2008-04-18, 15:49
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
1. Hur vet du det?
2. Hur vet du det?

1) http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1114122/

2) Nu hittar jag inte artikeln där man säger att man inte har fått några träffar på hammaren utan skall gör ytterligare analys av den.
2008-04-18, 15:53
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar

2) Nu hittar jag inte artikeln där man säger att man inte har fått några träffar på hammaren utan skall gör ytterligare analys av den.
1.
Citat:
Polisen har hittills inte fått något napp på de många prov som skickats till SKL på analys. De spår som har säkrats har antingen tillhört någon i familjen eller räddningspersonal.
- Det stämmer men vi har fortfarande många prov kvar att analysera. Vi väntar på det prov som ska visa på något som inte ska ha varit där på platsen, säger Börje Strömberg.

2. Ytterliggare analys tyder på att den inte är färdiganalyserad.
2008-04-18, 16:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Undrar om vittnet som såg kvinnan lämna huset var ett barn.
Någonstans har jag läst det, men om det var här, eller någon annanstans kommer jag faktiskt inte ihåg. Det har varit väldigt mycket läsande den senaste månaden.
Jag spekulerade tidigt om det, och fick ett svar av "no comments"-typ från, tror jag, flurpo.
2008-04-18, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Någonstans har jag läst det, men om det var här, eller någon annanstans kommer jag faktiskt inte ihåg. Det har varit väldigt mycket läsande den senaste månaden.
Det har stått tidigare i arbogatrådarna att vittnet ska ha varit ett barn.
Tror det är under tråd arboga 2.
2008-04-18, 16:04
Medlem
Amyystars avatar
Det var jag som i en tidigare kommentar nämnde att det var samma man som ringt in och tipsat både om att en kvinnlig bekant sett CS i Arboga, samt att en kvinnlig bekant sett någon slänga något i Arboga ån.

Källa till dett: polisenspresstalesman.

Angående häktningen, tror jag fortfarande som jag tidigare nämnt, att inga nya bevis framkommit. Eftersom det var advokaten som begärde ny häktningsförhandling, och begärde omprövning av tidigare beslut Jag tror att rätten enbart prövade tidigare häktningsgrunder.
Senast redigerad av Amyystar 2008-04-18 kl. 16:06.
2008-04-18, 16:07
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amyystar
Det var jag som i en tidigare kommentar nämnde att det var samma man som ringt in och tipsat både om att en kvinnlig bekant sett CS i Arboga, samt att en kvinnlig bekant sett någon slänga något i Arboga ån.

Källa till det: polisenspresstalesman.

Angående häktningen, tror jag fortfarande som jag tidigare nämnt, att inga nya bevis framkommit. Eftersom det var advokaten som begärde ny häktningsförhandling. Jag tror att rätten prövade tidigare häktningsgrunder.
Ja det var advokaten, men samtidigt sa åklagaren att det fanns "saker" som inte advokaten visste nåt om.
2008-04-18, 16:07
Medlem
grisöras avatar
vittnesmål påverkas av media ?

Välvilliga arbogabor ringer in anonyma tips. Man hoppas att viljan att "hjälpa" till för att sätta dit den otäcka tyskan, inte resulterar i att vittnen övertygar sig själva om vad de "måste" ha sett.

Det hela för tankarna till 1600-talets häxprocesser. Upphetsade landsortspigor gick ed på att det sett otäcka utsocknes kvinnor flyga genom luften på kvast.
2008-04-18, 16:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie

Ja, jag tog en chansning nu när de som vet var på tråden. Ibland kan även ett uteblivet svar vara ett svar.

Så mitt grundtipps får nog bli att det var ett barn.
2008-04-18, 16:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Citat:

1.
Citat:
Polisen har hittills inte fått något napp på de många prov som skickats till SKL på analys. De spår som har säkrats har antingen tillhört någon i familjen eller räddningspersonal.
- Det stämmer men vi har fortfarande många prov kvar att analysera. Vi väntar på det prov som ska visa på något som inte ska ha varit där på platsen, säger Börje Strömberg.

2. Ytterliggare analys tyder på att den inte är färdiganalyserad.

1. Man har inte hittat något DNA från CS på brottsplatsen.

2. Den första undersökningen gav inget som kunde knyta hammaren till CS eller brottsplatsen.

Jag är förvånad över att hon skall stanna kvar i häktet när dessa två resultat har kommit. Man kan inte hålla kvar någon i häktet för att man saknar bevis och säger sig vilja analysera i hopp om att man skall hitta bevis. För då skulle man kunna ha någon i häkte till dödagar medan åklagaren yrkar på ytterligare undersökningar av bevismaterial och brottsplats till dess man hittar något mot den misstänkte.

Om det är så att man inte hittar något som kan knyta CS till brottsplatsen och dådet anser jag att åklagare skall avgå och ny åklagare tillsättas på fallet som inte lider av någon prestigesjuka. Som det ser ut nu verkar de mer köra fast än något annat. Då har det varit vansinnigt att de har frihetsberövat en person helt i onödan. Samtidigt med det har man en polisutredning som vart på ett avstickarsår medan andra spår snabbt kallnar.
2008-04-18, 16:20
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att få veta vad skälen är. Fallet har ett stort allmänintresse så de borde släppa ut något som kan peka mot CS. "Vi har massor med tips" funkar liksom inte som någon särskilt bra bevisning.

Ja
Ja
...och dimman

Nej, det kan jag hålla med dej om! Att "vi har massor med tips" inte håller i en RÄTTEGÅNG! Men där är vi inte en o polisen har säkert sina skäl till att inte go public med de nya, starkare bevis chefsåklagaren anser att de har idag!
Suget från allmänheten är enormt o jag kan oxå bli frustrerad o undra ibland...MEN...vi får vackert vänta!
2008-04-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie

Det vittnet som nämnts är vuxen.. Dock skrev jag (säkert andra också) att barn troligtvis har hörts då barn fanns ute runt tidpunkten före/kring dådet..
2008-04-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Välvilliga arbogabor ringer in anonyma tips. Man hoppas att viljan att "hjälpa" till för att sätta dit den otäcka tyskan, inte resulterar i att vittnen övertygar sig själva om vad de "måste" ha sett.

Det hela för tankarna till 1600-talets häxprocesser. Upphetsade landsortspigor gick ed på att det sett otäcka utsocknes kvinnor flyga genom luften på kvast.
Nu var det väl iofs inte mest utsocknes kvinnor som pekades ut under häxprocesserna utan snarare folk i byarna och i vissa fall även inom familjen. Dessutom har väl det/de vittnet/vittnena som sett någon lämna platsen talat om det innan infon om CS fanns i media. Men de kanske var synska?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in