2008-04-05, 18:28
Medlem
-X-hellfires avatar
motiv

Citat:
Ursprungligen postat av catami
* Kvinnan har ett motiv.
Vad är motivet till att döda två hjälplösa barn med hammare?
2008-04-05, 18:30
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
* Kvinnan har ett motiv.
* Kvinnan var i Arboga vid tidpunkten.
* Kvinnan lämnade en hammare på Skavsta.
* Dådet har utförts med en hammare.
* Ingen alternativ gärningsman finns för närvarande.
* Personerna som till 90% ofta är gärningsmän - är avförda som misstänkta.

Detta är de fakta jag grundar mig på när jag TROR att kvinnan är gärningsmannen.

Kvinnan har ett motiv är ett indicium, inte ett bevis.
Hur vet man att kvinnan var i Arboga vid tillfället? Ej bevisat än. Koppling till en mast för mobilen är ganska snålt. Man borde kunna ha spårat mobilen till flera master och även längs färsträckan med tåg.
Hur vet man att det var kvinnan som lämnade en hammare i Skavsta? Det saknas bevis här. Alla beslag på Skavsta låg i en samlingslåda, inget knutet till specifik tid eller flygning.
Polisen är säker på att dådet har utförts med en hammare. Men hur väl bevisat är detta? I så fall borde polisen kunnat visa upp vilken typ av hammare det skulle ha rört sig om.
Bara för att man saknar andra misstänkta så är inte det ett bevis, snarare en brist på andra spaningsuppslag.
Hur vet man att dessa personer till 90 % skall vara gärningsmän?

Så länge polisen inte kan prestera fram DNA som kopplar det troliga vapnet till både E och CS så har polisen svårt att få fram ett hållbart bevis mot att CS skulle ha utfört det.

Det enda som har kunnat bevisas än så länge är att T är den enda som bevisligen har varit på brottsplatsen för dådet innan blåljus anlände. Men det bevisar inte att han har utfört dådet, bara att han har varit på brottsplatsen innan blåljus kom.

Jag har framfört en motivbild, varför ratas den och inte det motiv CS skulle kunna tänka sig ha?
2008-04-05, 18:35
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
* Kvinnan har ett motiv.
* Kvinnan var i Arboga vid tidpunkten.
* Kvinnan lämnade en hammare på Skavsta.
* Dådet har utförts med en hammare.
* Ingen alternativ gärningsman finns för närvarande.
* Personerna som till 90% ofta är gärningsmän - är avförda som misstänkta.

Detta är de fakta jag grundar mig på när jag TROR att kvinnan är gärningsmannen.
.....och det vore ett konstigt sammanträffande, om CS bara "råkade" vara där just då, när så mycket stämmer in. För ingen har ju kommit fram och berättat att hon bara var på visit eller dyl.
2008-04-05, 18:36
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Måste jag argumentera kring varför jag inte tror på dina teorier? Nej, det tänker jag inte göra, det har gjorts av mej o andra de senaste 100 sidorna.

Jag har inte sett några hållbara argument mot mina teorier, bara känslomässiga tyckanden om varför det inte kan vara så som jag lägger fram en teori.
2008-04-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Man BEHÖVER inte använda telefonen för att den ska registreras på en mast, det görs automatiskt varje gång du kommer in i mastens operationsområde.
Med risk för att jag fallit offer mitt ibland förrädiska minne, så tror jag mig t o m minnas att en mobiltelefon kontinuerligt står i förbindelse med flera omkringliggande master medan systemet fortlöpande avgör vilken mast som är den mest optimala och därmed den som från tid till annan skall "ha hand om" en viss mobiltefonen.

Vilket, precis som du säger, sker med automatik utan att man behöver använda den.
Senast redigerad av Återfallsgäst 2008-04-05 kl. 18:46.
2008-04-05, 18:46
Medlem
wiruzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Kvinnan har ett motiv är ett indicium, inte ett bevis.
Hur vet man att kvinnan var i Arboga vid tillfället? Ej bevisat än. Koppling till en mast för mobilen är ganska snålt. Man borde kunna ha spårat mobilen till flera master och även längs färsträckan med tåg.
Hur vet man att det var kvinnan som lämnade en hammare i Skavsta? Det saknas bevis här. Alla beslag på Skavsta låg i en samlingslåda, inget knutet till specifik tid eller flygning.
Polisen är säker på att dådet har utförts med en hammare. Men hur väl bevisat är detta? I så fall borde polisen kunnat visa upp vilken typ av hammare det skulle ha rört sig om.
Bara för att man saknar andra misstänkta så är inte det ett bevis, snarare en brist på andra spaningsuppslag.
Hur vet man att dessa personer till 90 % skall vara gärningsmän?

Så länge polisen inte kan prestera fram DNA som kopplar det troliga vapnet till både E och CS så har polisen svårt att få fram ett hållbart bevis mot att CS skulle ha utfört det.

