2008-04-30, 19:31
Medlem
Tuesdays avatar
Jaha nu minns E händelsen avslöjar polisen. Rapport.
2008-04-30, 19:44
Medlem
Amyystars avatar
Det jag tycker är intressant inför häktningsförhandlingen på lördag, är OM och VAD nytt som framkommit. Häktningsförhandlingen på lördag är inte en omhäktning, utan en häktningsförhandling. Då CS anlände till Arlanda 21.15 igårkväll, verkställdes den häktningsbegäran som redan ligger. Dvs den att CS varit häktad av svensk domstol i sin utevaro.

Anders Pommer kriminalinspektör/utredare på västmanlanspolisen tyckte jag sa en intressant sak på dagens presskonferens. Att det här är första tillfället de har att verkligen få förhöra CS.

Även Frieda Gummesson var inne på detta under PK, men mer i termer av att CS nu för första gången fysiskt befinner sig inför svenskdomstol. Undrar om det påverkar CS vilja att prata?
2008-04-30, 19:44
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Klippte ut det här inlägget från Engla-tråden då det passar bättre att kommentera det här inne:

Det här var ta mig fan det dummaste jag läst, så jävla lågt Cobber.

Är det din övertygelse att det är/var såhär alltså eller vill du bara provocera och vara lite hård för en stund?

Det var samtidigt väldigt lågt av dig att klippa och klistra mellan trådarn.

Kom ihåg att det ofta krävs två för att såra, en som säger något och en som berättar det vidare.
2008-04-30, 19:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Tack!

Jag tänkte mest att det skulle vara intressant hur advokaten skulle ställa sig till omhäktningen på lördag om han fick allt utredningsmaterial nu. Om han fortfarande skulle kräva att CS ska släppas fri. Men det gör han kanske även om DNA från CS skulle hittas i huset?
Försvararen har rätt att fortlöpande få ta del av förundersökningen om det inte anses vara till men för utredningen. Allt han får veta kan han också vidarebefordra till CS, även om det skulle råda s k yppandeförbud kring en uppgift. Anser t ex polisen/åklagaren att en omständighet, ett vittnesmål m m ännu inte bör komma till CS:s kännedom kommer detta också att undanhållas försvararen och han får full kännedom först när hela förundersökningen är klar.

Allt som åberopas under häktesförhandlingen (inkl. utredningsmaterialet) har således både CS som hennes försvarare rätt att ta del av. Eftersom åklagaren bara kan undanhålla uppgifter som skulle kunna skada den fortsatta utredningen så kan han inte undanhålla CS/försvararen vilka uppgifter som helst.

Om DNA från CS skulle hittas i huset skulle åklagaren väcka åtal.
2008-04-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Det kanske var lite plumpt skrivet. Det jag menar är att det är min övertygelse att vissa offentliga dagböcker har gett bränsle till den svartsjuka som CS lider av.

EDIT: förövrigt så är citatet tagit ur sitt sammanhang.

Ok ja det visste jag sedan tidigare att du ansåg, därför så förvånade det mig när du nu verkade ha tagit det ett steg längre.

På vilket sätt är citatet lösryckt ur sitt sammanhang?

Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Kom ihåg att det ofta krävs två för att såra, en som säger något och en som berättar det vidare.

Haha ja vi säger väl så då...
2008-04-30, 20:34
Medlem
Psykhistoria

Har bommat en hel del i tråden, men vad vet man om cs psykiska störningar?
Har har väl varit inne på klinik typ 3ggr lr nått.
Har de varit av depressionsart eller t.ex. personlighetsklyvning?

Det här fallet har engagerat hela Sverige och må gm sitta bakom lås och bom för resten av livet.
2008-04-30, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Och förhör Fredag

Skönt att det börjar röra på sig i denna utredning. Hoppas de släpper svar på DNA.
Vad säger hennes advokat?
Kommer hon att prata?

