett var detta slutar rent rättsligt. Förklara gärna hur du tänker när du skriver som du gör angående detta. Du skriver det som om det vore bättre att barnens liv gick till spillo pga ett uppklarat brott.

Ett råd: Tänk först - Skriv sen!
2008-04-03, 00:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nej imorgon torsdag ska ett första förhör med E hållas enligt HAZ.
Va'rom vet mycket, dom där tyskarna.
2008-04-03, 00:51
Medlem
zumazs avatar
Diskussionen om att indicier inte är tillräckligt är i min mening ganska märklig, då egentligen allt det vi kallar "bevis" i själva verket är indicier, fast med olika styrka. Det finns inget i världen som heter 100% säkert. Inte ens vår egen existens. För allt vi vet kanske världen bara är ett stort matrixprogram.

För att vår vardag inte ska bli totalt okontrollerbar så har vi fötts med hjärnor (nåja åtminstone de flesta av oss) som klarar av att sålla bort onödig information och osannolika scenarion så informationsflödet blir hanterbart. Hinner jag inte svara i luren när det ringer där hemma så vore det ju ganska tidsödande att gå igenom alla människor som överhuvudtaget skulle kunna ha ringt.Istället funderar jag på om jag väntade på något speciellt samtal, om jag bestämt något med någon, vilka som brukar ringa mig så här dags osv osv. Jag gör alltså en snabb sannolikhetskalkyl utan att veta om det. För er som inte tycks ha en förmåga till att särskilja vad som är sannolikt och osannolikt tänkte jag hjälpa er lite på traven med ett åskådliggörande. Försök gärna att själva räkna på vad ni tror sannolikheten är att en mordofferfamilj har någon i sin bekantskapskrets som:

1. Inte har något som helst alibi för mordet
2. Har visat tecken på allvarlig psykisk störning (samtidigt som morden var av så makabert slag och involverade barn såsom endast mord utförda av någon som är psykiskt sjuk)
3. Är så olyckligt förälskad och svartsjuk så den släpper sociala spärrar såsom att ljuga ihop historer om bortadopterade barn osv
4. Erkänner sig ha befunnit sig/har fotats på videofilm i den lilla håla där mordet begicks - trots att det varken finns något att göra eller har någon annan anknytning än den morddrabbade familjen
5. Visar sig gå runt med ett vapen som är exakt överrensstämmande med de som åsamkade skadorna på mordoffren

Så här räknar jag på det. Om man räknar med att de flesta människor har sisådär 400 människor i sin bekantskapskrets. 90% av dessa borde ha ett vattentätt alibi. (400x0,1=40) Incidensen allvarligt psykiskt sjuka är högt räknat 5% (40x0,05=2). Andelen sjukligt svartsjuka är kanske en på hundra (2x0,01=0,02). Oddset att någon av en ren slump åker till den lilla staden mordet skedde på samma dag som mordet skedde är väl (om man räknar att gemene man är bortrest kanske ett 20-tal dagar per år varav kanske en på max1000 dagar är i Arboga (så 20/365/1000= ca 1/20 000, 0,02/20000= 0,000001). Andelen människor som under en vecka försöker flyga med en hammare är kanske 1/10000 (0,000001x0,0001=0,000000001). Att hammaren dessutom är av ett sådant slag så att den överenstämmer med mordvapnet är väl kanske en på 10 vilket ger ett slutligt odds på 1 på miljarden att mordofferfamiljen har en CS i sin bekantkapskrets av en slump, samtidigt som någon annan har huggit ihjäl deras barn med en hammare. Alla ni som avfärdar CS som Gm får gärna beskriva hur ni beräknar sannolikheten för att punkterna ovan uppkommit av slump. Börja inte ifrågasätta punkterna i sig för isf kan vi lika gärna börja ifrågasätta att det skett ett mord överhuvudtaget.

PS. Förhoppningsvis kommer vi inom ett par dar dessutom att ha ett DNA-prov som binder cs till platsen. Då snackar vi en på några hundra miljoner att DNA:t på platsen matchar CS av en slump. Lägg det till vår lilla beräkning ovan så blir det max 1/1000000000000000000 att vi inte hittat rätt person =P
Senast redigerad av zumaz 2008-04-03 kl. 00:58.
2008-04-03, 00:53
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Detta har jag också undrat över. Grannarna ska ha sagt att det var mörkt i Skarpnäcklägenheten måndagkväll/natt och ingen ska ha sett till henne. Rumskompisen talade ut i media. Huruvida dessa uppgifter verkligen stämmer eller ej vet vi förstås inte.

Men jag funderade som du. Passerar/stannar det aktuella tåget i Nyköping? Någon nämnde att det går buss från Södertälje till Skavsta annars. C kan ha klivit av där och fördrivit tiden utan att i förväg ha tagit reda på när nästa plan gick till Bremen. Hon kan ha hängt på flygplatsen som någon påpekade. Ingen tänkte på att reagera på en ev. Arbogamördare i Nyköping. Än mindre en kvinna, exmaken var ju gripen vid tiden. Facebook-kommentaren kan ha författats från en dator på flygplatsen.

C kan alltså ha planerat allt fram till morden - om hon nu är skyldig, jag väntar på dom - men planeringen upphört efter morden. Därför hade hon också hammaren i handväskan.
Man kan byta i Eskilstuna om tåget gick södra vägen.
Sen tåg till Nyköping.
Man kan åka norra vägen från Sthlm C med tåg, ta flygbuss, pendeltåg till Södertälje. Om man har lust kan man åka detta pendeltåg fram och tillbaka om man inte har lust att gå hem. Sen åka nattbuss ett varv. För något år sedan stod det i tidningen att Soc gav hemlösa månadskort så de kunde åka nattkollektivtrafik för att hålla sig varma. Och sen från Södertälje flygbuss till Skavsta. Har hon inte massa packning att släpa på är allt möjligt.
Hon kan ju även vara hemma i Skarpnäck. Trött efter dagens hårda arbete somnar hon och då är lampan släckt. Smyga in om hyresvänninan var hemma?
Men var hon hemma? Det har bara stått att hyresvärdinnan sa att hon skulle resa på måndagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in