2008-04-19, 15:56
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag vill fråga Hamilkar, som verkar vara den som har mest koll:

Ponera att:
  • CS mobil kan placeras i Arboga under morddagen
  • vittnen uppger att man sett CS på Arboga station under morddagen.
  • man inte hittar någon DNA på brottsplatsen som tillhör någon okänd.
  • E pekar ut CS som gärningsman

Kan CS, enligt dig, dömas på dom grunderna? Om man tar bort E's utpekande från ovanstående teori så är det väl stört omöjligt att fälla henne?

Om man lägger till att hammaren som togs på Skavsta bevisligen togs i beslag av CS, men ingen DNA överhuvudtaget kan hittas på den, spelar hammaren någon roll alls då? Om märken osv stämmer överens med skadorna t.ex. Hur pass säkert är ett sånt bevis?

Den stora frågan är väl om man kan döma CS utan att ha någon teknisk bevisning i form av t.ex. DNA.

Om förhören med E har "gått rätt till", hur stor betydelse har hennes, eventuella, utpekande då?

Naturligtvis får även andra än Hamilkar svara, men jag är nyfiken på vad han har att säga om det.

Jag förutsätter att förhören "gått rätt till" nu när det fantastiska Rikskrim är inkopplat, eller hur?
2008-04-19, 16:00
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag förutsätter att förhören "gått rätt till" nu när det fantastiska Rikskrim är inkopplat, eller hur?
Jo, men folk påpekar hela tiden att E kan ha påverkats utifrån.
2008-04-19, 16:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag vill fråga Hamilkar, som verkar vara den som har mest koll:

Ponera att:
  • CS mobil kan placeras i Arboga under morddagen
  • vittnen uppger att man sett CS på Arboga station under morddagen.
  • man inte hittar någon DNA på brottsplatsen som tillhör någon okänd.
  • E pekar ut CS som gärningsman

Kan CS, enligt dig, dömas på dom grunderna? Om man tar bort E's utpekande från ovanstående teori så är det väl stört omöjligt att fälla henne?

Om man lägger till att hammaren som togs på Skavsta bevisligen togs i beslag av CS, men ingen DNA överhuvudtaget kan hittas på den, spelar hammaren någon roll alls då? Om märken osv stämmer överens med skadorna t.ex. Hur pass säkert är ett sånt bevis?

Den stora frågan är väl om man kan döma CS utan att ha någon teknisk bevisning i form av t.ex. DNA.

Om förhören med E har "gått rätt till", hur stor betydelse har hennes, eventuella, utpekande då?

Naturligtvis får även andra än Hamilkar svara, men jag är nyfiken på vad han har att säga om det.

"Om man lägger till att hammaren som togs på Skavsta bevisligen togs i beslag av CS,"

Det var starka ord. Har jag missat något? Här vill jag verkligen av en säker källa. Eller ingår det i hypotesen att att det går att bevisa?
2008-04-19, 16:03
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
"Om man lägger till att hammaren som togs på Skavsta bevisligen togs i beslag av CS,"

Det var starka ord. Har jag missat något? Här vill jag verkligen av en säker källa. Eller ingår det i hypotesen att att det går att bevisa?
Klumpigt uttryckt av mig. Det ingår i hypotesen precis som du skriver på slutet. Ska ändra mitt ordval i inlägget.

Tack
2008-04-19, 16:11
Medlem
Citat:

OT: Hur gör man för att citera flera inlägg i samma inlägg man själv skriver? Teknikens under...tänk på att jag är från Arboga...

Det är "klipp & klistra" som gäller. Det finns ingen enklare väg.

När det gäller DNA som bevis vill jag påminna om att metoden är hyfsat ny och att man sydde in mördare även tiden före detta förträffliga bevis.
2008-04-19, 16:20
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är "klipp & klistra" som gäller. Det finns ingen enklare väg.

När det gäller DNA som bevis vill jag påminna om att metoden är hyfsat ny och att man sydde in mördare även tiden före detta förträffliga bevis.

Det har du rätt i, men man skall också tänka på att man har friat ett antal dödsdömda tack vare detta utmärkta bevis.
2008-04-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur har de fått med E i sammansvärjningen? Hade någon mördat mina barn tror jag att jag skulle vara rätt svårövertalad att ingå i en sammansvärjning för att skydda den riktige mördaren.
*Kan det vara så att man medelst hypnos laddat E med falska minnen?
*Kan Jehova ha varit på sjukhuset och tvingat E att skydda barnens mördare?
*Kan det vara så att E är så hotad av hela Arboga att hon inte vågar göra annat än vittna falskt?
*Eller finns det en möjlighet att E talar sanning?
Vad tror du SS?

