Citat:
Ursprungligen postat av SjukaArboga
- Bloggarna. Ser vi i detta fall konturena av ett nytt samhälle? Ett samhälle där man måste till varje pris lägga ut privata saker på nätet. Ett samhälle där bloggen är viktigare än människor.
Läser man T's blogg så skulle jag kalla honom en sporadisk bloggare. Att folk skriver om sig och sitt liv är ingen ny företeelse. Det har hänt genom alla tider att dagböcker etc givits ut, nu sker det via blogg.
Citat:
- Vem är skyldig? Tyskan? KTT? VV? VVM? LillPigge?
Skuldfrågan är inte utredd, det är domstolens uppgift, inte polisens och inte vår. Polisens misstanke går i första hand mot CS.
Citat:
- DNA. Om vi skapar ett DNA-register kan då frånvaron av ens DNA på brottsplatsen fria en misstänkt. I det här fallet verkar Tyskans DNA inte finnas på brottsplatsen.
DNA är ett sätt att bevisa att en misstänkt GM varit på platsen. Dock inte det enda som kan leda till en fällande dom. Att säga att CS DNA inte verkar finnas på brottsplatsen är felaktigt då polisen endast i det offentliga sagt att man ännu inte funnit det samt att man sagt att alla DNA prov ännu inte blivit färdigkontrollerade. Efter det har polisen också sagt att man inte kommer att dela med sig av alla provsvar (med mera) man får fram till media.
Citat:
- Varför har man fortfarande polisbeskydd runt VVM? Tyskan sitter inlåst i Tyskland. Vem skyddar man henne ifrån?
Då detta är ett brott som mer eller mindre saknar motstycke i Svensk historia så har/är bland annat trycket från media stort. En gissning skulle vara att skydda henne från media, en annan att det faktiskt inte är någon som har blivit dömd för dådet och därav kan gäringsmannen finnas ute. T får dock vara inne hos E utan vakt närvarande, vilket han garanterat inte skulle få om det fanns någon misstanke mot honom. Detta har Wildone skrivit om tidigare.
Citat:
- När KTT bloggar på detta utelämnade sätt blir han då en offentlig person som skall tåla samma granskning som våra politiker och makthavanden?
Hitills har de kontroller som gjorts på honom (antar att folk försökt kolla om han är dömd för brott och försökt få fram andra snaskigheter om honom) inte givit något som helst resutat, förutom att personer tycker olika bra om honom - vilket kan appliceras på vem som helst
Citat:
- Publiceringen av Tyskans självmordsförsök på KTT:s blogg. Vad får man skriva om en annan människa på en blogg? Är dett inte att gå för långt att lämna ut andras människors lidande i det offentliga?
Citat:
- Tyskhat. Tillhörde inte det den äldre generationen? Hur utbrett är det i Sverige?
Har inte sett något tyskhat här, dock "mördarhat". Det oavsett vilket land den misstänkte mördaren kommer ifrån. Det borde kunna ha setts när NJ blev häktad först då många var emot honom. Det har inte med nationalitet att göra, utan med brottets natur, och just nu sitter som sagt är CS den huvudmisstänkte, och det hade varit lika illa om hon var född i Sverige, Norge, Tyskland, Ukraina, Sydafrika eller annat land.
Jag personligen har endast intresse av att rätt gärningsman åker in, oavsett vem det är så hoppas jag att denne får sitta bakom lås och bom ett bra rag framöver.
Citat:
- Rikskrim. Varför ber inte landsortspolisen om hjälp från dag 1? För att det är Stockholmare? För att dom är mer utbildade? För att de är mer kompetentare?
Jag vet inte riktigt hur man kan kallla Västeråspoliser (vilka också var delaktiga förutom poliser från köping-arboga) för landsortspoliser, då det rör sig om Sveriges femte största stad och de har en ganska bra tillgång på resurser. Dock så skickades en förfrågan om förstärkning då NJ släpptes. Att Rikskrim inte kunde komma så snabbt som önskades har att göra med att de var upptagna i andra fall.
Det arbete som de har utfört har heller inte lett mot någon ny huvudmisstänkt. [/quote]
Citat:
- Mötet och ABF-verksamheten. Är det rimligt att skattepengar finansierar personers dröm om att bli berömda rockmusiker?
Föreningen får som sagt inte några riktade pengar för mötesverksamhet utan för den utåtriktade aktivitet föreningen bedriver. Från kommunen får verksamheten ca 90-100tusen per år, av vilka 30-35tusen går tillbaka till kommunen i form av lokalhyra.
Resten kommer som bidrag från kontaktnätet som får sina pengar från Svenska Spels vinst. Ytterligare en del kommer från intäkter och medlemsavgifter
Om jag finner detta rimligt? Absolut, då det berikar kommunen och gör att ungdomar har möjlighet till schyssta fritidssysselsättningar.
Citat:
- Arbogamaffian. Är det inte en typisk företelse på alla mindre orter att det uppstår sådana grupper? Vad innebär det för Arbogas framtid. Vem vill flytta dit?
Då den endast finns här i tråden så är resten rätt onödigt att ens svara på. Att folk som har mer insyn i det här fallet av olika anledningar klumpas ihop bör inte ses som att det finns någon "AM" speciellt inte då flera av de "utpekade maffiamedlemmarna" inte är eller någonsin varit bosatta i arboga.
Citat:
Jag kan fortsätta med andra frågor som har uppkommit under tiden som jag har följt denna tråd. Det tråkiga är att numera är det en enda sida som får framföra sina subjektiva åsikter. Det förekommer ingen kommunikation och dynamik i denna tråd. Något som brukar leda fram till en sanning.
Enligt vissa så spelar det ingen roll vad för bevis det finns, för det fnns olika sanningar.
Citat:
Om vi tar tex det här med tiden när mötet slutade. Tänk om någon kunde säga att - Jag var där. Jag kollade på klockan i möteslokalen. Den stod på 1 minut över 19 när vi slutade. Då skulle vi veta källan. Steg 2 skulle vara att synkronisera denna klocka med tex SOS. Då kanske det visar sig att den går 10 efter eller 5 minuter före. Ett lugnt metodiskt arbetet. Tyvärr är detta omöjlig med Arbogamaffians och censurens härjningar i denna tråd.
Okej, du har inte läst tråden. Jag har kallat mig mötesdeltagare och jag har också gått ut med tiden då mötet avslutades samt hur mötesdeltagarna vet om när det slutade. Flera klockor, flera mobiler etc som visar samständiga uppgifter. Klockan I sammanträdesrummet går inte 10 min efter och inte 5 minuter före. Den är inställd efter fröken ur och batteri byttes någon vecka innan det inträffade.
Har dessa klockor samkörts med SOS alarms? Det vet bara polisen, men antagligen inte. Antagligen räcker det för polisen att kontrollera vilken mast T's mobil var uppkopplad mot för få en ganska bra överblick om var mellan Köping och Arboga han befann sig och vid vilken tid.