2008-04-04, 22:55
Moderator
Humbugs avatar
Det kan tyckas hjärtlöst, men jag vill inte se några enradade snyftningar i denna tråd. Det tillför väldigt lite till debatten och tar upp onödig plats!

Försök hålla er till en rak debatt utan sidorspår.
Ot raderat.
/mod
2008-04-04, 23:05
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det var svårt att få ut vem som var sagesman för vad i artikeln. Svensk polis kände dock inte igen uppgifterna som förekom där.
Har du källa på att polisen inte visste det före tidningen?
2008-04-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rinaki
Han hade gjort slut med ord inte hon!
Där har du skillnaden!
Och hon ville inte acceptera det! Enkelt!

Har vi egentligen någon oberoende källa som bekräftar detta annat än den massmediala bilden?

Visst, stalkingteorin verkar sannolik,men ett ivrigt stalkande med resor till och från Arboga stämmer t ex inte överens med grannarna och lägenhetsinnehavarens uppfattning om C som en person som "jämt var hemma, inne på sitt rum/köket och surfade på nätet"

Att åka till och från Arboga tar tid förmodar jag. Att stalka runt tar tid. Jag får en klar uppfattning tat det fysiska stalkandet av ovan nämnda orsak på plats måste varit ytterst begränsat, möjligt att hon varit desperat någon vecka före morden eller så. Jag menar, hon har setts på övervakningskamera (eventuellt) den 12e tror jag det var, flera dagar före morden. Hon verkar inte vara välkänd för att resa mkt inom Sverige.
2008-04-04, 23:11
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Håller med dig att jag på sätt och viss hoppas att hon "slipper" komma ihåg hur hennes barn blev attackerade och mördade. Samtidigt för "utredningens skulle" vore det ju bra om hon kom ihåg vad som hände. Och vem som gjorde det. Oavsett gärningsman så man verkligen kan knyta ihop säcken och hon, pappan, och övriga nära och kära kan få ett avslut och VETA att mördaren är fast.
Jo, jag sa ju det, att det är bra om hon vet vem som kom in. Men det kan väl räcka?
Nä, nu känns det så dystert. Alla tappade stinget.
Men en sak är ju säker. Ger man sig på folk och slår dem i huvudet med hammare, då är man inte frisk i knoppen. Och då även ger sig på pyttesmå barn?! Ingen kan få mig att tro att T är inblandad i alla fall
2008-04-04, 23:24
Medlem
Info angående DNA?

Försökt plöja tråden nu (legat efter några dagar pga tenta) Ser inget om DNA-analysen som väl skulle vara klar i onsdags enligt ngn på flashback, vad_händer_egentligen med denna DNA analys? Är det inte kutym med cirkus 2 veckor för en DNA analys? Varför dröjer det så?
2008-04-04, 23:25
Medlem
Rättspsykiatrisk vård

En fråga:
Vi ponerar att CS blir dömd för dessa brott och blir bedömd som tillräckligt "sjuk" för att få "rättspsykiatrisk vård". Är det verkligen troligt att den ges här i Sverige? Min tanke här:
Om det ska vara "vård" av kvalité för en tysktalande person så är väl kanske inte "svensk" vård den bästa. Vad innebär rättspsykiatrisk vård? Är det enbart för att "förvara" en person under säkra (då det gäller suicid) former eller är tyngdpunkten på "vård". I vilken form ges i så fall den vården? Terapi, medicin, behandling? Bör det ges på modersmål? Är tillfrisknandet i fokus så borde det väl ges på bästa sätt för den dömde och i så fall vore det väl, kanske, bättre att ge den i Tyskland? Men fungerar det så?
2008-04-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Försökt plöja tråden nu (legat efter några dagar pga tenta) Ser inget om DNA-analysen som väl skulle vara klar i onsdags enligt ngn på flashback, vad_händer_egentligen med denna DNA analys? Är det inte kutym med cirkus 2 veckor för en DNA analys? Varför dröjer det så?

Från polisens pressmeddelande från den 2 april:
Citat:
Under fredagen kom också de första svaren från Statens kriminaltekniska laboratorium om de DNA-prov som tagits och fler resultat väntas komma in under onsdagen och de närmaste dagarna.
2008-04-04, 23:27
Bannlyst
Citat:
Har vi egentligen någon oberoende källa som bekräftar detta annat än den massmediala bilden?

Visst, stalkingteorin verkar sannolik,men ett ivrigt stalkande med resor till och från Arboga stämmer t ex inte överens med grannarna och lägenhetsinnehavarens uppfattning om C som en person som "jämt var hemma, inne på sitt rum/köket och surfade på nätet"

Att åka till och från Arboga tar tid förmodar jag. Att stalka runt tar tid. Jag får en klar uppfattning tat det fysiska stalkandet av ovan nämnda orsak på plats måste varit ytterst begränsat, möjligt att hon varit desperat någon vecka före morden eller så. Jag menar, hon har setts på övervakningskamera (eventuellt) den 12e tror jag det var, flera dagar före morden. Hon verkar inte vara välkänd för att resa mkt inom Sverige.
Det är ju märkligt att grannar i ett villaområde dit paret var relativt nyinflyttade sett någon människa smyga runt huset och spionera.
Kan det kanske vart någon nyfiken granne?
2008-04-04, 23:28
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Men när är den ifrån, står inget datum på den.
Om du klickar på fler nyheter så kan du se datum och välja vilken nyhet du vill ha
2008-04-04, 23:28
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Har du källa på att polisen inte visste det före tidningen?

Oj, det stod ju i artikeln det jag kommenterade. Men javisst ja, jag skall inte begära för mycket av dig framledes, jag förstod ju inte att du var landsortspolis i Arboga. Skall jag visa en bild för dig på hur en hammare ser ut? Vill du se en bild av hur en Boeing 737-800 ser ut, den sorts flygplan man flyger med från Skavsta som oftast. Fast det kanske blir lite för mycket info för dig att ta in, eller? Får ni poliser i Arboga var ute så här sent för mamma?
2008-04-04, 23:29
Medlem
Citat:
Vissa analyser är klara. Men det är inte ovanligt att det tar ca 5 veckor att göra en DNA-analys. Det beror på vad det är som ska analyseras.

Edit: Det är alltså inte en DNA-analys som ska göras utan mängder av analyser.
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-04-04 kl. 23:37.
2008-04-04, 23:31
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Ser inte din formulering i pressmeddelandet (http://www.polisen.se/inter/nodeid=1461&pageversion=1.html). Var har du din källa på att de behöver vittnen för att lösa fallet?
Jo, h-n hade fixat fram en artikel som h-n trodde var ny, men den var ca. 1 vecka gammal, om inte mer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in