2008-05-01, 09:54
  #5989
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Som jag skrev: Allt som talar för och emot CS måste delges henne och advokaten, när åklagaren anser att förundersökningen är avslutad.
Som du skriver är det vanligt att advokaten då begär extra undersökningar. Detta är Silberskys starkaste sida.

Många tror att FU-sekretessen är för att uppgifter inte ska komma ut i pressen. Det viktigaste är att uppgifterna inte kommer till den skyldiges kännedom, för förundersökningens del är det ointressant vad allmänheten vet, så länge den skyldige saknar kännedom.

Åklagaren bestämmer enväldigt vad han ska lämna ut till försvaret.

Din fetmarkering kan tydligen inte poängteras nog i denna tråd.
Förundersökningsprotokollet är långtifrån klart än och det är som jag skrev igår och tidigare, sekretessbelagt. Ett bra tag till i detta fall. Åklagaren väljer vad h*n vill delge i förväg och det sker oftast under förhör/häktningsförhandlingar då advokaten närvarar.

Genom att uppgifter når media kan de också nå den misstänkte. Även om denne sitter med fullständiga restriktioner kan t ex advokaten berätta vad som har framkommit i media. Advokat hjälpte Hagamannen att sälja av sina tillgångar/hus så att inte hans offer skulle kunna få skadestånd osv. Det finns många tvivelaktiga advokater (både moraliskt och ibland även juridiskt).
2008-05-01, 10:04
  #5990
Medlem
Tuesdays avatar
Schwedische Ermittler: Genug Beweise gegen Christine S.
http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,583931
2008-05-01, 10:23
  #5991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Schwedische Ermittler: Genug Beweise gegen Christine S.
http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,583931
"S. is to have had a short relationship with the 28-jaehrigen friend of the 23-Jaehrigen in the year 2006 and possibly to have committed the act from jealousy."
Hehe jo det är väl inte ett alltför dåligt antagande :-)
2008-05-01, 10:31
  #5992
Medlem
miapetters avatar
Dagens Haz, engelsk översättning:


2008-05-01, 12:17
  #5993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Älskar den där raden "För mig handlar det om att vara rädd om varandra. Att inte kränka andra. Att repsektera andras människors liv och smärta.".

Jag ser att du inte har slutat upp med att kränka T.

Och du fortsätter förvanska sanningen t ex med att påstå att "Han börjar håna hennes självmordsförsök".

Det är ju inte precis så att han hänger ut henne med namn och allt.

Han skrev: "Hon hade druckit 500ml av ett JhonBlund medel starkare än valium för att sova bort resten av sitt liv.
och största anledningen var p.g.a. att den lilla resenären tyckte att Tyskland låg för långt bort."

Hela det blogginlägget är fyllt av självironi där han bl a kallar sig själv för "lilla resenären", "hobbypsykolog", "räddare i nöden" och "allmänt förvirrad trubadur".


Inlägget är gjort den 10:e april 2007. D v s ganska precis 11 månader innan mordet.

Det var några månader senare som hon flyttade hit från Tyskland.

Om CS är gm och det här blogginlägget ska räknas in som en bidragande orsak till morden, då måste hon ligga bra till för guldmedalj i VM i långsinthet.

Det är ju en ganska omskakande händelse att en person som man haft en kort relation med och som man trodde var över för längesen, och där man trodde att personen i fråga befann sig i ett helt annat land, plötsligt ringer och säger att hon befinner sig i närheten och just har begått ett självmordsförsök.

Sannerligen inte lätt att tackla. Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?, skaffade flygbiljett hem och engagerade hennes hemresa med hjälp av vänner. Alltmedan han väl haft helt andra planer för de dagarna.

Sen skriver han av sig på en blogg, utan att lämna ut henne mer än att bara hennes vänner, som ju redan visste vad som hänt, kunde identifiera henne.

Att han använder ord om sig själv som "den lille resenären" är väl för att berätta om en helt vanlig person som åkter på semester till Kreta, och hamnar i ett helt oväntat händelseförlopp (jag menar inte morden, utan att C plötsligt dyker upp i en bil vid Gripsholms slott efter ett självmordsförsök). Det är en slags sagostil.
2008-05-01, 12:26
  #5994
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det är ju en ganska omskakande händelse att en person som man haft en kort relation med och som man trodde var över för längesen, och där man trodde att personen i fråga befann sig i ett helt annat land, plötsligt ringer och säger att hon befinner sig i närheten och just har begått ett självmordsförsök.