Jag resonerar som du att en mamma skulle nog aldrig vilja att den rätta mördaren går fri!! Inte medvetet!! Och dessutom tror ju jag att det är CS vilket gör att jag för allt i världen hoppas att E inte blivit påverkad(medvetet eller omedvetet genom t ex media) av någon annan att säga att det är CS. Med någon annan menar jag här familj, vänner, vårdpersonal, media(om hon får och orkar läsa) eller polis.

Min rädsla är att E inte kommer ihåg och därför baserar sitt uttalande, omedvetet, på "är alla andra övertygade så är det nog så" och därför säger det också... Dvs jag tror inte någon runt omkring henne matat henne med att hon ska uppge tyskan, men att hon någonstans blivit påverkad.

Men som sagt har hon inte fått läsa media och familj, vänner, vårdpersonal etc inte nämnt tyskan så blir hennes uttalande väldigt positivt för utredningen!!
2008-04-19, 16:44
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Triangulering

När det gäller CS mobil i området är jag mer än skeptisk till att man i efterhand kan plocka fram uppgifter exakt var en mobiltelefon befunnit sig i efterhand. Man kan se när en telefon loggar in i en ny cell, möjligtvis också när man lämnar en men triangulering fungerar väl endast så länge telefonen finns på plats? Dvs en aktiv insats för att positionsbestämma exempelvis en person som gått vilse eller som spaning på brottslingar.

Jag vill lyfta fram detta då det sagts här att polisen nog har dessa uppgifter, bland andra dessutom, typ, polisen har nog fler bevis än som framkommit i media.

Räkna inte med att man kan positionera CS mobil vid brottsplatsen, det gör iaf inte jag. Kanske kan någon med insyn i mobiloperatörernas datalagring klargöra detta?
2008-04-19, 16:51
Medlem
Amyystars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
När det gäller CS mobil i området är jag mer än skeptisk till att man i efterhand kan plocka fram uppgifter exakt var en mobiltelefon befunnit sig i efterhand. Man kan se när en telefon loggar in i en ny cell, möjligtvis också när man lämnar en men triangulering fungerar väl endast så länge telefonen finns på plats? Dvs en aktiv insats för att positionsbestämma exempelvis en person som gått vilse eller som spaning på brottslingar.

Jag vill lyfta fram detta då det sagts här att polisen nog har dessa uppgifter, bland andra dessutom, typ, polisen har nog fler bevis än som framkommit i media.

Räkna inte med att man kan positionera CS mobil vid brottsplatsen, det gör iaf inte jag. Kanske kan någon med insyn i mobiloperatörernas datalagring klargöra detta?

Ber om ursäkt för om det här inte är ett direkt svar på din fråga, utan mer ett inlägg om hur lång tid tillbaka det går att spåra saker.
I en nyligen omfattande brottsutredning, hade sms från 2005 återskapats.
Kanske dock säger en del om den kapacitet som finns att återskapa/spåra mobiltelefontrafik.
2008-04-19, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton

Trianglueringen blir osäkrare och innefattar ett större område i efterhand, men de kan fortfarande kanske placera en telefon i ett visst område i staden. Däremot går det inte i efterhand placera den på "metern när", mycket beror också i det här fallet vilken operatör som använts och vilken typ av nät (3G eller GSM) beroende på olika antal master och olika upptagningsområde.
Men i stan absolut, kanske t.o.m vilket område i stan den rört sig i.
2008-04-19, 16:56
Medlem
Citat:
Om det INTE är sant...varför säjer då polisen att "de inte kan bekräfta" istället för "detta dementerar vi"
Det är en fråga bara, försöker klura ut hur de tänker?

Tror de vill säga "inga kommentarer" egentligen, men tröttnat på den kommentarer. Vidare kanske personen som svarar känner att det är svårt att dementera om det är sant. Om det inte är helt sant så vill väl kanske inte polisen (om de börjat få vissa tecken åt hållet) säga det i nuläget heller.

Det ord jag fastnade på i någon av artiklarna var att E "indirekt" pekat ut CS. Indirekt betyder kanske att E fått frågan av polisen om det fanns några fiender kring dem, om hon vet någon de bör undersöka mm. Dvs då är hennes utpekande "indirekt".

Kort sagt: Vi vet inte arten av Es utpekande och polisen vill inte ge oss någon information om det egentligen.
2008-04-19, 16:56
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat från Aftonbladets artikel:
Citat:
Men för polisen pekar hon indirekt ut den misstänkta tyskan som tidigare hade ett förhållande med hennes nya sambo.

– Det var den där tyska kvinnan som fått barn. Det är hon som har gjort det, har hon sagt till polisen.
Jag får verkligen en olustkänsla av den där artikeln, precis som någon tidigare kommenterade kvällspressen.

En annan sak E ska ha sagt:
Citat:
– Ni måste kolla på den där tyskan, har hon sagt enligt en källa.
Och det låter ju lite som att E inte minns men kanske har sina misstankar.

Ah, det skulle vara så jävla skönt om detta kunde klaras ut fort som satan och då gärna med en gärningsman som erkänner dådet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in