Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Intressant. C kunde inte bindas till Skavstahammaren. Mer specifika DNA-test, jag undrar exakt vad/hur. Ska/har de skicka/t hammaren till England eller klarar SKL att göra den sortens koll själva?
För det första ska SKL klara i princip allt nufötiden. Men om det för det andra talas om
mer specifika DNA-test, så handlar det bara om att köra några andra PCR-reaktioner. Och det klarar vem fan som helst. Det handlar bara om att ha rätt primers, och veta vid vilken temperatur de hybridiserar.
Men det är lite lattjo att de uttrycker sig på det viset. Det normala profilbatteriet är ju utvalt just för att vara tillräckligt specifikt, också mellan syskon. Den rimligaste gissningen för mig om de vill ha högre specificitet är att det är mitokondrie-DNA de vill analysera. Då vill man i princip kartlägga varenda genetisk polymorfism som finns i hela mitokondriegenomet för at kunna utesluta så många som möjligt.
Men det kan också vara så att de har okänt kärn-DNA som är uppblandat med offrens DNA, och såpass likt offrens att det inte blir tillräckligt mycket kvar att identifiera på. Då kan det också finnas anledning att köra fler reaktioner för att få upp specificiteten.
I båda fallen måste naturligtvis dessa reaktioner köras på DNA från den misstänkta också, för att det ska ge något.
Citat:
Kollusionsfaran däremot köper jag fullt ut. Men räcker enbart det om det visar sig saknas reella bevis mot kvinnan? Sänkts graden till skäligen misstänkt släpps hon väl i Tyskland?
Och i Sverige, väl? Om misstanken för någon häktad på sannolika skäl övergår till att bara vara skälig misstanke, så ska väl den personen släppas ur häktet?