2008-05-01, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Brottets natur. Det "personliga" tillvägagångssättet, valet av vapen, ingen tvekan, ingen återhållsamhet, det ursinniga hatet, ingen kommer undan, alla ska dö o s v.

Allt pekar åt ett och samma håll, att det handlar om ett svartsjukebrott.
Men om nu C är oskyldig finns det då en annan tilltänkt gm för dig som kan ha dessa drag av svartsjuka?
2008-05-01, 03:20
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukaArboga
Blogga för att dela med sig av sina liv? Vilken planet lever du på? Vad som har hänt här är att KTT har varit på knulltävling i Kreta. Han har lurat en oskyldig Tyska i säng. En kvalificerad gissning är att ordet kärlek har varit inblandad. När hon sedan gör som han säger och kontaktar honom så fryser han ut henne och visar upp henne för sina vidriga kompisar. Han kan inte göra slut som en normal man. Nej, givetvis inte. Hon vill bara ha ett svar. Stämmer det han lovade på Kreta. Men icke sa Nicke. När hon sedan måste abortera deras kärleksbarn så mår hon så illa att hon försöker att ta livet av sig. Vad gör fanskapet då? Han börjar håna hennes självmordsförsök på sin satans patetiska blogg. Något så fullständigt vidrigt var det länge sedan jag har upplevt.

Vad blir nästa steg? Läkare lägger ut journaler på sin blogg så att man kan sitta och skratta åt cancersjuka? För mig handlar det om att vara rädd om varandra. Att inte kränka andra. Att repsektera andras människors liv och smärta.

Älskar den där raden "För mig handlar det om att vara rädd om varandra. Att inte kränka andra. Att repsektera andras människors liv och smärta.".

Jag ser att du inte har slutat upp med att kränka T.

Och du fortsätter förvanska sanningen t ex med att påstå att "Han börjar håna hennes självmordsförsök".

Det är ju inte precis så att han hänger ut henne med namn och allt.

Han skrev: "Hon hade druckit 500ml av ett JhonBlund medel starkare än valium för att sova bort resten av sitt liv.
och största anledningen var p.g.a. att den lilla resenären tyckte att Tyskland låg för långt bort."

Hela det blogginlägget är fyllt av självironi där han bl a kallar sig själv för "lilla resenären", "hobbypsykolog", "räddare i nöden" och "allmänt förvirrad trubadur".

Inlägget är gjort den 10:e april 2007. D v s ganska precis 11 månader innan mordet.

Det var några månader senare som hon flyttade hit från Tyskland.

Om CS är gm och det här blogginlägget ska räknas in som en bidragande orsak till morden, då måste hon ligga bra till för guldmedalj i VM i långsinthet.
2008-05-01, 03:25
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Men om nu C är oskyldig finns det då en annan tilltänkt gm för dig som kan ha dessa drag av svartsjuka?

Nej, då jag, för min egen del, är mycket säker på att CS är den skyldige. Om hon sedan blir fälld, det är en annan fråga.
2008-05-01, 03:36
Medlem
eloges avatar
Citat:
Jag är inte riktigt säker på att det är ett cirkelresonemang.

Först och främst hävdar jag inte att hon är sjuk, däremot att hennes svartsjuka skulle vara det.

Formeln för mitt resonemang är:

Är CS gm + upptakten/anledningen/motivet till brottet är svartsjuka =

två mord och ett mordförsök, då = svartsjukan sjuklig.

Jag kan ju då också ställa motfrågan:

Om CS är gm och motivet är svartsjuka, är då hennes svartsjuka av "frisk art"?

Som jag skrev så var mitt resonemang inte riktat direkt till dig utan till en allmän tendens i tråden. Att ett påståt sjukdomstillstånd motiverar mordet och och att mordet bekräftar sjukdomstillsåndet. Formlen är jag tveksam till.

Är CS gm + upptakten/anledningen/motivet till brottet är svartsjuka +

Verkar mer logisk och då faller svaret på din fråga ut naturligt.
2008-05-01, 04:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Nej, då jag, för min egen del, är mycket säker på att CS är den skyldige. Om hon sedan blir fälld, det är en annan fråga.

Detta är mycket motsägelsefullt. Hur tänker du nu? Vi är olika här. Om jag vore säker på det ena skulle jag vara säker på det andra.
2008-05-01, 04:09
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Som jag skrev så var mitt resonemang inte riktat direkt till dig utan till en allmän tendens i tråden. Att ett påståt sjukdomstillstånd motiverar mordet och och att mordet bekräftar sjukdomstillsåndet. Formlen är jag tveksam till.

Är CS gm + upptakten/anledningen/motivet till brottet är svartsjuka +

Verkar mer logisk och då faller svaret på din fråga ut naturligt.

Jag tror vi säger samma sak.

D v s
Är CS gm och motivet till brottet är svartsjuka och resultatet av detta är två mord och ett mordförsök, då kan man dra den slutsatsen att svartsjukan är sjuklig
2008-05-01, 04:11
Medlem
Veckans klubbas avatar
"Men även denna komplicerade relations kollision blev en explosion
och den lilla resenären insåg att det var dags att bryta.

