Citat:
Ursprungligen postat av catami
* Kvinnan har ett motiv.
* Kvinnan var i Arboga vid tidpunkten.
* Kvinnan lämnade en hammare på Skavsta.
* Dådet har utförts med en hammare.
* Ingen alternativ gärningsman finns för närvarande.
* Personerna som till 90% ofta är gärningsmän - är avförda som misstänkta.
Detta är de fakta jag grundar mig på när jag TROR att kvinnan är gärningsmannen.
Kvinnan har ett motiv är ett indicium, inte ett bevis.
Hur vet man att kvinnan var i Arboga vid tillfället? Ej bevisat än. Koppling till en mast för mobilen är ganska snålt. Man borde kunna ha spårat mobilen till flera master och även längs färsträckan med tåg.
Hur vet man att det var kvinnan som lämnade en hammare i Skavsta? Det saknas bevis här. Alla beslag på Skavsta låg i en samlingslåda, inget knutet till specifik tid eller flygning.
Polisen är säker på att dådet har utförts med en hammare. Men hur väl bevisat är detta? I så fall borde polisen kunnat visa upp vilken typ av hammare det skulle ha rört sig om.
Bara för att man saknar andra misstänkta så är inte det ett bevis, snarare en brist på andra spaningsuppslag.
Hur vet man att dessa personer till 90 % skall vara gärningsmän?
Så länge polisen inte kan prestera fram DNA som kopplar det troliga vapnet till både E och CS så har polisen svårt att få fram ett hållbart bevis mot att CS skulle ha utfört det.
Det enda som har kunnat bevisas än så länge är att T är den enda som bevisligen har varit på brottsplatsen för dådet innan blåljus anlände. Men det bevisar inte att han har utfört dådet, bara att han har varit på brottsplatsen innan blåljus kom.
Jag har framfört en motivbild, varför ratas den och inte det motiv CS skulle kunna tänka sig ha?