2008-04-15, 17:51
Medlem
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1124407/tysk-domstol-provar-ater-arbogafall

Det blir nog några turer till innan damen CS är i Sverige... Ingen verkar uttala sig och tro att överklagandena lyckas. Slutresultatet verkar bara bli att polisen får mer tid på sig att undersöka saker och ting.
2008-04-15, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1124407/tysk-domstol-provar-ater-arbogafall

Det blir nog några turer till innan damen CS är i Sverige... Ingen verkar uttala sig och tro att överklagandena lyckas. Slutresultatet verkar bara bli att polisen får mer tid på sig att undersöka saker och ting.

Jag har ju svårt att förstå - förutsatt att hon skulle vara oskyldig - att hon inte vill bli utlämnad och få sin sak prövad i domstol. Sverige är ju iaf inget land som är känt för hemskheter inom fångvården, inte som den bild man har av turkiska/thailändska/ryska fängelser direkt. Vi har väl iaf en rätt bra bild utåt av vårt rättssystem..eller har jag helt fel?
2008-04-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag har ju svårt att förstå - förutsatt att hon skulle vara oskyldig - att hon inte vill bli utlämnad och få sin sak prövad i domstol. Sverige är ju iaf inget land som är känt för hemskheter inom fångvården, inte som den bild man har av turkiska/thailändska/ryska fängelser direkt. Vi har väl iaf en rätt bra bild utåt av vårt rättssystem..eller har jag helt fel?

Jag tror nog att det är hennes advokat som gör allt för att hon ska slippa bli utlämnad. Det är väl liksom hennes uppgift... Och iofs om Tyskans advokat inte tror att det finns tillräckliga bevis så kanske hon tror att en förhalning skulle kunna innebära tillbakadragande av arresteringsorden... typ...

Sen kan ajg, personligen, tycka det är märkligt i en nivå till och det är att människan bott i Sverige i nästan ett år och som det verkade på rumskamraten planerade att återkomma efter påsk. Dvs hon kan ju knappast säga att hon inte gillar sverige...
2008-04-15, 18:22
Medlem
haj69s avatar
Om

Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Hmm, så då skulle du alltså kunna köra resterande ca 18km på typ 6min vilket ger en totaltid på 10min30s. Sntthastighet på 180km/h på motorvägen och inne i Arboga. Låter troligt.

Om du hade läst mina inlägg rätt, så körde jag den södra utfarten från köping vid den mätningen, inte via Big inn. Dessutom menar jag att tiden i samhällena givetvis varierar mest beroende av trafikljus och övrig trafik, första körningen tog ca 3 min 30 sek, nu tog den lite över 4 min beroende på rödljus. Stäckan på motorväg kan kortas med 1 minut om man kör i 150-160 km/h istället för 130 km/h. Dessutom är det inte helt omöjligt att köra första 2,5 km av sträckan från avfart arboga V in mot arboga i 100-120 km/h. Samma gäller sista 2 -3 km av sträckan från Köping S ut till E18.
Jag har dessutom GPS som visar verklig hastighet och det skiljer ingenting mellan min bils hastighetsmätare och GPS hastighet.
Vad jag ville kolla med mina körningar är ifall det går att åka sträckan på 15 minuter, och jag har iallafall fått svar på att det är möjligt med god marginal, det räcker för mig.
Om du fortfarande känner dig osäker, testkör själv!
2008-04-15, 18:22
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Jag tror att varje land tror på sitt eget rättsystems förträfflighetet.
Tänk dej själv om du var misstänkt för mord i England eller Tyskland...
skulle inte du helst stanna hemma i Sverige då?

Men i mina ögon beter sig tyskan ytterst märkligt överhuvudtaget nu om hon skulle vara oskyldig, men det är jag det...
Senast redigerad av miapetter 2008-04-15 kl. 18:24.
2008-04-15, 18:36
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haj69
Om du hade läst mina inlägg rätt, så körde jag den södra utfarten från köping vid den mätningen, inte via Big inn. Dessutom menar jag att tiden i samhällena givetvis varierar mest beroende av trafikljus och övrig trafik, första körningen tog ca 3 min 30 sek, nu tog den lite över 4 min beroende på rödljus. Stäckan på motorväg kan kortas med 1 minut om man kör i 150-160 km/h istället för 130 km/h. Dessutom är det inte helt omöjligt att köra första 2,5 km av sträckan från avfart arboga V in mot arboga i 100-120 km/h. Samma gäller sista 2 -3 km av sträckan från Köping S ut till E18.
Jag har dessutom GPS som visar verklig hastighet och det skiljer ingenting mellan min bils hastighetsmätare och GPS hastighet.
Vad jag ville kolla med mina körningar är ifall det går att åka sträckan på 15 minuter, och jag har iallafall fått svar på att det är möjligt med god marginal, det räcker för mig.
Om du fortfarande känner dig osäker, testkör själv!

Intressant provkörning. 15 minuter alltså.
2008-04-15, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag tror att varje land tror på sitt eget rättsystems förträfflighetet.
Tänk dej själv om du var misstänkt för mord i England eller Tyskland...
skulle inte du helst stanna hemma i Sverige då?

