2008-04-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Detta står i AB idag:
Och på vilket sätt talar det emot det jag sa att polisen troligtvis inte kommer gå ut med resultatet när det kommer in (om det inte redan har gjort det men polisen inte vill tala om det)?
2008-04-15, 14:36
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Ett litet räkneexempel för att illustrera hur "mycket" en omkörning påverkar tiden.

Bil A kör i 110km/h (ca 30,6m/s)
Bil B kör om med en snitthastighet (inklusive acceleration, "omkörningsfas" och retardation) av 130km/h (toppfarten är alltså högre, säkert > 140km/h) (ca 36,1m/s)

Bil B kör om Bil A och omkörningen tar 10 s (provade ett antal omkörningar idag och 10 s verkar vara ett väldigt rimligt antagande). På 10s hinner Bil A 305m och Bil B 361m. Skillnaden i sträcka som tillryggaläggs för Bil A och Bil B är alltså 56m. För att Bil A ska hinna dessa extra 56m krävs det hela (avrundat) 1,83 sekunder!. Alltså, varje omkörning spar ca 2 sekunder för Bil B jämfört med att Bil B hade legat bakom Bil A.

Slutsats: Det krävs alltså en hiskelig massa omkörningar i hastigheter avsevärt högre än hastighetsbegränsningen för att spara någon tid att tala om.

OBS! Alla hastigheter är i verklig fart, inte "mätarfart". Mätare visar oftast 5-10% för mycket vilket innebär att visad fart på 130km/h snarare är ca 120km/h.
Eh? Har du rökt nåt eller? Han sparar 2 sekunder på de där 56 meterna ja men inte på hela körsträckan. Ligger han kvar efter den långsammare bilen förlorar han ju 20 sekunder på 560 meter, 200 s.ekunder på 5 km och 2000 sekunder på 5 mil. Eller hur tänker du? Menar du att han saktar ner efter han kört om?
2008-04-15, 14:40
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
M a o är det lite för tidigt att avskriva Skavsta-hammaren som bevis.

Undrar varför den dröjer så länge att analysera? Det är nu två veckor sedan den togs i beslag så något resultat borde komma om den i dagarna.
2008-04-15, 14:43
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Undrar varför den dröjer så länge att analysera? Det är nu två veckor sedan den togs i beslag så något resultat borde komma om den i dagarna.
Den är kanske färdiganalyserad, men dom vill inte gå ut med resultatet? Dom har ju sagt att dom förmodligen inte går ut med några resultat. Varken det är positivt eller negativt, som jag förstår det.
2008-04-15, 15:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Med anledning av:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=658656

har vi uppdaterat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=658235

Diskussioner om detta är inte tillåtet i den här tråden och kommer att resultera i tillsägelser.

// Mod
2008-04-15, 15:59
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Den är kanske färdiganalyserad, men dom vill inte gå ut med resultatet? Dom har ju sagt att dom förmodligen inte går ut med några resultat. Varken det är positivt eller negativt, som jag förstår det.

Mig veterligen är det bara vittnesuppgifter man inte går ut med. Fysiska bevis kan man gå ut med för dessa kan inte förändras. Vittnesmål kan förändras. Det gör dessa också beroende på hur mycket som har fallit i glömska hos et som vittnar.
Senast redigerad av SingleStar 2008-04-15 kl. 16:02.
2008-04-15, 16:44
Bannlyst
Citat:
Mig veterligen är det bara vittnesuppgifter man inte går ut med. Fysiska bevis kan man gå ut med för dessa kan inte förändras. Vittnesmål kan förändras. Det gör dessa också beroende på hur mycket som har fallit i glömska hos et som vittnar.

Presenterade fysiska bevis kan säkerligen förändra ett vittnesmål, så jag tror nog de mörkar både och.
Visserligen har jag svårt att se hur ett positivt dna-svar på t.ex hammaren skulle göra det, men i generella termer.
2008-04-15, 16:49
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Som jag har letat nu...

Tyvärr hittar jag inte uttalandet men jag vet att jag läst något liknande detta
Citat:
Vi väntar på DNA-resultatet angående hammaren som hittades på Skavsta. När vi får resultatet är det dock inget vi går ut med offentligt.
Eller nåt sånt. Andemeningen var den samma iaf...
2008-04-15, 17:04
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Som jag har letat nu...

Tyvärr hittar jag inte uttalandet men jag vet att jag läst något liknande detta

Eller nåt sånt. Andemeningen var den samma iaf...
Jag har läst samma, men var??? Kvittar ju, de lämnar inte ut det, i alla fall
2008-04-15, 17:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Presenterade fysiska bevis kan säkerligen förändra ett vittnesmål, så jag tror nog de mörkar både och.
Visserligen har jag svårt att se hur ett positivt dna-svar på t.ex hammaren skulle göra det, men i generella termer.

I dag är det mesta redan känt om vilken typ av vapen som användes så det skulle utgöra varken bu eller bä för den fortsatta utredningen. Det som skulle vara avgörande är om det beslagtagna föremålet från Skavsta kan kopplas till både CS och brottsplatsen. Då ligger hon jäkligt pyrt till. Om inget skulle framkomma om hammaren som kan knytas till varken CS eller Arboga så kommer polisen i stort att famla i blindo.
2008-04-15, 17:13
Medlem
miapetters avatar
Citat:
I dag är det mesta redan känt om vilken typ av vapen som användes så det skulle utgöra varken bu eller bä för den fortsatta utredningen. Det som skulle vara avgörande är om det beslagtagna föremålet från Skavsta kan kopplas till både CS och brottsplatsen. Då ligger hon jäkligt pyrt till. Om inget skulle framkomma om hammaren som kan knytas till varken CS eller Arboga så kommer polisen i stort att famla i blindo.

Ja...fast det tjänar väl ingenting till att spekulera i nu, vi vet ju inte vad de har eller inte har...får bara vackert vänta!
2008-04-15, 17:41
Bannlyst
Citat:

Jag håller för en gångs skull med dig, nu har du för första gången (ok överdrift) varit saklig och resonerat på rätt sätt utan ett stort pekfinger i luften.
Jag vet inte hur polisen tänker i det här fallet, men känslan jag har är ändock att de har mycket bevis både indirekta och direkta bevis mot CS som de inte lämnat ut till allmänheten/media/anhöriga.
Sen skulle jag bli mer förbannad om de inte följde upp alla stickspår och ovidkommande - för CS skuld/oskuld - vittnesuppgifter och bevis. Det vet jag iaf att det är ett stort arbete med eftersom jag själv blivit hörd angående en del saker som kommit fram i samtalen med Emma som i fallet för mig verkar helt ovidkommande. Men för att bygga en helhetsbild av både familjen och Emmas umgänge och liv.

Och eftersom ett sånt arbete pågår för fullt gissar jag att många saker kan de inte gå ut med eftersom den utredningen inte är klar då det kan påverka dem som de har kvar att höra om detaljer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in