Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, hade åkagaren presenterat bindande bevisning hade det inte kommit något överklagande. Advokater är inga rättshaverister som överklagar utan rimlig chans.
Det finns flera orsaker till överklaganden.
1. advokater är inte rättshaverister, men rätt ofta är deras klienter det.
2. Advokaten tycker verkligen att bevisningen är för svag.
3. Advokaten vill veta mer av bevisningen. Ofta nämns det mycket under häktningsförhandlingen som inte hade kommit fram förrän vid åtal annars. Främst oerfarna åklagare (läs: Frieda) kan släppa nästan allt, bara för att vara säkra på en häktning. Har de fått någon ny information släpper de den också "för säkerhets skull".
4. Advokaten behöver de extra tusenlapparna till Hawaii-semestern.