Sannerligen inte lätt att tackla. Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?, skaffade flygbiljett hem och engagerade hennes hemresa med hjälp av vänner. Alltmedan han väl haft helt andra planer för de dagarna.

Sen skriver han av sig på en blogg, utan att lämna ut henne mer än att bara hennes vänner, som ju redan visste vad som hänt, kunde identifiera henne.

Att han använder ord om sig själv som "den lille resenären" är väl för att berätta om en helt vanlig person som åkter på semester till Kreta, och hamnar i ett helt oväntat händelseförlopp (jag menar inte morden, utan att C plötsligt dyker upp i en bil vid Gripsholms slott efter ett självmordsförsök). Det är en slags sagostil.

Man kan ju fråga sig, vad en del här tycker att han skulle göra? Han gjorde allt, för att ställa upp för henne, hjälpte henne med husrum, mat, pengar osv. Inte ett dugg av det hade han behövt göra egentligen. Måste säga, att CS var en ovanligt efterhängsen sak. Hon är 31 inte 13!
2008-05-01, 12:29
  #5995
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag får intrycket av att du gillar att leta fel i det jag och andra skriver och skriver egentligen inte så mycket mer i
tråden än ifrågasättanden av det ena eller det andra.

Om du inte tror mig kan du läsa bakåt bland dina egna inlägg.


Men för att svara på din fråga:

Jag har tidigare uttryckt en oro över att CS förr eller senare kommer att skada sig själv, kanske t o m begå självmord,
under den förutsatsen att hon kommer till full insikt över vad hon har gjort.

Detta baserar jag på följande två fakta:

Hon har redan tidigare försökt ta livet av sig.

Svenska häkten har problem med att fångar tar livet av sig, det vet vi från färska larmrapporter.

---------

Och om hon nu är gärningsman, sitter häktad och bevisen är överväldigande, då finns chansen att hon sakta, men säkert,
kommer till insikt över vad hon faktiskt har gjort. Att hon verkligen har kämpat för att vinna tillbaka T och att hon
bokstavligen har gått över lik och ovanpå det har hon misslyckats totalt med vad hon har förutsatt sig att åstadkomma.

Hon borde också vid detta laget inse att hon har mördat två små barn helt förgäves.

Klarar en människa att bära ett sådan börda inom sig?

Jag ser en stor risk i att hon tar livet av sig, eller att hon glider ner i en djup och långvarig depression.

Därav mina funderingar.

Finns det en tråd om debatteknik så kan vi diskutera våra olika stilar i den.

Är nöjd att du svarade. Ditt svar förklarar helt ditt uttalande. Döda kan inte bli åtalade och fällda. Instämmer i att självmordsrisken är stor, men jag tror inte man behöver vilkora den med att hon är skyldig. Att bli anklagad och häktad för ett så fruktansvärt brott ökar nog självmordsrisken för vem som helst. Skyldig eller oskyldig.
2008-05-01, 13:17
  #5996
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tyckte T uppträdde exemplariskt. Han åkte hastigt och oplanerat dit, fixade med hennes bil, lät henne väl sova över?

Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
2008-05-01, 13:21
  #5997
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.

Har han bekräftat det? Vill minnas att han däremot starkt dementerade detta när det kom upp här i tråden sist.
2008-05-01, 13:24
  #5998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.
Så gick det inte till.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10861389&postcount=3641
2008-05-01, 13:27
  #5999
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starka bevis
Så gick det inte till.
http://www.flashback.org/showpost.php?p=10861389&postcount=3641

När var det barnet kunde ha blivit till då? Den gången har T skrivit öppet om att de körde avbrutet.
2008-05-01, 13:28
  #6000
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Om CS nu var så deprimerad och nyss hade försökt ta sitt liv kan man fråga sig hur examplariskt beteende det var att, som han senare också öppet bekräftade, ha oavbrutet samlag med henne just den kvällen.

Jag har aldrig sett att detta skulle ha skett samtidigt. Snarare verkar det som om det avbrutna samlaget skedde vid det sista gemensamt planerade besöket där T gjorde slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in