2008-04-30, 21:29
  #5917
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Nja, det kan gå hur som helst.
Från SVT
Polisen har tidigare berättat att de har teknisk bevisning i form av dnaspår, övervakningskameror, telefonsamtal och en hammare som tullen hittade i kvinnans väska när hon skulle flyga hem till Tyskland dagen efter morden.

Men kvinnans försvarsadvokat är inte imponerad av bevisläget.

-Min klient hävdar att hon är oskyldig och jag tycker inte att min klient behöver vara orolig över bevisläget, säger tyskans försvarare Per-Ingvar Ekblad.

Fortfarande återstår mycket arbete för statens kriminaltekniska laboratorium, som har ungefär en tredjedel av spåren kvar att analysera - bland annat fragmenten på hammaren som polisen misstänker är mordvapnet.


Exakt detta är han naturligtvis skyldig att säga tills dess hon erkänner.
Om hon inte presenterar ett alibi så kommer inte bevisningen att försvagas av att hon kommit hit. Och man har ju tidigare ansett att det är sannolika skäl.
2008-04-30, 21:34
  #5918
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Försvarsadvokaten vet nog inte vad E har sagt ännu.
Det ska bli intressant att läsa sen vad E sagt.
Men att idagsläge gå ut i media och säga att minnet är svart låter inte så trovärdigt från denna unga dam om det är så att hon minns händelsen.
Då undrar man vad syftet är då E ställer upp på intervjuver innan häkningsförhandlingen.
2008-04-30, 21:39
  #5919
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Det ska bli intressant att läsa sen vad E sagt.
Men att idagsläge gå ut i media och säga att minnet är svart låter inte så trovärdigt från denna unga dam om det är så att hon minns händelsen.
Då undrar man vad syftet är då E ställer upp på intervjuver innan häkningsförhandlingen.

Mitt i allt detta hemska torde det inte gagna henne eller eventuell kommande rättegång att ge intervjuer ännu.
2008-04-30, 21:59
  #5920
Medlem
Veckans klubbas avatar
Först nu, efter att ha sett på rapport, så har jag sett att husdörren vetter rakt ut mot gatan. Dessutom finns det tre fönster som vetter ut mot gatan. Helt ofattbart att inget vittne har sett GM båda anlända och fly därifrån (om det nu var så det gick till). Grannarna hade ju stenkoll på när T kom hem?

En annan sak, lite kuriosa det också:
"Varje gång det knackar på ytterdörren stelnar hon till av rädsla. "Jag vågar inte öppna, det får någon annan göra." (som det stod i VLT?). Funkar inte ringklockan vid dörren?
2008-04-30, 22:00
  #5921
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Mitt i allt detta hemska torde det inte gagna henne eller eventuell kommande rättegång att ge intervjuer ännu.


Spela kanske inte så stor roll om det gagnar henne eller ej då hon inte är misstänkt för brott? Åh, du menar hennes trovärdighet igen? Ja, som sagt, vad skulle hon peka ut FEL gm för, HON om någon vill nog fälla rätt person...
Hon kommer att bli trodd!
2008-04-30, 22:02
  #5922
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. FÖrsta stycket har du helt rätt i.
2. Det är först vid slutdelgivningen som åklagaren har informationsskyldighet. Den äger rum när åklagaren anser att förundersökningen är klar. Då slutdelsges CS och försvararen. Försvaret har då möjlighet att begära kompletteringar.
Tills dess kan de anse att det ska vara på förundersökningssekretess för allt utom det som är absolut nödvändigt för att få CS häktad.
3. Om DNA från CS hittas så kommer åklagaren väcka åtal - men naturligtvis inte förrän förundersökningen är klar, vilket lär dröja till sommaren, oavsett hur mycket av CS DNA som hittas.
Betr 2: Observera att åklagaren har informationsskyldighet betr. uppgifter som talar till den misstänktas förmån och att dessa uppgifter måste tas in i förundersökningen och delges CS och hennes försvarare. Vidare kan försvararen igångsätta en egen utredning om han anser detta ligga i sin klients intresse. - Rätten för CS och hennes försvarare att få insyn i utredningen regleras i RB 23:18 (sekretesslagen kan också vara tillämplig).

Betr. förundersökningssekretessen så hindrar den inte att försvararen får kännedom om olika saker - om han bara inte går till pressen och basunerar ut vad han fått veta...

