Som jag skrev: Allt som talar för och emot CS måste delges henne och advokaten, när åklagaren anser att förundersökningen är avslutad.
Som du skriver är det vanligt att advokaten då begär extra undersökningar. Detta är Silberskys starkaste sida.
Många tror att FU-sekretessen är för att uppgifter inte ska komma ut i pressen. Det viktigaste är att uppgifterna inte kommer till den skyldiges kännedom, för förundersökningens del är det ointressant vad allmänheten vet, så länge den skyldige saknar kännedom.
Åklagaren bestämmer enväldigt vad han ska lämna ut till försvaret.
Din fetmarkering kan tydligen inte poängteras nog i denna tråd.
Förundersökningsprotokollet är långtifrån klart än och det är som jag skrev igår och tidigare, sekretessbelagt. Ett bra tag till i detta fall. Åklagaren väljer vad h*n vill delge i förväg och det sker oftast under förhör/häktningsförhandlingar då advokaten närvarar.
Genom att uppgifter når media kan de också nå den misstänkte. Även om denne sitter med fullständiga restriktioner kan t ex advokaten berätta vad som har framkommit i media. Advokat hjälpte Hagamannen att sälja av sina tillgångar/hus så att inte hans offer skulle kunna få skadestånd osv. Det finns många tvivelaktiga advokater (både moraliskt och ibland även juridiskt).
"S. is to have had a short relationship with the 28-jaehrigen friend of the 23-Jaehrigen in the year 2006 and possibly to have committed the act from jealousy."
Hehe jo det är väl inte ett alltför dåligt antagande :-)
On a press conference in Vaesteras northwest from Stockholm the director/conductor of the determination commission, Bo Forsman, said on Wednesday, he wants the proof situation however "to in detail commentate". The 31 years old woman in the Tuesday evening to Stockholm one had delivered. It is to have killed two infants approximately six weeks ago in Arboga and hurt their nut/mother lethal. Within the next four days Christine S. in Vaesteras is demonstrated again a determination judge, who must decide on its whereabouts in the remand. The Ermittler in Sweden assumes the 31-Jaehrige remains in detention. The loading indications would weigh heavily, said state State of Frieda Gummerson on the press conference. It again praised "good co-operation with the German police" and pointed the criticism arisen in Swedish media, the distribution of the suspects from Germany to for a long time lasted, back. "needs evenly time" such a thing, said it. The Swedish Ermittler stressed, it is important and good that Christine S. was in Sweden. For the first time one has now the possibility of talking with suspecting. "that means much for us and the continuation of our determinations", said determination boss Forsman. On this Wednesday the police did not want to ask the 31-Jaehrige however yet. Probably on Thursday the first verhoer with the woman is planned, added it. The accused one of is to be confronted also with the past determination results, said police speaker Boerje flowing mountain. First however their Swedish lawyer must have the opportunity to talk with Christine S.. The suspect had been handed over to the Swedish authorities on Tuesday evening against 19.30 o'clock to Hamburg airport, because against her for weeks a European warrant of arrest was present. Before the student had been brought by officials of the state criminal police agency Lower Saxony and Swedish Kriminalpolizisten from Hanover to Hamburg. Only in the past week the higher regional court (OLG) had explained the distribution to Celle to Sweden for permissible. Her Hannoveraner attorney Tanja board cutter had failed with several detention complaints before the OLG. A constitutional complaint before the Federal Constitutional Court in Karlsruhe had been rejected likewise on Tuesday. Board cutter is convinced of the fact that the proofs did not justify a detention and no distribution. It wants to submit now with new reason again constitutional complaint. Christine S. is to have killed the one year's Saga with a hammer on 17 March in Arboga the three-year max and and to have heavily hurt their 23-jaehrige nut/mother. On 20 March it had obviously placed itself in Hanover on urge of its nut/mother of the police. She is silent so far to the reproaches. S. is to have had a short relationship with the 28-jaehrigen friend of the 23-Jaehrigen in the year 2006 and possibly to have committed the act from jealousy
Älskar den där raden "För mig handlar det om att vara rädd om varandra. Att inte kränka andra. Att repsektera andras människors liv och smärta.".
Jag ser att du inte har slutat upp med att kränka T.
Och du fortsätter förvanska sanningen t ex med att påstå att "Han börjar håna hennes självmordsförsök".
Det är ju inte precis så att han hänger ut henne med namn och allt.
Han skrev: "Hon hade druckit 500ml av ett JhonBlund medel starkare än valium för att sova bort resten av sitt liv.
och största anledningen var p.g.a. att den lilla resenären tyckte att Tyskland låg för långt bort."
Hela det blogginlägget är fyllt av självironi där han bl a kallar sig själv för "lilla resenären", "hobbypsykolog", "räddare i nöden" och "allmänt förvirrad trubadur".
