2008-04-17, 21:51
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Jo, det gjorde hon. Dådet måste ha skett efter kl18 åtminstone, om jag minns rätt att det var då hon ringde vännen.
18.54 pratade E på MSN med en person.
2008-04-17, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hurpass god tillgång har den svenske advokaten haft till CS, egentligen?
Han har träffat henne under sitt besök till Tyskland samt att han har ett gott samarbete med C tyska advokat.
2008-04-17, 21:58
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Jo, det gjorde hon. Dådet måste ha skett efter kl18 åtminstone, om jag minns rätt att det var då hon ringde vännen.
Hon var på msn 18.50
2008-04-17, 22:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Intressant. C kunde inte bindas till Skavstahammaren. Mer specifika DNA-test, jag undrar exakt vad/hur. Ska/har de skicka/t hammaren till England eller klarar SKL att göra den sortens koll själva?
För det första ska SKL klara i princip allt nufötiden. Men om det för det andra talas om mer specifika DNA-test, så handlar det bara om att köra några andra PCR-reaktioner. Och det klarar vem fan som helst. Det handlar bara om att ha rätt primers, och veta vid vilken temperatur de hybridiserar.

Men det är lite lattjo att de uttrycker sig på det viset. Det normala profilbatteriet är ju utvalt just för att vara tillräckligt specifikt, också mellan syskon. Den rimligaste gissningen för mig om de vill ha högre specificitet är att det är mitokondrie-DNA de vill analysera. Då vill man i princip kartlägga varenda genetisk polymorfism som finns i hela mitokondriegenomet för at kunna utesluta så många som möjligt.

Men det kan också vara så att de har okänt kärn-DNA som är uppblandat med offrens DNA, och såpass likt offrens att det inte blir tillräckligt mycket kvar att identifiera på. Då kan det också finnas anledning att köra fler reaktioner för att få upp specificiteten.

I båda fallen måste naturligtvis dessa reaktioner köras på DNA från den misstänkta också, för att det ska ge något.

Citat:
Kollusionsfaran däremot köper jag fullt ut. Men räcker enbart det om det visar sig saknas reella bevis mot kvinnan? Sänkts graden till skäligen misstänkt släpps hon väl i Tyskland?
Och i Sverige, väl? Om misstanken för någon häktad på sannolika skäl övergår till att bara vara skälig misstanke, så ska väl den personen släppas ur häktet?
Senast redigerad av Hamilkar 2008-04-17 kl. 22:05.
2008-04-17, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Mening skall i det inlägget tolkas som att det finns någon orsak, inte bara slumpartat.
Meningslöst: Helt utan orsak.
Jag tror knappast på någon radom galning på hammarresa och hitills har det inte framkommit att någon pskyksjuk rymt från någon närliggande anstalt.
Tiden talar mot detta 18.54-ca 19.15, och ingen granne har bevittnat bråk i villan.
Dessutom avsaknad av okänd DNA.
2008-04-17, 22:07
Medlem
Jempaass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
18.54 pratade E på MSN med en person.

Allt gick så fort. Hur hinner man döda 2 barn och nästan ha ihjäl en vuxen på så kort tid. Nu är jag inte alls hemma på våldsbrott men tycker ändå att tiden är knapp.
2008-04-17, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det första ska SKL klara i princip allt nufötiden. Men om det för det andra talas om mer specifika DNA-test, så handlar det bara om att köra några andra PCR-reaktioner. Och det klarar vem fan som helst. Det handlar bara om att ha rätt primers, och veta vid vilken temperatur de hybridiserar.

Men det är lite lattjo att de uttrycker sig på det viset. Det normala profilbatteriet är ju utvalt just för att vara tillräckligt specifikt, också mellan syskon. Den rimligaste gissningen för mig om de vill ha högre specificitet är att det är mitokondrie-DNA de vill analysera. Då vill man i princip kartlägga varenda genetisk polymorfism som finns i hela mitokondriegenomet för at kunna utesluta så många som möjligt.