Betr. 3: Om DNA från CS hittas så måste åklagaren för att kunna hemlighålla detta för försvararen anse att det skulle skada utredningen om denne fick kännedom om fynden. Åklagaren kan inte utan saklig motivation (dvs att hans bedömning är att det är till men för utredningen) undanhålla CS/försvararen vad som framkommer under förundersökningen.
2008-04-30, 22:10
  #5923
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jomen...hade inte både T o Lutten bilder av henne på sina bloggar? Nog har E sett kort på henne?

Lutten har aldrig haft kort på henne på sin blogg, hon har aldrig ens träffat CS... Hon kände inte T då, lärde känna honom genom E.

Och T hade väl ingen bild i sin blogg, bara i bilddagboken men där skulle ju E ha kunnat sett henne på bild om hon har velat.


Ej till MiaPetter:

Jag tror dock med säkerhet att det är en enorm skillnad på kroppslig reaktion när man ser kort på sin sambos ex och när man ser kort på sina barns mördare!
2008-04-30, 22:13
  #5924
Medlem
Veckans klubbas avatar
Annan kuriosa:
"Mamman har fått nedsatt hörsel på höger öra, och ena ögonlocket hänger eftersom ögongloben krossades vid mordförsöket. -Jag har tur som inte blev handikappad, säger hon till Vestmanlands Läns Tidning."
(http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1131830&lid=puff_1131834&l pos=rubrik)

När jag läste om gothparet som blev brutalt misshandlade (tjejen dog) så sa pojkvännen att han önskade att han hade dött istället för flickvännen. Har mamman, som nu uttalat sig i pressen, sagt något sådant? Om jag skulle ha förlorat två personer jag älskar i ett våldsdåd, skulle jag knappast ha uttryckt mig som mamman ("Jag har tur som inte blev handikappad"). Det är ju nästan som att säga "Jag kunde ha dött!" när två närstående dog. Ett fall av egocentrism?
Bli nu inte alltför tjuriga, arbogabor. Jag tycker bara det lät skevt.
2008-04-30, 22:17
  #5925
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Först nu, efter att ha sett på rapport, så har jag sett att husdörren vetter rakt ut mot gatan. Dessutom finns det tre fönster som vetter ut mot gatan. Helt ofattbart att inget vittne har sett GM båda anlända och fly därifrån (om det nu var så det gick till). Grannarna hade ju stenkoll på när T kom hem?
Har inte sett någon uppgift om att T skulle ha klockats av någon granne. - Ett vittne ska ha sett att någon vid tidpunkten för morden lämnade huset. - Vad som menas med "tidpunkten för morden" är dock okänt, men hur som helst kan ju detta vara ett mycket intressant vittnesmål.
2008-04-30, 22:19
  #5926
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Lutten har aldrig haft kort på henne på sin blogg, hon har aldrig ens träffat CS... Hon kände inte T då, lärde känna honom genom E.

Och T hade väl ingen bild i sin blogg, bara i bilddagboken men där skulle ju E ha kunnat sett henne på bild om hon har velat.


Ej till MiaPetter:

Jag tror dock med säkerhet att det är en enorm skillnad på kroppslig reaktion när man ser kort på sin sambos ex och när man ser kort på sina barns mördare!


Bra med folk som har koll! Ja, jag visste väl att det var på någon av deras "ställen" jag sett bild på henne, för jag tänkte då att "Jaha, då visste E i alla fall definitivt om henne" Det var nog någon tjejkompis till T som hade bild på tyskan, där stod nåt om att kompisen tyckte om henne? Fast det var en gammal bild? Alltså inte Lutten!


Veckans klubba:
Jag tyckte oxå det var skevt o jag tror inte E sagt som det stod, inte i det sammanhanget. Barnen var hennes allt!

grisöra: Snyggaste avataren hittills, jag stendiggar oxå henne!
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-04-30 kl. 22:32.
2008-04-30, 22:22
  #5927
Medlem
xply1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Om jag skulle ha förlorat två personer jag älskar i ett våldsdåd, skulle jag knappast ha uttryckt mig som mamman ("Jag har tur som inte blev handikappad"). Det är ju nästan som att säga "Jag kunde ha dött!" när två närstående dog. Ett fall av egocentrism?

Nej, ett fall av journalism. Exempel:
Journalisten: Det var ju tur att du inte blev handikappad.
E: Ja det var det förstås.
2008-04-30, 22:22
  #5928
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Veckans klubba:
Jag tyckte oxå det var skevt o jag tror inte E sagt som det stod, inte i det sammanhanget. Barnen var hennes allt!
Kanhända att det inte var sagt på det sättet. Massmedia verkar ju vrida på det mesta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in