Det var en gång en resenär som fick för sig att åka till grekland.
Det var varmt och skönt och varför inte ta ett flyg någonstans tänkte resenären och det gjorde han.
Medelhavets stränder och vindlande sommarvindar blåste amorpilar genom luften
och fastnade även på en Tyska som verkade väldans trevlig.
Denna tyska tog sig till norden några gånger för att besöka sin nyvunna vän
och allt var frid och fröjd...
Den lilla resenären tyckte väl att Tyskland låg lite väl långt borta från norden
och amors pilar föll mot backen. Och nya rosa moln hägrade sig runt den lilla resenärens huvud.
Han fann då en Västeråsare som var betydligt mer nära till hands och även mer hans smak och stil.
Men även denna komplicerade relations kollision blev en explosion
och den lilla resenären insåg att det var dags att bryta.
Under det brottet så hände det sig så att den lilla resenärens Tyska vän
än en gång skulle komma till norden för att göra en sightseeing
och hon undrade om hon fick göra ett besök hos resenären.
Tveksam men obeslutsam som han var så gick han tillslut med på hennes övertalning
och hon kom över och hälsade på ett par korta timmar.
Samma kväll försökte resenären ge relationen med Västeråsaren en ny acceleration
vilket slutade i en komplikation som efter någon dag slutade i total separation...
( det var föressten samma dag som en av den lilla resenärens vänner blev brutalt oprovocerat misshandlad inför ögonen på två andra av resenärens vänner )
Och så...dagen efter detta så får resenären ett samtal från Tyskan,
som vid detta laget skulle ha rest tillbaka till sitt land och allt skulle vara frid och fröjd...
Men resenären hade inte riktigt sådan tur...
Tyskan ringde från Mariefred där hon stod med sin hyrbil framför gripsholms slott
( en underbar utsikt )
Hon hade blivit bestulen på pengar och mobil men lånade en telefon att ringa med
dessutom hade hon kört slut på all bensin i bilen..
Den lilla resenären försökte naturligtvis hjälpa så gott han kunde, han var ju även en samarit i hjärtat! Han åkte ned till Mariefred för att tanka upp hennes bil och låna ut pengar till henne
så att hon kom hem.
Då visar det sig att hon inte är kapabel till att köra bil.
Hon ville inte säga varför...
Den lilla resenärer antar helt sonika att hon var ute och festade på gårdagen och var alderles för bakis och ordnade så att hon kom hem till honom och fick tillgång till Internet för att föra över pengar...
När hon hade sovit i ett dygn hos den lilla resenären så berättade hon varför hon inte kunde köra bil...
Hon hade druckit 500ml av ett JhonBlund medel starkare än valium
för att sova bort resten av sitt liv.
och största anledningen var p.g.a. att den lilla resenären tyckte att Tyskland låg för långt bort.
Den lilla resenären var alderles till sig av förundran och ilska och förvirring.
Nästa sak Tyskan säger är att hon vägrar lämna den lilla resenärens lägenhet.
Mitt i allt ringer telefonen...
Det är resenärens före föredetta flickvän som han inte har hört av på ett halv år som nu helt plötsligt har fått för sig att vara hur vänlig som helst...
Nåja...den lilla resenären fortsätter att ”behandla” sin occupant och försöka få henne att inse hur allt ligger till i den verkliga världen. Något som Tyskan helt klart inte ville känna till alls.
Telefon igen...
Förutom hobbypsykolog, räddare i nöden och allmänt förvirrad trubadur och underhållare
så har även den lilla resenären ett jobb...
det var de som ringde just vid detta tillfälle...
Några personer hade levit rövare vid lokaler som den lilla resenären var ansvarig för och han var genast tvungen att komma dit och reda upp saker och ting.
Ärendet fick vänta...
den lilla resenären reste inom sig ett tag...
långt inom sig tills han hittade vad han sökte...reservbatterier...
Han såg till att hennes väska var packad, alla hennes saker var med, fixade så att hon fick ut pengar, skjutsade henne tillbaka till mariefred, ordnade så någon körde upp hennes bil till Arlanda, ordnade så att någon annan bokade ett plan åt henne tillbaka till Tyskland satte henne i sin bil och släppte av henne på Arlanda.
Hon gick inte på planet...
Kl.22.30 ca. Ringde en vän till henne från Tyskland och berättade att hon inte var med planet
och att hon var efterlyst hos polisen.
Två dagar senare får den lilla resenären veta att hon har kommit till Tyskland med ett annat plan.
Hur...det bryr han sig inte om...när...det bryr han sig inte om...var personen är...bryr han sig inte om...
Den lilla resenären somnar lugnt i hans stora säng och försöker att inte drömma alls...