Under det brottet så hände det sig så att den lilla resenärens Tyska vän
än en gång skulle komma till norden för att göra en sightseeing
och hon undrade om hon fick göra ett besök hos resenären.
Tveksam men obeslutsam som han var så gick han tillslut med på hennes övertalning
och hon kom över och hälsade på ett par korta timmar.
Samma kväll försökte resenären ge relationen med Västeråsaren en ny acceleration
vilket slutade i en komplikation som efter någon dag slutade i total separation...
( det var föressten samma dag som en av den lilla resenärens vänner blev brutalt oprovocerat misshandlad inför ögonen på två andra av resenärens vänner )"

Undrar vad som hände med den där västeråstjejen? Och vem var det som misshandlade en av T:s vänner?
2008-05-01, 04:37
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Detta är mycket motsägelsefullt. Hur tänker du nu? Vi är olika här. Om jag vore säker på det ena skulle jag vara säker på det andra.

Jag får intrycket av att du gillar att leta fel i det jag och andra skriver och skriver egentligen inte så mycket mer i
tråden än ifrågasättanden av det ena eller det andra.

Om du inte tror mig kan du läsa bakåt bland dina egna inlägg.

Men för att svara på din fråga:

Jag har tidigare uttryckt en oro över att CS förr eller senare kommer att skada sig själv, kanske t o m begå självmord,
under den förutsatsen att hon kommer till full insikt över vad hon har gjort.

Detta baserar jag på följande två fakta:

Hon har redan tidigare försökt ta livet av sig.

Svenska häkten har problem med att fångar tar livet av sig, det vet vi från färska larmrapporter.

---------

Och om hon nu är gärningsman, sitter häktad och bevisen är överväldigande, då finns chansen att hon sakta, men säkert,
kommer till insikt över vad hon faktiskt har gjort. Att hon verkligen har kämpat för att vinna tillbaka T och att hon
bokstavligen har gått över lik och ovanpå det har hon misslyckats totalt med vad hon har förutsatt sig att åstadkomma.

Hon borde också vid detta laget inse att hon har mördat två små barn helt förgäves.

Klarar en människa att bära ett sådan börda inom sig?

Jag ser en stor risk i att hon tar livet av sig, eller att hon glider ner i en djup och långvarig depression.

Därav mina funderingar.
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-01 kl. 04:40.
2008-05-01, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr 2: Observera att åklagaren har informationsskyldighet betr. uppgifter som talar till den misstänktas förmån och att dessa uppgifter måste tas in i förundersökningen och delges CS och hennes försvarare. Vidare kan försvararen igångsätta en egen utredning om han anser detta ligga i sin klients intresse. - Rätten för CS och hennes försvarare att få insyn i utredningen regleras i RB 23:18 (sekretesslagen kan också vara tillämplig).

Betr. förundersökningssekretessen så hindrar den inte att försvararen får kännedom om olika saker - om han bara inte går till pressen och basunerar ut vad han fått veta...

Betr. 3: Om DNA från CS hittas så måste åklagaren för att kunna hemlighålla detta för försvararen anse att det skulle skada utredningen om denne fick kännedom om fynden. Åklagaren kan inte utan saklig motivation (dvs att hans bedömning är att det är till men för utredningen) undanhålla CS/försvararen vad som framkommer under förundersökningen.

Som jag skrev: Allt som talar för och emot CS måste delges henne och advokaten, när åklagaren anser att förundersökningen är avslutad.
Som du skriver är det vanligt att advokaten då begär extra undersökningar. Detta är Silberskys starkaste sida.

Många tror att FU-sekretessen är för att uppgifter inte ska komma ut i pressen. Det viktigaste är att uppgifterna inte kommer till den skyldiges kännedom, för förundersökningens del är det ointressant vad allmänheten vet, så länge den skyldige saknar kännedom.

Åklagaren bestämmer enväldigt vad han ska lämna ut till försvaret.
2008-05-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Det är nog inte så att familjen medvetet fyller i luckorna i viss riktning, men man vill så gärna, hoppas att Christine ska vara gm, så man kan påverka i den riktningen.
De hoppas nog snarare att det inte är hon eftersom då finns det en koppling till T och därmed risk för skuldbeläggande.

Citat:
Dessutom kan T vara gm, och då är det skandal att han fått sitta vid hennes sida och påverka.
Det är ju just det han inte kan vara enligt informationen polisen har. Om han inte kan göra som Hiro i Heroes vill säga. Alltså stoppa tiden och "hoppa i den".
2008-05-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Jag tycker att det är dumt att hon gör det, för det kan stå emot henne senare. Polisen kan ju knappast ha henne som huvudvittne av att hon bara reagerar kroppsligt såsom dörrknackning.
Här är ett utdrag från Experssen /Västerås där E beskriver sin bild av mordkvällen.
Hon minns fortfarande ingenting av mordkvällen, skriver VLT. Men undan för undan har vetskapen om att barnen inte längre lever sjunkit in.
Och samma tidning skriver "Hon minns nästan ingenting av kvällen som totalt förändrade hennes liv". Stod i VLT igår, stod även att hon har en minnesbild sparad men den vill hon inte ge offentlighet åt utan den är polisens. Och nästan ingenting är inte samma sak som ingenting.
2008-05-01, 09:19
Medlem
Citat:
Förmodligen vill de ha ledigt, precis som under påskhelgen. Ack, Västmanlands läns poliskår. Fortsättningsvis bör de hålla sig till att utreda fylleslagsmål i Köping.
För sista gången (vilket har stått åtskilliga gånger i trådarna). Poliserna som utreder det här fallet hade inte ledig under påsken. Det vet du eftersom jag antar att du kan läsa men du kanske tror att om du drar upp en lögn tillräckligt många gånger så blir det sanning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in