Men i mina ögon beter sig tyskan ytterst märkligt överhuvudtaget nu om hon skulle vara oskyldig, men det är jag det...

Jo men skillnaden är att CS redan har en stark koppling till Sverige. Det är ju inte en semestrande liten svensk i grekland vi pratar om utan en bosatt.
2008-04-15, 19:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jo men skillnaden är att CS redan har en stark koppling till Sverige. Det är ju inte en semestrande liten svensk i grekland vi pratar om utan en bosatt.

Sant! Men en anklagelse om mord kanske får vem som helst att känna sig tryggast "hemma"?
Jag vet inte, ser bara till mej själv. Jag tror att hon har en annan anledning till att inte vilja komma till Sverige...
Försöker bara belysa att det KAN vara som ovan!
Senast redigerad av miapetter 2008-04-15 kl. 19:25.
2008-04-15, 19:25
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
I dag är det mesta redan känt om vilken typ av vapen som användes så det skulle utgöra varken bu eller bä för den fortsatta utredningen. Det som skulle vara avgörande är om det beslagtagna föremålet från Skavsta kan kopplas till både CS och brottsplatsen. Då ligger hon jäkligt pyrt till. Om inget skulle framkomma om hammaren som kan knytas till varken CS eller Arboga så kommer polisen i stort att famla i blindo.

Om man i ett tankeexperimen förutsätter att det är cs som fått lämna sin hammare i Skavsta. Hur skulle en förklaring till hennes handlande se ut?
Tiden SKL har haft den indikerar starkt att om det är mordvapnet så är det väl rengjort. Varför skulle cs göra sig besväret att först rengöra mordvapnet och sedan ta den oerhörda risken att försöka få det eller en annan hammare genom säkerhetskontrollen.

Om man utesluter rent fjant som multippla personligheter eller försök att "dubbeldupera" så kan inte jag hitta någon rimlig förklaring.

Det skulle vara väldigt intressant att ta del av en genomtänkt hypotes.

Som det är nu så tror jag att Skavstahammaren är ett fullständigt blindspår.
2008-04-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eh? Har du rökt nåt eller? Han sparar 2 sekunder på de där 56 meterna ja men inte på hela körsträckan. Ligger han kvar efter den långsammare bilen förlorar han ju 20 sekunder på 560 meter, 200 s.ekunder på 5 km och 2000 sekunder på 5 mil. Eller hur tänker du? Menar du att han saktar ner efter han kört om?
Har du rökt på är väl frågan? Jag förklarade hur mycket han tjänar vid varje omkörning. Beräkningen var vid omkörningar, inte konstant högre hastighet eftersom det var just vid omkörningar som haj69 påpekade att han bröt hastighetsgränsen. Läs om, läs rätt.

Dina matematikkunskaper verka f.ö vara skrämmande dåliga.

I 130km/h tar det 15,5 s att åka 560m. Så med din "uträkning" måste bilen som blir omkörd backa i nästan 20km/h för att den omkörande bilen ska förlora 20s på att ligga bakom i 560m.

Det krävs en sträcka på 3610m för att tjäna 20s!
Och det krävs en stäcka på ca 36mil för att tjäna 2000s! (33min20s)
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-04-15 kl. 20:27.
2008-04-15, 19:37
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Om man i ett tankeexperimen förutsätter att det är cs som fått lämna sin hammare i Skavsta. Hur skulle en förklaring till hennes handlande se ut?
Tiden SKL har haft den indikerar starkt att om det är mordvapnet så är det väl rengjort. Varför skulle cs göra sig besväret att först rengöra mordvapnet och sedan ta den oerhörda risken att försöka få det eller en annan hammare genom säkerhetskontrollen.

Om man utesluter rent fjant som multippla personligheter eller försök att "dubbeldupera" så kan inte jag hitta någon rimlig förklaring.

Det skulle vara väldigt intressant att ta del av en genomtänkt hypotes.

Som det är nu så tror jag att Skavstahammaren är ett fullständigt blindspår.
Svårt att svara på, men det kan ju vara så att hon har resonerat som så att om hon tar med sig vapnet till Tyskland så skulle det aldrig hittas. Hon tar alltså en kalkylerad risk för att på, enligt henne, bästa vis röja undan mordvapnet.

Jag säger inte att det är så och jag har inga belägg eller källor för det. Jag bara spånar för att försöka hitta en anledning till hennes handlande om (när?) det visar sig att Skavsta-hammaren är mordvapnet.
Senast redigerad av BoISaren 2008-04-15 kl. 19:40.
2008-04-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Mig veterligen är det bara vittnesuppgifter man inte går ut med. Fysiska bevis kan man gå ut med för dessa kan inte förändras. Vittnesmål kan förändras. Det gör dessa också beroende på hur mycket som har fallit i glömska hos et som vittnar.
Som skrivits åtskilliga gånger så har polisen sagt att det är tveksamt att de kommer gå ut med resultatet av analyserna och det har inget att göra med att resultaten kan förändras utan snarare att man antagligen vill kunna "spela ut" infon mot CS i ett eventuellt förhör. Var det verkligen så svårt att kunna tänka sig det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in