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=757862
Märkligt är det när C nu äntligen kommit till sverige på förhör så nyttjar polisen endast en dag samtal med C.
2008-04-30, 20:36
Bannlyst
Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Varför är det lågt att klippa och klistra mellan trådarna?
jag ser ingen rationell orsak att anse olika saker i de olika?
Jag har också fått kritik för detta innan - samtidigt som jag misstänker att Cobber står för sina åsikter.
Jag håller inte alls med i det här fallet, men rakryggad tycker jag han verkar vara.

Den andra meningen förstår jag inte alls. Måste man ha ombud för att såra?
2008-04-30, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Försvararen har rätt att fortlöpande få ta del av förundersökningen om det inte anses vara till men för utredningen. Allt han får veta kan han också vidarebefordra till CS, även om det skulle råda s k yppandeförbud kring en uppgift. Anser t ex polisen/åklagaren att en omständighet, ett vittnesmål m m ännu inte bör komma till CS:s kännedom kommer detta också att undanhållas försvararen och han får full kännedom först när hela förundersökningen är klar.

Allt som åberopas under häktesförhandlingen (inkl. utredningsmaterialet) har således både CS som hennes försvarare rätt att ta del av. Eftersom åklagaren bara kan undanhålla uppgifter som skulle kunna skada den fortsatta utredningen så kan han inte undanhålla CS/försvararen vilka uppgifter som helst.

Om DNA från CS skulle hittas i huset skulle åklagaren väcka åtal.

1. FÖrsta stycket har du helt rätt i.
2. Det är först vid slutdelgivningen som åklagaren har informationsskyldighet. Den äger rum när åklagaren anser att förundersökningen är klar. Då slutdelsges CS och försvararen. Försvaret har då möjlighet att begära kompletteringar.
Tills dess kan de anse att det ska vara på förundersökningssekretess för allt utom det som är absolut nödvändigt för att få CS häktad.
3. Om DNA från CS hittas så kommer åklagaren väcka åtal - men naturligtvis inte förrän förundersökningen är klar, vilket lär dröja till sommaren, oavsett hur mycket av CS DNA som hittas.
2008-04-30, 21:14
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jaha nu minns E händelsen avslöjar polisen. Rapport.

länk

Ja, och det hon minns verkar ju inte fria CS precis. Nya häktningsförhandlingar på lördag.
2008-04-30, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
länk

Ja, och det hon minns verkar ju inte fria CS precis. Nya häktningsförhandlingar på lördag.
Nja, det kan gå hur som helst.
Från SVT
Polisen har tidigare berättat att de har teknisk bevisning i form av dnaspår, övervakningskameror, telefonsamtal och en hammare som tullen hittade i kvinnans väska när hon skulle flyga hem till Tyskland dagen efter morden.

Men kvinnans försvarsadvokat är inte imponerad av bevisläget.

-Min klient hävdar att hon är oskyldig och jag tycker inte att min klient behöver vara orolig över bevisläget, säger tyskans försvarare Per-Ingvar Ekblad.

Fortfarande återstår mycket arbete för statens kriminaltekniska laboratorium, som har ungefär en tredjedel av spåren kvar att analysera - bland annat fragmenten på hammaren som polisen misstänker är mordvapnet.

2008-04-30, 21:27
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Nja, det kan gå hur som helst.
Från SVT
Polisen har tidigare berättat att de har teknisk bevisning i form av dnaspår, övervakningskameror, telefonsamtal och en hammare som tullen hittade i kvinnans väska när hon skulle flyga hem till Tyskland dagen efter morden.

Men kvinnans försvarsadvokat är inte imponerad av bevisläget.

-Min klient hävdar att hon är oskyldig och jag tycker inte att min klient behöver vara orolig över bevisläget, säger tyskans försvarare Per-Ingvar Ekblad.

Fortfarande återstår mycket arbete för statens kriminaltekniska laboratorium, som har ungefär en tredjedel av spåren kvar att analysera - bland annat fragmenten på hammaren som polisen misstänker är mordvapnet.

Försvarsadvokaten vet nog inte vad E har sagt ännu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in