2008-07-29, 00:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag vet inte ens var skoavtrycken hittades, så jag har ingen teori om vems svettiga fötter som skorna klädde. Men för att begå ett perfektare brott så måste man nog ha likadana skor som ambulansmän och poliser har. Det hade ju varit riktigt förvirrande.

Avtrycken hittades i blodet i hallen.
2008-07-29, 00:29
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Avtrycken hittades i blodet i hallen.

Tack, då vet jag det. Vad för slags skor har polis och ambulansförare? Det är bara en allmän fråga.
2008-07-29, 00:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Dojorna fick man väl tag i från en europadistributör i Danmark eller liknande?

Jajjamen:

Citat:
En kontakt togs med generalagenturen för VANS i Danmark, vilka förevisades en närbild på skorna. De uppgav att skorna var av modellen Bearcat försedd med ett sulmönster i s.k. våffelmönster. De uppgav vidare att skona var av en äldre modell och de senaste exemplar som de hade sålt av denna, var i mitten av 2007. De hade dock ett exemplar kvar i storlek 41. Skorna beställdes för att kunna jämföra dess sulmönster med de avsatta skoavtrycken på brottsplatsen.

(Tilläggsprotokollet, s. 270)
2008-07-29, 00:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Tack, då vet jag det. Vad för slags skor har polis och ambulansförare? Det är bara en allmän fråga.

De beskrivs som "arbetsskor" samt "arbetskängor".
2008-07-29, 00:42
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Så du som har så mycket teorier har inte ens en teori vems skoavtryck det är.
God dag Veckans Bandy Klubba

Jag är ju redan omnämnd som sinnessjuk i den här tråden, så då kan du väl inte klandra mig för att jag saknar teorier om vems skor det var? Polisens teori är ju att det är gms, jag vet inte ens vilka som sprungit omkring i allt blod så jag får väl anta att de har rätt.
Finns det blodiga avtryck i datorrummet?
2008-07-29, 00:43
Medlem
BoISarens avatar
Varför försvinner inlägg som innehåller något att diskutera i mängden? Skitsaker kan diskuteras i evigheter, men ett inlägg som det eloge postade renderade bara i en diskussion huruvida CS hade "alibi", alibi eller ingetdera. Övriga frågor i inlägget då?

Om vi bortser från det däringa "alibit" så finns här faktiskt underlag för, relevanta, diskussioner.

Citat:
Ursprungligen postat av eloge

"Inget alibi
Hennes egen version om vad hon gjorde i Arboga under kvällen stämmer inte med övervakningsbilder och tidsangivelser."

Efter att ha läst FUn har jag svårt att se hur åklagaren skall motbevisa hennes "alibi". Att få det att verka otroligt blir nog inte så svårt, men hur de helt tänker spräcka det förstår jag inte. Vad jag förstått så finns det ingen säker identifiering på övervakningsbilder, etc. Hur skall polisen vederlägga hennes uppgift att hon har åkt ett tidigare tåg till Arboga? Har jag missat något avgörande vittnesmål? Svara gärna med hänvisning till FU.
Jag anser t.ex. inte att det försvunna vapnet talar så mycket mot att CS fälls. CS har, om hon är skyldig, vilket jag är säker på, haft gott om tid på sig och många olika platser att göra sig av med vapnet på. När T diskuteras som ev. gärningsman så är däremot avsaknaden av vapnet ett starkt bevis/indicium på att han är oskyldig, då han har haft begränsade möjligheter att göra sig av med ett vapen.

Givetvis är ett mordvapen önskvärt att hitta, men i det stora hela tror inte jag att det betyder särskilt mycket för utgången av rättegången.

Indiciekedjan är enligt mig både lång och stark, och behöver i sig inte betyda att det är ett svagt åtal som åklagaren lägger fram. Inte heller tycker jag att man kan jämföra med Palmemordet.

Nu ska jag sova...
2008-07-29, 00:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Finns det några (blodiga) skoavtryck i datorrummet?
2008-07-29, 00:54
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Finns det några (blodiga) skoavtryck i datorrummet?

Du kanske skulle formulera frågan rätt.För du frågar helt fel

Så när du formularar så du kan jag svara 10000000% NEJ
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Varför försvinner inlägg som innehåller något att diskutera i mängden? Skitsaker kan diskuteras i evigheter, men ett inlägg som det eloge postade renderade bara i en diskussion huruvida CS hade "alibi", alibi eller ingetdera. Övriga frågor i inlägget då?

Om vi bortser från det däringa "alibit" så finns här faktiskt underlag för, relevanta, diskussioner.

Jag anser t.ex. inte att det försvunna vapnet talar så mycket mot att CS fälls. CS har, om hon är skyldig, vilket jag är säker på, haft gott om tid på sig och många olika platser att göra sig av med vapnet på. När T diskuteras som ev. gärningsman så är däremot avsaknaden av vapnet ett starkt bevis/indicium på att han är oskyldig, då han har haft begränsade möjligheter att göra sig av med ett vapen.

Givetvis är ett mordvapen önskvärt att hitta, men i det stora hela tror inte jag att det betyder särskilt mycket för utgången av rättegången.

Indiciekedjan är enligt mig både lång och stark, och behöver i sig inte betyda att det är ett svagt åtal som åklagaren lägger fram. Inte heller tycker jag att man kan jämföra med Palmemordet.

Nu ska jag sova...

Att det blev diskussion om alibit var för att det var den punkten han själv tog upp. Annars håller jag med dig.
Peronligen anser jag som jag har sagt en massa gånger att indicierna pekar för att det är tyskan som är gärningsman men som jag nämnt förut så har jag en morbror som varit lagman och med det vet jag hur svårt det är att fälla någon bara på indicier. Nu är det ju inte bara indicier här, utan Emmas vittnesmål blir viktigt och hur trovärdig rätten tycker hon är.
Sen hoppas jag katthåren ska ge något.
Medlem
ih82w846s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det är så klart, Emma har henne verkligen framför sig. Emma vet att tjejen gör något med
henne men inte vad, men till slut ligger Emma ned och tjejen vänder sig om och går in i datarummet. Det är i
hallen det utspelar sig. Datarummet ligger vid hallen. Tjejen är klädd en tröja som visar axlarna, är gul eller grön
och kritstrecksrandiga byxor, vita strumpor
(FUP s.916)

Emma har funderat på om det var så att
tjejen inte gick in i datarummet utan att hon gick ut men i och med att Emma såg tjejen hela tiden och att hon
hade strumpor på sig så kan hon inte ha gått ut.
(FUP s.919)

Eftersom E tyckte GM var lite "mullig" kan GM ha haft extra kläder på sej när kom in i huset, och att E ser GM byta kläder när hon ligger ner och när E ser GM utan skor och bara axlar är vid klädbytet i datarummet?
2008-07-29, 01:06
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John A Genzale
Du kanske skulle formulera frågan rätt.För du frågar helt fel

Så när du formularar så du kan jag svara 10000000% NEJ

Ok, men var inte både T (enligt vad han själv berättade) och gm (enligt E:s vittnesmål) i datorrummet? Hade ingen av dem lämnat några blodiga skoavtryck där?
2008-07-29, 01:08
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ok, men var inte både T (enligt vad han själv berättade) och gm (enligt E:s vittnesmål) i datorrummet? Hade ingen av dem lämnat några blodiga skoavtryck där?

Sa jag inget om. Du fråga om det finns...
Nej huset är sanerat och utflyttad.

Men att polisen ville ha in skor som var gamla förstår jag mycket väl.
Eftersom det var sådana skor och det kan ändras mycket på ett år av olika skäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in