2008-06-22, 17:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Polisen kan jobba på två sätt;
1. Samla information, och dra slutsatser som leder till en gärningsman.
2. Ha en gärningsman, och samla bevis som styrker gärningen.

Alternativ 1 är det bästa. I det här fallet verkar polisen bara arbeta efter alternativ 2. Först gick de ut i media för att söka efter vittnen som sett en man
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=739702 (pappan).

Senare när de är inne på CS-spåret söker de vittnen
http://vasteras.expressen.se/nyheter/2.2429/1.1100752/nytt-vittne-fran-arboga-station-trader-fram
som ska kunna binda CS.

Det är inget bra sätt arbeta på. Dels styrs vittnena att begränsas i sina minnen och dels kan polisen missa viktig information som ses som oviktig.
2008-06-22, 17:36
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk

Men E kan ha blivit påverkad till att tro att CS är rätt GM, som 99% av alla andra människor i Sverige.

Hittade detta av E:

Emmy84
Medlem

Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20 jag klarade mig o jag minns mycket trots att jag legat nedsövd
2008-06-22, 18:01
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Naturligtvis skulle det kunna vara på det viset o då är det ju tur att en professor i minnes- "vad-det-nu-kan-heta" anlitats av åklagaren.

I det läget köper försvaret också experter. Sen har vi experternas kamp i domstolen hur minnen kan skapas och bevaras, påverkas och ändras, osv.
2008-06-22, 18:12
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
I det läget köper försvaret också experter. Sen har vi experternas kamp i domstolen hur minnen kan skapas och bevaras, påverkas och ändras, osv.
Så den ene experten kan "slå" ut den andre?
Heter han Sven-Åke Christianson, som ska vara med? Han anses främst i landet, såg jag någonstans
Senast redigerad av Irriterad 2008-06-22 kl. 18:17.
2008-06-22, 18:25
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Heter han Sven-Åke Christianson, som ska vara med? Han anses främst i landet, såg jag någonstans

Ja, Sven Å är tydligen en rutinerad ringräv i den här typen av matcher. De slutar nog mer ofta med poängseger än KO.
2008-06-22, 18:33
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad

Vad jag förstått är det denne man åklagarsidan anlitat, kolla Tuesdays inlägg, h*n skrev om honom för ett tag sedan!
2008-06-22, 18:38
Medlem
Citat:
Vad jag förstått är det denne man åklagarsidan anlitat, kolla Tuesdays inlägg, h*n skrev om honom för ett tag sedan!

Rimligt att försvaret inte försöker luta sig mot kriminologer och experter i rättspsykiatri. Jag vet inte vad de ska luta sig emot egentligen.
2008-06-22, 18:40
Medlem
Irriterads avatar
Citat:

Jag googla:

Två händelser som skakade svenska folket: mordet på statsminister Olof Palme och uppdagandet av seriemördaren Thomas Quicks offer. Det är vid tillfällen som dessa Sven-Åke Christianson kallas in. Han är minnesforskare och docent i psykologi vid Stockholms universitet och har bland annat till uppgift att få oss att förstå hur vi minns och varför vi minns. Han har forskat kring detta ämne i Sverige men även i USA och Kanada och är flitigt anlitad när det gäller traumatiska minnen.

En av hans böcker heter just "Traumatiska minnen" och berättar om hur vårt minne fungerar då vi upplever starka känslomässiga händelser.
2008-06-22, 19:00
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Polisen kan jobba på två sätt;
1. Samla information, och dra slutsatser som leder till en gärningsman.
2. Ha en gärningsman, och samla bevis som styrker gärningen.

Alternativ 1 är det bästa. I det här fallet verkar polisen bara arbeta efter alternativ 2. Först gick de ut i media för att söka efter vittnen som sett en man
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=739702 (pappan).

Senare när de är inne på CS-spåret söker de vittnen
http://vasteras.expressen.se/nyheter/2.2429/1.1100752/nytt-vittne-fran-arboga-station-trader-fram
som ska kunna binda CS.

Det är inget bra sätt arbeta på. Dels styrs vittnena att begränsas i sina minnen och dels kan polisen missa viktig information som ses som oviktig.

RMK lär ha en mordbibel de strikt arbetar efter. Antagligen någon form av rutinbeskrivning som kvalitetssäkrar utredningsarbetet. Man kan anta att den förutsätter ett utredningsarbete enligt alternativ 1.

Lokalpolisen som mer eller mindre har förringat RMK:s betydelse i utredningen kanske för mycket har förlitat sig på alternativ 2.

I tråden råder det ingen tvekan om vilket alternativ som varit populärast. Som vid dykningarna i Arbogaån. Detta stämmer inte med CS, då är det nog bara en söndagsutflykt.
2008-06-22, 19:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
RMK lär ha en mordbibel de strikt arbetar efter. Antagligen någon form av rutinbeskrivning som kvalitetssäkrar utredningsarbetet. Man kan anta att den förutsätter ett utredningsarbete enligt alternativ 1.

Lokalpolisen som mer eller mindre har förringat RMK:s betydelse i utredningen kanske för mycket har förlitat sig på alternativ 2.

I tråden råder det ingen tvekan om vilket alternativ som varit populärast. Som vid dykningarna i Arbogaån. Detta stämmer inte med CS, då är det nog bara en söndagsutflykt.

Nej, det var pga att polisen sa sig söka efter ev kläder, vapen tillhörande tyskan som "utflyktsteorin" kom på tal!
Det vi sett i pressen är de spår som lett till tyskan, andra ev spår som skugggruppen säkerligen arbetat/arbetar med har inte pressen intresserat sig för, således inte vi heller!
Däremot tänker jag återigen hänvisa till hemliga bevis då jag påstår att jag vet att polisen arbetat med o förhört otaliga ortsbor, eftersom de inte verkat ge några resultat ser jag ingen som helst anledning att namnge dessa i en tråd på fb.
2008-06-22, 19:26
Medlem
eloges avatar
Citat:
Nej, det var pga att polisen sa sig söka efter ev kläder, vapen tillhörande tyskan som "utflyktsteorin" kom på tal!
Det vi sett i pressen är de spår som lett till tyskan, andra ev spår som skugggruppen säkerligen arbetat/arbetar med har inte pressen intresserat sig för, således inte vi heller!
Däremot tänker jag återigen hänvisa till hemliga bevis då jag påstår att jag vet att polisen arbetat med o förhört otaliga ortsbor, eftersom de inte verkat ge några resultat ser jag ingen som helst anledning att namnge dessa i en tråd på fb.

"tillhörande tyskan"??? Finns det ett sådant uttalande?

Har polisen uttalat sig om någon speciell MT i samband med utflykten?
Senast redigerad av eloge 2008-06-22 kl. 19:28.
2008-06-22, 19:32
Medlem
miapetters avatar
Citat:
"tillhörande tyskan"??? Finns det ett sådant uttalande?

Har polisen uttalat sig om någon speciell MT i samband med utflykten?

Njae...det kanske var pressens antagande? Har för mej att letandet i ån började pga av mannen med vänninor som sett en kvinna kasta något i ån o i samband med de artiklarna stod det ungefär det jag skrev. Be mej inte leta efter artiklarna nu! Är det någon annan som minns?

HA! Hittade:
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1176658/inga-fynd-arbogaan
Senast redigerad av miapetter 2008-06-22 kl. 19:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in