Det enda som har kunnat bevisas än så länge är att T är den enda som bevisligen har varit på brottsplatsen för dådet innan blåljus anlände. Men det bevisar inte att han har utfört dådet, bara att han har varit på brottsplatsen innan blåljus kom.

Jag har framfört en motivbild, varför ratas den och inte det motiv CS skulle kunna tänka sig ha?

Med ditt sätt att analysera bevis, indicier m.m skulle man ju kunna tro att du själv har nåt att dölja

Kanske är det så enkelt att du i själva verket är CS som polisen i hemlighet släppt pg.a bristande bevisning nu desperat försöker att skylla på nån annan (T) för att ta bort fokus på den skyldige, som egentligen är du??

Det är ungefär så som jag uppfattar allt du skriver. Tror naturligtvis inte på något vis att det är du, men det är ju en teori lika trovärdig som allt annat du serverat dom senaste dygnen.

/m
2008-04-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Vad är motivet till att döda två hjälplösa barn med hammare?

Svartsjuka
2008-04-05, 18:51
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Svartsjuka
...och hat mot E, för hon "stal" hennes drömman.
2008-04-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
18:21 loggades det in på familjeliv.

18:53-54 loggades det in på MSN, Es konto.

19.15-19.18 T. Anländer hem

19.23 SOS rings upp.

Hur kom det sig att GM slog till just i detta tidsfönster?
Tidsfönstret är så oerhört snävt. Det finns väl all anledning att spekulera i detta. Verkar ju som CS, om hon nu var i huset, mötte T i huset.

Att tidsfönstret kan sättas så snävt beror ju bara på slumpen. Om E inte hade loggat in på MSN hade hennes sista kända aktivitet inträffat 18.21 och då hade tidsfönstret blivit ca en halvtimme längre.

Om T inte hade glömt nycklarna hade han inte kommit hem förrän bra mycket senare och då hade tidsfönstret blivit avsevärt mycket längre.

Ingen kunde ha förutsett E:s aktivitet vare sig 18.21 elller 18.53, eller att T skulle göra ett oplanerat besök 19.15. Alltså kan ingen ha planerat morden utifrån dessa premisser.

Jag tror att mördaren inväntade mörkret, ringde på och utförde dådet på några minuter och gav sig iväg just innan T till all lycka råkade komma hem.

GM råkade bara träffa in just dessa minuter.
2008-04-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Med risk för att jag fallit offer mitt ibland förrädiska minne, så tror jag mig t o m minnas att en mobiltelefon kontinuerligt står i förbindelse med flera omkringliggande master medan systemet fortlöpande avgör vilken mast som är den mest optimala och därmed den som från tid till annan skall "ha hand om" en viss mobiltefonen.

Vilket, precis som du säger, sker med automatik utan att man behöver använda den.

Precis, det räcker med att telefonen är påslagen så pejlar närmaste masten telefonen helatiden.....
2008-04-05, 19:00
Medlem
ih82w846s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst

Man kan enkelt triangulera mobilen även om den inte används,
detta kan förklara varför Tyska polisen inte hade några problem att hitta henne.

SIM kortet sänder IMSI (International Mobile Subscriber Identity)
med uppgifter om land nummer operatör.

Sen har vi IMEI (International Mobile Equipment Identity) som sänder data om telefonen, har polisen detta så kvittar det om du byter SIM de hittar dej ända.

PS. Snälla sluta mata troll.
2008-04-05, 19:00
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Att tidsfönstret kan sättas så snävt beror ju bara på slumpen. Om E inte hade loggat in på MSN hade hennes sista kända aktivitet inträffat 18.21 och då hade tidsfönstret blivit ca en halvtimme längre.

Om T inte hade glömt nycklarna hade han inte kommit hem förrän bra mycket senare och då hade tidsfönstret blivit avsevärt mycket längre.

Ingen kunde ha förutsett E:s aktivitet vare sig 18.21 elller 18.53, eller att T skulle göra ett oplanerat besök 19.15. Alltså kan ingen ha planerat morden utifrån dessa premisser.

Jag tror att mördaren inväntade mörkret, ringde på och utförde dådet på några minuter och gav sig iväg just innan T till all lycka råkade komma hem.

GM råkade bara träffa in just dessa minuter.

Jag verkligen HATAT att morden på två små barn ska kunna visas sig, tidsmässigt åtminstone, bero av slumpen! Ändå är jag i dagsläget benägen att hålla med dej!

Singlestar:
"Jag har inte sett några hållbara argument mot mina teorier, bara känslomässiga tyckanden om varför det inte kan vara så som jag lägger fram en teori."

I dina ögon hållbara argument nej!
I mina ögon är det faktum att polisen sagt att de är så gott som säkra på att CS är gm ett mycket hållbart argument mot dina teorier. Dessutom anser jag det inte vara ett känslomässigt tyckande vilket jag tror att din inställning till polis/myndigheter baseras av!
Senast redigerad av miapetter 2008-04-05 kl. 19:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in