2008-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Den som jag läser och sätter stort tilltro till är den tyske åklagaren
Thomas Klinge
Polisen uppger att misstankarna mot den tyska kvinnan har stärkts de senaste dagarna.

Hon ska för tysk polis ha berättat att hon var i Arboga vid mordtillfället.

Men Thomas Klinge vid åklagarmyndigheten i Hannover känner inte till uppgiften.

– Hon sa ingenting till oss, bara att hon inte hade med brottet att göra, säger Klinge till aftonbladet.se.

Thomas Klinge var samma person som flera dagar sa att han inte visste om att det tagits DNA-prov på Tyskan. Detta efter att svenska polisen gått ut och sagt det... Så visar det sig att man i princip alltid tar DNA-prov i Tyskland. OH så mycket mer trovärdig han är!! NOT!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Hur fan visste T att CS skulle flyga så att han kunde placera hammaren i hennes väska?

För att de var i maskopi med varandra, så klart. Är du dum i huvudet, eller?
Gäller ju att "tänka fritt" här snarare än att tänka alls och övht(ffa skall man ha behov av att stalka folk).
T har så klart lejt CS för morden och CS tiger ju still enbart för att skydda T.
När ingen av dem blir fälld för dådet så kan de båda rymma till ex. Hellas och där sedan leva lyckliga i alla sina dar på försäkringspengarna.
Du har väl läst på i tråden så du vet att förstå detta?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av titteloo
Angående DNA-analyserna!!!!

Första DNA analyserna från brottsplatsen blev klara i fredags.
DNA analysen på CS blev klar igår (eller om det var idag?)

Självklar förklarning till varför DNA inte användes vid häktningsframställan.
Dessa två DNA har ej hunnits matchas mot varandra.

Så det är fullständigt felaktigt att påstå att DNA inte användes i rätten i lördags för att den inte matchade. Eller hur?!
Ja, om det nu inte fanns nån dna att matcha så kan det ju inte skett. Vem/vad påstår annat? Källa till detta?
Edit: Har jag förstått frågan rätt?

Om nu dna ändå varit klart och man kunnat matcha dessa är det väl kanske inte otänkbart att man mörkar resultaten för att ha ett trumfkort till senare. I en häktningsframställan lägger man kanske inte fram mer än absolut nödvändigt.
Senast redigerad av Återfallsgäst 2008-04-02 kl. 22:22.
2008-04-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
/.../

Jag tycker att polisen i det aktuella fallet har presterat så många "sannolikt", "kan" och "kanske" att det finns något som tyder på många brister i polisens arbete. Tysk polis är inte särskilt glada åt svensk polis arbete.

Polisens och rättväsendes ordval skiljer sig från gemene man.
"sannolikt" kan ses som synonymt med "all säkerhet", med viss förbehåll.

När polisen använder ordet "sannolikt" kan man vara till 99% säkerhet på att de har rätt.

Självklart händer det misstag, och därför används just ett ord som sannolikt istället för med fullständig säkerhet tills omständigheterna är helt klarlagda.
2008-04-02, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av titteloo
Polisens och rättväsendes ordval skiljer sig från gemene man.
"sannolikt" kan ses som synonymt med "all säkerhet", med viss förbehåll.

När polisen använder ordet "sannolikt" kan man vara till 99% säkerhet på att de har rätt.

Självklart händer det misstag, och därför används just ett ord som sannolikt istället för med fullständig säkerhet tills omständigheterna är helt klarlagda.
Hur många gånger använde Hans Holmer ordet sannolikt?
Sen vet vi alla hur det gick med detta fall som bara byggdes på indicier och inget mordvapen.
2008-04-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Ja, om det nu inte fanns nån dna att matcha så kan det ju inte skett. Vem/vad påstår annat? Källa till detta?
Edit: Har jag förstått frågan rätt?

Om nu dna ändå varit klart och man kunnat matcha dessa är det väl kanske inte otänkbart att man mörkar resultaten för att ha ett trumfkort till senare. I en häktningsframställan lägger man kanske inte fram mer än absolut nödvändigt.

Tidigare i tråden påstås/antas det att DNA ej har matchat varandra och därför inte användes. Någonstans läste jag att CS analys blev klar i går eller i dag (minns inte om jag läste det idag eller igår) och att de första analyserna från brottsplatsen blev klara i fredags. Så jag la i hop 1+1.

Andra stycket håller jag med fullständigt.
Mitt inlägg var mest till de som inte kan tänka längre än till, tja, näsroten, knappt det.
2008-04-02, 22:31
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Jag vet inte, hur många?

Citat:
Sen vet vi alla hur det gick med detta fall som bara byggdes på indicier och inget mordvapen.
Tur att det finns ett mordvapen i detta ärende då.
2008-04-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oggy66
Någon som vet om man kan köpa biljett av ryanair på plats eller måste man boka via internet i förväg. Om man nu kan göra båda är det då någon skillnad i pris

Ingen aning om man kan köpa biljett på plats - står inget om det på www.skavsta.se eller på RyanAirs hemsida. Men om det gick skulle jag tänka mig att det blir dyrt. RyanAir fungerar överhuvudtaget så att först får billigt - sent blir dyrt.

Näe jag tror denna flygresa hem till Tyskland var planerad. Det anar man ju ifrån rumskompisens kommentarer.
2008-04-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ja, fel begås. I detta fall är mordvapnet sannolikt hittats. Ganska stor skillnad. Doooh...

Säger inte att CS är skyldig, däremot tror jag att hon är det, tills motsatsen är bevisad. Är dock ganska säker på att motsatsen ej kommer att kunna bevisas.
Medlem
egots avatar
ett hammarlikt föremål som kvinnor inte brukar hava i handväskan eftersom det beslagtogs. hittades 2 veckor drygt senare och kunde kopplas till cs.

jaha

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12123974

datumfel som har sagts. 18 april

"Polisen är också angelägen att komma i kontakt med den anonyma, äldre man som ringde Polisen i Köping under tisdagen."

'gammal' men anonym (man såg i luren hur gammal han är)?

sedan 12 mars. ännu en man som konkar på väskor som polisen vill komma i kontakt med.

endast män som bär väskor är trovärdiga vittnen.

hur kan någon/några göra barnamord till en fars?
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Vi alla kanske får lämna in våra hammare till SKL för kriminalteknisk undersökning. Just nu tycks vårt vanligaste verktyg vara ett hett spår.

Isåfall är det väl bättre att lämna ditt DNA? Hammaren finns redan.
2008-04-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egot
ett hammarlikt föremål som kvinnor inte brukar hava i handväskan eftersom det beslagtogs. hittades 2 veckor drygt senare och kunde kopplas till cs.

jaha

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12123974

datumfel som har sagts. 18 april

"Polisen är också angelägen att komma i kontakt med den anonyma, äldre man som ringde Polisen i Köping under tisdagen."

'gammal' men anonym (man såg i luren hur gammal han är)?

sedan 12 mars. ännu en man som konkar på väskor som polisen vill komma i kontakt med.

endast män som bär väskor är trovärdiga vittnen.

hur kan någon/några göra barnamord till en fars?

Tja, orsaken till frånvaro av kvinnliga vittnen kan även bero på att de kvinnliga vittnena har framträtt.

Edit:stavfel
Senast redigerad av titteloo 2008-04-02 kl. 22:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in