2008-04-19, 14:24
Medlem
Amyystars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det beror lite på vad man menar med "systematisk".
De tog vart 4e hus i närområdet och var 7e i resten av Arboga!!

Seriöst då -nog allt för att misstag verkar ha begåtts i den här utredningen. Men om systematisk dörrknackning har skett, så har det de.
Det har ju flertalet arbogabor vittnat om redan i den här tråden.

Ibland är misstron till polisen, rent -löjeväckande.
2008-04-19, 14:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Citat:
Ur pressmeddelande 2008-04-22:
En mer systematisk kartläggning av närområdet vad gäller vittnesiakttagelser har alltså tagit sin början en månad efter morden. - Är det inte lite väl sent påtänkt?
Jo, men det är väl inte första gången man knackar dörr? Vad jag förstått har det skett också tidigare. Kanske man har utökat området eller ställer ytterligare frågor.
Obs! Felskrivning av datum: den 22 har ännu ej passerat... "...en månad efter morden" ska ändras till tre veckor efter morden. Pressmeddelandet är från 080411. - Ja, man har nog knackat på hos grannarna i alla fall.
2008-04-19, 14:25
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallkork
Ja de återger den men som jag tolkar det så har de pratat mer med Börje Strömberg så den säger väl lite mer än de andra tidningarna eller tolkar jag den fel mån tro, jag vill ju så gärna att det ska vara så att E minns

Håller med dig, man vill att E ska minnas. VEM det var, resten kan hon slippa.
Tror det ligger lite sanning i vad AB skriver. Tror inte de ljuger så våldsamt i en sådan här sak. Och det är inte första gången, polisen förnekar saker, som sedan visar sig vara sant. De vill helt enkelt inte att det ska komma ut ännu.
Så där är ju AB fel ute, som ändå ska ta upp det. Men en sådan tidning fattar ju inte det.
2008-04-19, 14:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Jag backar några steg till Es utpekande. Att pressen vrider saker till det yttersta är ju inget nytt. Fast de ofta försöker hålla sig på gränsen så att de kan undkomma med "det var ju bara en tolkningsfråga".

Ingen här, inte ens Emmas närmaste, vet ju hur förhören gått till. Men kanske vet någon vad som skulle kunna vara rimligt? Skulle det kunna vara så att polisen visat bilder eller nämnt namn för att se vilka E kommer ihåg? Troligtvis en massa folk då, mormor, grannar, vänner eller kassörskan i ICA-butiken. Blan dessa fanns SC. E sa "Det är/var hon, tyskan med barnet". Och känner sedan att detta är en av dem som hon inte direkt kan avfärda som absolut otänkbara varvid hon säger "kolla henne".

Då har hon ju pekat ut tyskan för polisen och sagt "Det är hon". Aftonbladet fläskar på och skriver "mamman ska ha sagt 'det var hon som gjorde det'".

I vilket fall så är min personliga bedömning att om E verkligen säger att det var CS som gjorde det så är CS skyldig. Även om advokaten kan krångla sig runt indicier och bevisning och få henne frikänd. Även om man enligt sverige är oskyldig till man är dömd så vore hon skyldig i mina ögon.

Din personliga tolkning instämmer jag helt med!
SKULLE AB ha gjort en så fruktansvärt felaktig tolkning av vad E verkligen sagt blir jag myvket "bannad"!!
Håller med Amystar ang. polismisstro!

OT: Hur gör man för att citera flera inlägg i samma inlägg man själv skriver? Teknikens under...tänk på att jag är från Arboga...
2008-04-19, 14:34
Medlem
Frixys avatar
Någon som är lite insatt i polisiärt arbete av det här slaget som skulle kunna kommentera om det ens är rimligt att förhören skulle kunna innehålla sådana här saker? Som att testa E på vilka personer i sin omgivning hon kommer ihåg?
2008-04-19, 14:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
/.../Men den riktiga dörrknackningen i området var på tisdags kväll. /.../
Med "området" måste du mena närområdet där de allra närmaste grannarna bodde - inte en utvidgad sökning utanför detta område, eller i anslutning till gm/gk:s förmodade flyktväg, tågstationen, osv.
2008-04-19, 14:39
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Med "området" måste du mena närområdet där de allra närmaste grannarna bodde - inte en utvidgad sökning utanför detta område, eller i anslutning till gm/gk:s förmodade flyktväg, tågstationen, osv.

Vet att ett företag som ligger efter påstådda flyktvägen som ligger inhängnat har polisen sökt igenom många dagor och grundligt så att t.o.m personal där tyckt det varit jobbigt med allt som det här har hänt här i Arboga.
Som förövrigt grannar också känner när ingen vet vad som hänt och varför?
2008-04-19, 14:40
Medlem
miapetters avatar
De "vittnen" som flera av er anser dyker upp som "gubben-i-lådan" NU...
har med stor sannolikhet funnits med länge i utredningen, en del känner jag till sedan tidigt. Att det nu kommer ut har med TIDEN att göra...allt sånt slinker ut förr eller senare!
2008-04-19, 14:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Varför utesluter detta att det finns en film även från morddagen?
Om inte detta står i något pressmeddelande så har man att utgå från att så inte är fallet. – Vi pratar alltså om film, inte vittnesutsagor - och heller inte om vissa journalisters dokumenterade förmåga att missuppfatta eller förvränga.
2008-04-19, 15:14
Medlem
Oj, då har tydligen tanten på sjukan börjat prata ordentligt nu då. Jag som trodde att hon dolde sina knarkaffärer och ville skydda någon hon känner.. Så fel jag hade. Ibland har jag nog livlig fantasi, fast det är ju bara kul att ha det trots allt.

Stackars tyska dock.
2008-04-19, 15:49
Medlem
BoISarens avatar
Jag vill fråga Hamilkar, som verkar vara den som har mest koll:

Ponera att:
  • CS mobil kan placeras i Arboga under morddagen
  • vittnen uppger att man sett CS på Arboga station under morddagen.
  • man inte hittar någon DNA på brottsplatsen som tillhör någon okänd.
  • E pekar ut CS som gärningsman

Kan CS, enligt dig, dömas på dom grunderna? Om man tar bort E's utpekande från ovanstående teori så är det väl stört omöjligt att fälla henne?

Om man, hypotetiskt, lägger till att hammaren som togs på Skavsta kan knytas till CS, men ingen DNA överhuvudtaget kan hittas på den, spelar hammaren någon roll alls då? Om märken osv stämmer överens med skadorna t.ex. Hur pass säkert är ett sånt bevis?

Den stora frågan är väl om man kan döma CS utan att ha någon teknisk bevisning i form av t.ex. DNA.

Om förhören med E har "gått rätt till", hur stor betydelse har hennes, eventuella, utpekande då?

Naturligtvis får även andra än Hamilkar svara, men jag är nyfiken på vad han har att säga om det.
Senast redigerad av BoISaren 2008-04-19 kl. 16:08.
2008-04-19, 15:50
Medlem
Jempaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bourgeoisie
Oj, då har tydligen tanten på sjukan börjat prata ordentligt nu då. Jag som trodde att hon dolde sina knarkaffärer och ville skydda någon hon känner.. Så fel jag hade. Ibland har jag nog livlig fantasi, fast det är ju bara kul att ha det trots allt.

Stackars tyska dock.

Varför är det synd om tyskan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in