Det var en gång en liten resenär...som nu planerar en ny resa till Grekland... "
Inlägget är gjort den 10:e april 2007. D v s ganska precis 11 månader innan mordet.
Det var några månader senare som hon flyttade hit från Tyskland.
Om CS är gm och det här blogginlägget ska räknas in som en bidragande orsak till morden, då måste hon ligga bra till för guldmedalj i VM i långsinthet.
Det är ju en ganska omskakande händelse att en person som man haft en kort relation med och som man trodde var över för längesen, och där man trodde att personen i fråga befann sig i ett helt annat land, plötsligt ringer och säger att hon befinner sig i närheten och just har begått ett självmordsförsök.
Sannerligen inte lätt att tackla. Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?, skaffade flygbiljett hem och engagerade hennes hemresa med hjälp av vänner. Alltmedan han väl haft helt andra planer för de dagarna.
Sen skriver han av sig på en blogg, utan att lämna ut henne mer än att bara hennes vänner, som ju redan visste vad som hänt, kunde identifiera henne.
Att han använder ord om sig själv som "den lille resenären" är väl för att berätta om en helt vanlig person som åkter på semester till Kreta, och hamnar i ett helt oväntat händelseförlopp (jag menar inte morden, utan att C plötsligt dyker upp i en bil vid Gripsholms slott efter ett självmordsförsök). Det är en slags sagostil.
Det är ju en ganska omskakande händelse att en person som man haft en kort relation med och som man trodde var över för längesen, och där man trodde att personen i fråga befann sig i ett helt annat land, plötsligt ringer och säger att hon befinner sig i närheten och just har begått ett självmordsförsök.
Sannerligen inte lätt att tackla. Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?, skaffade flygbiljett hem och engagerade hennes hemresa med hjälp av vänner. Alltmedan han väl haft helt andra planer för de dagarna.
Sen skriver han av sig på en blogg, utan att lämna ut henne mer än att bara hennes vänner, som ju redan visste vad som hänt, kunde identifiera henne.
Att han använder ord om sig själv som "den lille resenären" är väl för att berätta om en helt vanlig person som åkter på semester till Kreta, och hamnar i ett helt oväntat händelseförlopp (jag menar inte morden, utan att C plötsligt dyker upp i en bil vid Gripsholms slott efter ett självmordsförsök). Det är en slags sagostil.
Man kan ju fråga sig, vad en del här tycker att han skulle göra? Han gjorde allt, för att ställa upp för henne, hjälpte henne med husrum, mat, pengar osv. Inte ett dugg av det hade han behövt göra egentligen. Måste säga, att CS var en ovanligt efterhängsen sak. Hon är 31 inte 13!
Jag får intrycket av att du gillar att leta fel i det jag och andra skriver och skriver egentligen inte så mycket mer i
tråden än ifrågasättanden av det ena eller det andra.
Om du inte tror mig kan du läsa bakåt bland dina egna inlägg.
Men för att svara på din fråga:
Jag har tidigare uttryckt en oro över att CS förr eller senare kommer att skada sig själv, kanske t o m begå självmord,
under den förutsatsen att hon kommer till full insikt över vad hon har gjort.
Detta baserar jag på följande två fakta:
Hon har redan tidigare försökt ta livet av sig.
Svenska häkten har problem med att fångar tar livet av sig, det vet vi från färska larmrapporter.
---------
Och om hon nu är gärningsman, sitter häktad och bevisen är överväldigande, då finns chansen att hon sakta, men säkert,
kommer till insikt över vad hon faktiskt har gjort. Att hon verkligen har kämpat för att vinna tillbaka T och att hon
bokstavligen har gått över lik och ovanpå det har hon misslyckats totalt med vad hon har förutsatt sig att åstadkomma.
Hon borde också vid detta laget inse att hon har mördat två små barn helt förgäves.
Klarar en människa att bära ett sådan börda inom sig?
Jag ser en stor risk i att hon tar livet av sig, eller att hon glider ner i en djup och långvarig depression.
Därav mina funderingar.
Finns det en tråd om debatteknik så kan vi diskutera våra olika stilar i den.
Är nöjd att du svarade. Ditt svar förklarar helt ditt uttalande. Döda kan inte bli åtalade och fällda. Instämmer i att självmordsrisken är stor, men jag tror inte man behöver vilkora den med att hon är skyldig. Att bli anklagad och häktad för ett så fruktansvärt brott ökar nog självmordsrisken för vem som helst. Skyldig eller oskyldig.
Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
Har han bekräftat det? Vill minnas att han däremot starkt dementerade detta när det kom upp här i tråden sist.
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
Jag har aldrig sett att detta skulle ha skett samtidigt. Snarare verkar det som om det avbrutna samlaget skedde vid det sista gemensamt planerade besöket där T gjorde slut.