Men det kan också vara så att de har okänt kärn-DNA som är uppblandat med offrens DNA, och såpass likt offrens att det inte blir tillräckligt mycket kvar att identifiera på. Då kan det också finnas anledning att köra fler reaktioner för att få upp specificiteten.

I båda fallen måste naturligtvis dessa reaktioner köras på DNA från den misstänkta också, för att det ska ge något.

Du som faktiskt verkar rejält insatt, vad är din åsikt ang. att de inte hittat något "okänt" dna (iaf officiellt), respektive att det här drar ut så in i h-vete på tiden, hur svårt är det egentligen.

Drar ju lite paralleller med "Englafallet" där de genast hade svar, även om det i det fallet säkerligen var lättare att isolera dna från GM (i pernillafallet var det ju egentligen)

Även om det mesta pekar på att CS är GM så blir man ju fundersam när de inte hittar bindande bevis.
2008-04-17, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
Allt gick så fort. Hur hinner man döda 2 barn och nästan ha ihjäl en vuxen på så kort tid. Nu är jag inte alls hemma på våldsbrott men tycker ändå att tiden är knapp.

Det talar ju emot att det skulle vara ett gräl som gick överstyr, känns ju mer som en planerad handling.
2008-04-17, 22:15
Medlem
wonderlands avatar
Tack för svaren om MSN, hade ingen aning om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas

Jodå, man hinner. Inte så att jag utfört det det heller, men det räcker med några rejäla slag och det tar nog inte mer än 5 minuter om ens det. Beror ju på hur mycket folk kämpar emot o så.
Men med tanke på att alla levde när ambulansen kom tror jag det hela gick väldigt fort eftersom GM inte hade tid att stanna kvar och se om dom avlidit eller ej (men det kanske inte var syftet med allt våld, fast jag tror det).
2008-04-17, 22:19
Bannlyst
Citat:

Jodå, man hinner. Är inte hemma på det heller, men det räcker med några rejäla slag och det tar nog inte mer än 5 minuter om ens det. Beror ju på hur mycket folk kämpar emot o så.
Men med tanke på att alla levde när ambulansen kom tror jag det hela gick väldigt fort eftersom GM inte hade tid att stanna kvar och se om dom avlidit eller ej (men det kanske inte var syftet, fast jag tror det).

Min gissning är att det inte var för att döda dem, men det baserar jag förstås lite på att CS är misstänkt, känslan jag har är mer som om det var meningen att straffa.

Men är det en annan GM förändras ju den bilden direkt. Jag vet ju vilka skador alla hade och jag får känslan av att det inte gick så blixtsnabbt som vissa här inne vill få det till, det är inte bara ett par slag som utdelats.
2008-04-17, 22:20
Medlem
grisöras avatar
Citat:

Jodå, man hinner. Inte så att jag utfört det det heller, men det räcker med några rejäla slag och det tar nog inte mer än 5 minuter om ens det. Beror ju på hur mycket folk kämpar emot o så.
Men med tanke på att alla levde när ambulansen kom tror jag det hela gick väldigt fort eftersom GM inte hade tid att stanna kvar och se om dom avlidit eller ej (men det kanske inte var syftet med allt våld, fast jag tror det).

Låter mer som grov misshandel inom familjen som gått för långt, än ett planerat mord.
2008-04-17, 22:23
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Det talar ju emot att det skulle vara ett gräl som gick överstyr, känns ju mer som en planerad handling.

Jag tror inte att den som gjorde detta gick dit för att prata. Den som gick in i huset gjorde det för att slå hårt och fort och sedan dra därifrån lika fort.

Om CS är gm var det ett avslut för henne. Hon hade gett upp och ville lämna kaos efter sig. Svårt att tro att hon gick dit för att vädja om att få T tillbaka...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in